• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ari Gold

Har ni börjat tänka på det här med föräldrapenningen något ännu?

Jag funderar på att ringa FK och fråga lite saker, det är ju tidigt ännu men detta hör ju till en av de saker man måste planera i god tid.

Har tänkt gå upp i tid för att få högre SGI och spara pengar under våren så att jag kan ta ut nästan inga dagar första halvåret. Hm...gäller att vara sparsam.      

• Augustimamman
    05091112 skrev 2011-12-18 11:06:43 följande:
    Goddag tjejer,
    Tog detta igårkväll men håller mig lite sådär fram tills vi gjort VUL
    Grattis!! Solig
    Ari Gold skrev 2011-12-18 11:21:02 följande:

Jag funderar på att ringa FK och fråga lite saker, det är ju tidigt ännu men detta hör ju till en av de saker man måste planera i god tid.

Har tänkt gå upp i tid för att få högre SGI och spara pengar under våren så att jag kan ta ut nästan inga dagar första halvåret. Hm...gäller att vara sparsam.      
    Själv är jag studerande och bävar inför att ringa FK. Jag jobbade ett par år innan studierna och mit SGI ska baseras på den lönen jag hade då. Sen avslutade jag min anställning och började plugga ett par dagar senare. Fastän jag kollade tre gånger med FK ifall det var något jag behövde tänka på så sa de aldrig att det inte fick bli något "hål" mellan jobb och studier så nu är frågan ifall SGI blir lägsta á 180 kr om dagen eller ifall det ska baseras på gamla lönen. Jävla FK! Det finns en överlappningsperiod man ska kunna nyttja men det är en individuell bedömelse så jag får inte veta det förrän de börjar reda ut just mig, det kunde de inte svara på innan jag blev gravid. Hatar FK. Hade med dom att göra när jag opererades och var sjukskriven, rena skitbyråkratin... Ahhhg! :D

• astro

I vitaminfrågan förresten ... tänk på att vissa grejer tar man upp bättre/sämre beroende på vad man kombinerar ihop.

T ex c-vitamin + järn, kalcium + magnesium är kombinationer som ger extra bra upptag.

Däremot är a+d illa eftersom a blockar d (ändå får vi AD-droppar vilket är knasigt).

Man ska också undvika te+kalcium, te+järn.

Bra järnkälla är istället vitt bröd + en apelsin. 

• Blomsterfröna

05091112- grattis:)

Jag kommer ha Samma fp när detta barn kommer då jag får innan vår dotter e 2,5 år...

Fk e luriga, men jag har aldrig haft problem med dom

• Ari Gold
    Augustimamman skrev 2011-12-18 11:33:58 följande:
    Grattis!! Solig
    Ari Gold skrev 2011-12-18 11:21:02 följande:

Själv är jag studerande och bävar inför att ringa FK. Jag jobbade ett par år innan studierna och mit SGI ska baseras på den lönen jag hade då. Sen avslutade jag min anställning och började plugga ett par dagar senare. Fastän jag kollade tre gånger med FK ifall det var något jag behövde tänka på så sa de aldrig att det inte fick bli något "hål" mellan jobb och studier så nu är frågan ifall SGI blir lägsta á 180 kr om dagen eller ifall det ska baseras på gamla lönen. Jävla FK! Det finns en överlappningsperiod man ska kunna nyttja men det är en individuell bedömelse så jag får inte veta det förrän de börjar reda ut just mig, det kunde de inte svara på innan jag blev gravid. Hatar FK. Hade med dom att göra när jag opererades och var sjukskriven, rena skitbyråkratin... Ahhhg! :D

Jag har varit i samma situation vid min förra graviditet, och vad jag vill minnas så FÅR man ha glapp efter-jobb-före-studier men inte tvärtom. Det är efter studier det inte får vara ens en dags hål. Man måste anmäla sig på arbetsförmedlingen dagen efter man slutat skolan, om man har en gammal SGI från innan studierna som man vill spara. Men jag kan inte lova till 100% de kan ju ha ändrat. Jag vet dock att jag hade hål mellan jobb och plugg och det funkade.
  • Kosmos katten

Jag berättade också igår. Frågade om mina föräldrar kunde sitta barnvakt nästa år. De fattade ingenting. Mamma frågade tre gånger barnvakt?? De trodde vi hade skaffat hund eller kanin Glad

Angående föräldrapenning så kommer vi dela rätt av redan från början. Känns viktigt för oss båda att vara hemma från början? Hur tänker ni andra göra?

• fru Elle

När BF är för detta barnet så kommer sonen att vara 2 år och en månad så jag kommer ha samma föräldrapenning som med honom. Har skyddat min SGI genom att ta ut föräldrapenning 5 dagar i veckan sen sonen fyllde 1 år. Kommer börja jobba i februari och kommer då jobba 80% och fortsätta skydda min SGI genom att ta ut en lägstanivådag i veckan. Var sjukskriven förra graviditeten och hoppas givetvis att jag inte får samma problem jag hade då men man vet ju aldrig. Men om jag skulle behöva bli sjukskriven så känner jag att jag gärna vill ha kvar min SGI som jag har idag.

Molly 2008 och Harry 2010
  • Naimisen

Godmorgon! Känner nig rätt låg för tillfället, har haft växtvärk, ont i ligament och fogarna och pga de sovit dåligt i natt.

Har ont dagligen och mår illa nästan hela tiden.

Börjar bli svullen och konstant hungrig.

Känner mest att om de börjar såhär hur ont kommer jag inte ha sen?!

Ang föräldraledighet kommer vi dela lika på de, och mannen har även kvar en del från sonen så han kan va ledig länge.

Bebis kommer inte börja dagis förän tidigast januari 2014.

• Ari Gold

Vi kommer inte att dela lika på föräldraledigheten utan jag kommer att ta ut betydligt mer tid.

Jag är 31 och har ett arbete som är lätt att ta paus från utan att tappa i kompetens och möjligheter (är pedagog inom autism). Om tio år kanske jag vill prova på ett mer krävande uppdrag än vad jag har i dagsläget men just nu känns det inte alls aktuellt, jag är fortfarande vädigt mycket inne i "barnafödande ålder" och har mer det suget att koncentrera mig på familjen.

Min man är 40 och chef inom IT. Han började som chef ganska nyligen, har varit sugen på att prova en ny roll inom sitt yrke en tid men väntat på att småbarnsåren ska vara över innan han tog på sig ett sådant uppdrag. Även om vi båda är positiva till fler barn var det mestadels jag som hade det suget medans han var mer rädd att det skulle hindra honom att prova på andra bitar såsom detta med jobbet (pga åldern). 

Vår kompromiss är därför att jag tar mer av föräldraledigheten. Han står för sin del för en betydande del av inkomsterna (och jobbar inte mer än en vanlig 40-tommarsvecka för den delen). Om jag vill satsa på mitt jobb om tio år blir det kanske han som får stå tillbaka. Just nu är vi ilite olika faser och det får man liksom anpassa sig till. 

Jag vill vara hemma ett par år i alla fall, vi får se exakt hur det blir.   

Svar på tråden Augustibebis 2012