• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Julies

...och om 10 dagar ska jag snittas planerat. Skulle vilja föda vaginalt men tar inte risken. Återigen, kanske inte vad jag drömmer om men jag kommer förhoppningsvis få en finfin bebis-det är viktigast!

• Ellenbmt

Öppen 3cm men 2cm av tappen kvar. Ut å gå!
    Har korta men smärtsamma värkar tätt tätt och sedan med en halvtimmas uppehåll, sedan tätt tätt och sen uppehåll.det har flyttat sig ner i magen. Ska tillbaka nu på koll, men lör nog åka hem å härda ut.
    Så konstigt detta! Magknip blev värkar, värkar gick över, värkar kom, hoppet om fl kom, och har nu gått... Uppdaterar er sedan!

Grattis Bullen!

• Juliette

Grattis till en söt liten Nelson, tjockisbullen!

Ellenbmt: Men då verkar det ju vara på G iaf! Heja, heja!

• Tesdy

Sommaren; jag skrev inför min första förlossning att jag absolut INTE skalljag EDAmen tillslut blev det den i alla fall och det är inget jag ångrar för fem öre utan ville gärna ha det även på den andra men där ville BM ta hål på hinnorna innan och sen göra bedömning om EDA. Men 25 minuter senare var sonen ute och jag fixade den med bara lustgasen.

Nu har jag äntligen fått svalka ner denna svullna kropp! Jag hoppade/gick ner i poolen här hemma. Har en med stålställning som är 3,6 m i diametern och 0,76 djup. 21 grader och det var helt ljuvligt,

• astro

Tjockisbullen, grattis till Nelson - ruskigt söt bebis! Skål

Angående EDA har jag fött vaginalt fem gånger och aldrig fått EDA. Det går alldeles utmärkt, särskilt med bra andningsträning. EDA för med sig lite för många komplikationer för min smak, jag vill ha så mycket kontroll som möjligt när jag föder - jag tycker också att vården informerar dåligt om nackdelarna med EDA.

Angående rupturer så är det ett mycket ovanligt problem. Jag läste på ordentligt i våras eftersom jag inte riktigt kunde bestämma mig, snitt eller ej. Det ska inte vara någon större fara att föda vag efter snitt - förutsatt att vården är lyhörd. Rupturer blir mycket vanligare om man t ex stimulerar värkarna eller på annat sätt påskyndar förlossningen.
    Jag känner ingen personligen som drabbats. Däremot har jag talat med kvinnor som råkat ut för att gamla ärr gått upp delvis, såpass att de haft ont av det. Det verkar inte alls lika ovanligt men det verkar inte heller vara särskilt farligt - bara plågsamt. 
    Mitt förtroende för vården är inget vidare och därför valde jag snitt när specläkaren tyckte att det var det säkrare valet för bebisen.

mammsen, oj vilka hemska saker du råkat ut för Jag har också bagage fast inte i din viktklass. Jag vet dock hur det känns när man lär sig att man måste lita på sig själv, det finns inget "system" som tar emot ... inget säkerhetsnät. Jag har också pippi på att läsa på, att veta så mycket som möjligt själv, osv. Och jag hatar att inte kontrollera situationen jag är i. 

• astro

Glömde ... diskbråck ja. Det som inte brukar gå bra när man har skador i ryggen är ryggbedövning, inte vid vag och inte vid snitt. Om man har otur. Därför leder ryggbråck ofta till att man måste sövas istället.
    Men föda vaginalt borde inte vara särskilt problematiskt om man inte har riktigt svåra skador med nedsatt rörlighet etc. 

• Sommaren12

Ni har så rätt. Jag skrev att jag vill att de peppar mig att tro på mig själv och min kropps styrka att klara mig utan stark smärtlindring. Tillade dock det babyhummingbird skrev att jag vill veta när sista chansen för eda är så jag kan ångra mig. Detta är ju helt nytt och jag vet inte vilken smärta som väntar. Har hört säkert 50/50 historier där det gått snabbt och "lätt" men också historier där man fått inse sin kropps begränsning och fått smärtlindring.

Jag bara minns att de sa på informationen på sjukhuset att om man skrivit att man vill klara sig utan så kommer de puscha en även om man skriker efter eda. :/ såklart kan man få ändå men de kommer inte "ge sig" lika snabbt som de som skrivit att de är öppna för smärtlindring.