• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Xericax

Grattis till alla som fått sina små!

37+3 idag (har alltså beräknat 23.8) Jag har länge trott att lillen kommer före 23:e eftersom både min mamma och min syster har fått sin första ca. en vecka före bf. Och på RUL sa de att han var lite större så han motsvarade 19.8. Men jag har ändå tänkt att jag måste "behålla lugnet" och inte börja vänta honom allt för tidigt, det blir bara jobbigt då det kan ju faktiskt dra ut ända till september. MEN, jag var på kontroll i torsdags, han har tydligen växt bra uppskattad vikt var 3550 g motsvarade bf 10.8, han var väldigt lågt ner så hon kunde knappt mäta storleken på hans huvud. Det var bara 1 cm kvar av tappen och jag var 2 cm öppen (jag trodde hela tappen måste försvinna innan man börjar öppnas). Hon tyckte att han var så pass stor (och jag är liten) så ifall det inte kommer igång av sig själv före så fick jag en tid till 14.8 för en till kontroll, och möjligtvis att det blir igångsättning då. Så nu har jag väntat som en tok i helgen (och storstädat och promenerat), eftersom jag gärna hade velat att det satt igång sålänge min man var hemma. Men ingen bebis än, lite av slemproppen tror jag däremot att har kommit, men inget med blod i.
    Nu har min man farit tillbaks på jobb, han kommer antagligen hem först på torsdag kväll, han skulle dock försöka komma hem tidigare om han har möjlighet och istället jobba lite hemifrån. Och han kommer självklart hem ifall förlossningen börjar, men det tar ca. 4 timmar för honom att komma till BB så isåfall måste jag ha svärfar att köra mig till förlossningen.    

• mammsen

Igår när vi gick och la oss sa jag till sambon "Kommer du ihåg för ett tag sedan när jag sa att det inte var månader kvar längre, utan bara veckor" han nickade och jag fortsatte "Nu är det knappt veckor kvar, utan nu kan vi värkligen räkna ner dagar.." Det blev en lång tystnad och jag tror det jag sa landade ganska långsamt hos oss båda.. 13 Dagar kvar till BF och snart är han här.. Ovärkligt! 

Förlossningsberättelser - Jag älskar förlossningberättelser! Har jag altid gjort, och spec nu när man är gravid och efter man själv fått en ny förlossningsberättelse att bearbeta! Klart ni som vill ska skriva era förlossningsberättelser här! Jag tycker dessutom det är extra intressangt att läsa en förlossningsberättelse där man vågar skriva om sina tankar och känslor med, hur man tänkte och kände lixom, det är ju ganska mycket som rör sig i huvudet när man kommer in till förlossningen och får veta att det är på riktigt och känslan när man får upp sitt barn på bröstet osv, kan iof vara ganska svårt att sätta ord på! Men det är sånt som får mig att fälla några tårar <3 

Nattvärkarbete - Jag tror det är att man är mer avslappnad eller något som gör att hormonivåerna är högre på natten.. Jag vet inte. Men de flesta riktiga värkarbetena börjar under natten sägs det, så det är inget ovanligt/konstigt iallafall. Passa på att powernappa på dagen en snabbis om ni sovit dåligt senaste nätterna, det kan vara nära nu ;) Och jag vill inte påstå att det gör hundra gånger ondare än riktiga starka förvärkar. De blir bara intensivare och sprider sig mer tycker jag, och det är klart att det gör ondare när de blir intensivare men inte 100gånger mer. Och sedan att förlösa barnet, altså krystvärkarna, de känns helt annorlunda, de gör inte ont de känns bara kraftiga och mäktiga på något sätt och det känns lixom inte på samma ställe som när man har värkarbete. Sedan är det kanske inte så skönt när huvudet och kroppen ska ut, DET gör ont tycker jag men jag har funderat på någon lokalbedövning denna gången, jag vet inte :P 

Issan8 - Om det var slemblandat så kan det ha varit slemproppen som börjar släppa men blod ska man altid kolla upp! Det kan som sagt vara moderkakan som börjar lossna och det kräver omedelbar vård. 

Ninime - Ja, jösses.. Hon sitter säkert och trycker in små smörbitar i ungen så han ska gå upp mest i vikt med, och drar i han så han ska växa fortare! Haha, Eeeeller så sover såklart hennes son väldigt väldigt dåligt snart så att det ska vara synd om stackars henne.. ;) Väntar med stor ivewr för att få höra hennes nästa drag, lova att uppdatera oss (mig) ;) Ninime, hur snällt ett barn än är så kommer hon garanterat få sin beskärda del av zombiestadiet och sömnlösa nätter.. Det vet du som har ett gäng redan ;) Se det som en härlig överaskning som hon snart kommer att få ta del av ;) Bara njut av vetskapen :)

• 7eHimlen

Jag vill ha bebis NUUUUUU! 37+1 idag, förvärkar inatt, men de går alltid över, kommer bara sporadiskt.
    Och frugan har gått tillbaka till jobbet nu så jag är dessutom uttråkad här hemma :P Drömde att jag moppade golv och torkade lister, på knä (??!!) underligt - men jag blev lite sugen på att städa. Måste det vara så här inni***** varmt? :P Usch usch, gnäll gnäll! 

Vill ha onsdag o BM nuuu, så jag får reda på om nåt händer! Är lite rädd att min höga smärttröskel ska göra så jag inte fattar att det är igång, men egentligen borde jag väl vara glad om jag slipper genomlida mer än nödvändigt av smärtan.

Bebis, kom nu! 

• Svipp

Jag har oxå haft rejäla förvärkar igårkväll och i natt. Vi körde en färdknäpp och sen såg vi en film men jag hade så mycket förvärkar och sd så jag kunde inte koncentrera mig. Tänkte att det kanske blir något i natt. Gick och la mig och då slutade det! Konstigt, det är ju då det brukar börja. Somnade men vaknade en timme senare av världens värk. Sen var det omöjligt att sova för då fick jag myrkryp i benen oxå. Så jag är väldigt trött idag och har mycket träningsvärk i magen. Fy för jobbiga förvärkar som bara luras!

• 7eHimlen

SUPERSTORT grattis till alla som fött barn i helgen, vill inte riskera att glömma nån så.. :) Så härligt att tänka att ni ligger o myser med era små nu! <3

• Svipp

7ehimlen - jag ska oxå till bm på onsdag. Har du tänkt be henne undersöka dig och se om det händer något? Jag funderar oxå på det men det är ju liksom inte till någon nytta och jag vet att jag skulle bli sjukt besviken om hon sa att ingenting är moget, bara att vänta.

• Makkinje
    Varning för gnäll!

Som jag skrivit tidigare har jag haft väldiga problem med foglossningar den här graviditeten och nu även på slutet smärtor i ryggen och kraftiga förvärkar på natten. Var inne på förlossningen förra veckan och fick en sömn dos då jag inte kan sova på nätterna. Hade likadant med tidigare grav med då höll det bara på i ca fem-sex dagar sen kom hon. Sen fick jag strikta order om att ta det lugnt på dagarna och försöka sitta stilla så mycket som möjligt och ta 1 g alvedon var sjätte timme. Och ja det har jag gjort, fungerade bra dom första dagarna då smärtan minskade och att få sova en natt gjorde massor. Men sen i fredags har det blivit mycket värre igen! Slem proppen började släppa i fredags och det har nu vid flera tillfällen kommit mer slem blandat med lite blod ( precis som det ska) men smärtan har blivit värre och värre speciellt på natten. Men inget mer händer! Håller på att få psyk bryt rent ut sagt av att inte kunna göra något på dagarna och sen ändå inte sova på nätterna! Tycker så fruktansvärt synd om mina döttrar med då jag verkligen inte kan göra något med dom heller, då jag bara är så trött hela tiden. Visst jag har en underbar sambo som tar det mesta här hemma och verkligen ställer upp men man drabbas ändå av det dåliga samvetet!
    Pratade med min mamma idag, och hon tyckte absolut jag skulle ringa förlossningen igen och be dom kolla mig. Och eventuellt få en till sömn dos så så jag får sova så jag orkar med en förlossning. Men jag känner mig så gnällig och jobbig som ringer dom hela tiden känns det som? Men samtidigt det måste ju finnas något man kan göra? Är förresten på  BF+3.
  • LindaPernilla
    Svipp skrev 2012-08-06 11:01:15 följande:
    7ehimlen - jag ska oxå till bm på onsdag. Har du tänkt be henne undersöka dig och se om det händer något? Jag funderar oxå på det men det är ju liksom inte till någon nytta och jag vet att jag skulle bli sjukt besviken om hon sa att ingenting är moget, bara att vänta.
    En till som ska till BM på onsdag! :)

Jag vill be BM undersöka mig för att veta om något hänt "där nere", så det tror jag att jag ska göra. Men hon säger väl säkert "Nää, här har det inte hänt ett skit så du kan räkna med att gå över tiden 3 månader" -.-
  • mammsen

I väntan på bebis fördriver jag nu mina dagar med att spela Cafeland på facebook.. Och imorses när sambons klocka ringde vid 8 fick jag panik. Eftersom jag de senate dagarna vaknat vid 6 tiden hade jag 3 grytor på spelet som skulle vara färdiga att servera då...... Så innan jag gick och kissade (som jag inte gjort på hela natten) satte jag på datorn och ordnade på mitt Cafe... Kanske ska försöka hitta en hobby :/ 

• SandraDa

GRATTIS till alla små underbara bebisar!!!

Då går vi in i vecka 39+0 imorgon :D
    Tänkte höra med er, det är så att dom senaste två dagarna har jag mått jätte konstigt.
    Är yr, trött, mår jätte illa och spyr på morgonen!! Är det någon mer som blivit illamående såhär på slutet?
    Är också kass i magen och har sd nästan hela tiden!!