• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruFoxy

Men vad det ploppar ut bebisar överallt! Ett stort grattis till alla er!  

Här är en till som hade svårt att sova inatt pga klockning av eventuella värkar. Men till min stora besvikelse klingade de också av, som de gjort de senaste dagarna... suuuck! De gör riktigt ont och är inga klena sammandragningar så man blir skitsne när de lägger av helt plötsligt. Nu har jag storstädat och gått upp och ner flera gånger i våra trappor, nu jäklar ska det väl ändå sättas igång? Är så vansinnigt trött på att vara gravid nu, jag som annars älskar att vara gravid. 3 -10 dagar kvar till bf (beroende på om man ska gå efter mina beräkningar eller efter rul), måtte tiden gå fort och hoppas verkligen på att bebis inte bestämt sig för någon övertid!

• Makkinje

Pratat med förlossningen nu, dom tyckte jag skulle komma in på en kontroll. Barnmorskan jag pratade med tyckte det lät som något var på gång, men jag vågar inte tro på det. Men hon skulle i vilket fall som helst prata med en läkare och se vad dom kunde hjälpa mig med angående mina smärtor och att jag inte får sova. Så det känns positivt att veta att jag förhoppningsvis kommer få sova i natt iaf.

• 7eHimlen

Makkinje - hoppas du får hjälp, och kanske är det nåt på g oxå, så du snart får träffa bebis! :d

• Millas

Vid 3.15 klockade jag sista värken inatt såg jag på telefonen. Så 2 timmar höll det på iaf. Så surt att bli lurad sådär! Och idag är det så lugnt det bara kan bli. Sist hade jag inte en enda förvärk eller någonting. Då gick vattnet vilket verkligen är att föredra! Då vet man att nu är det på riktigt!

Idag är det bara huvudvärk och illamående jag känner av. Usch. Går och drar täcket över huvudet snart. andra dagen på övertid eller fjärde om man ska gå efter RUL istället för KUB. Men då blir jag bara mer depp.

• tjockisbullen
    fru Elle skrev 2012-08-06 07:22:15 följande:
    Grattis Novixi till er son, lillebror verkar ha haft bråttom ut för att träffa er.

Tjockisbullen, blir så ledsen att du fick en så jobbig förlossning. Att de inte lyssnade på vad du sa och de stressade sig att krysta forcerat. Att du fick så ont efter förlossningen pga det. Trodde bara man behövde forcera krystvärkar om barnet snabbt behövde ut. Sen finns det ju de gånger man inte känner krystvärkar men då brukar väl BM guida mamman att krysta när värken kommer. Hoppas att tipsen om salvorna lindrar din smärta. Men du verkar vara en stark tjej och hoppas verkligen att du kan njuta av er nya underbart fina lilla familjemedlem trots det du blev utsatt för. Tycker det var bra att du har tagit en kontakt med ansvarig på förlossningen, viktigt att du får svar på varför de gjorde som de gjorde. Många kramar till dig!
    Tack, jag trodde verkligen aldrig att en förlossning kunde gå till såhär när man själv är med och säger sina åsikter osv men men. Det var aldrig tal om att han MÅSTE ut utan han blev ju ganska stressad själv av det hela + trött efter att de pumpat mig med morfin ist för eda. 
    Vi njuter iaf för fullt av vår lilla bebbe, han är himla lugn och snäll än så länge och tjejen har bara varit förstående och hjälpsam, haha man väntar nästan på bomben! Gråt bebis och svartsjuk storasyster hehe.

NiniMe: Det är ju så olika med bebisar, förstår inte alls varför man ska jämföra, det hela kan ju ändras på en sekund också. Här får jag väcka min unge för o mata, visst oftast äter han mängder då men idag så var han riktigt slö o jag fick tvinga honom att äta:/ Man blir nästan lite orolig då. 
  • tjockisbullen
    fru Elle skrev 2012-08-06 11:22:41 följande:
    Tack för lyckönskningarna , det blir igångsättning idag. Var öppen 4 cm, men barnet ligger högt upp. Ska ta hinnorna och har fått dropp. Fick samma BM som jag träffade på kollen i fredags. Hon läste mitt brev och tycker jag har helt rätt inställning till åtgärder och värkstimulerande. Kommer stänga av det när det har kommit igång. Så det känns bra.

Sen var det många barn som föddes i helgen och det är 11 som skall hem från BB. Så hoppas jag kan få ett eget rum, borde kunna få det i alla fall .
    Lycka till:) 
    Hoppas du får en bra upplevelse!!! 
  • Kampis
    tjockisbullen skrev 2012-08-06 14:15:40 följande:
    Tack, jag trodde verkligen aldrig att en förlossning kunde gå till såhär när man själv är med och säger sina åsikter osv men men. Det var aldrig tal om att han MÅSTE ut utan han blev ju ganska stressad själv av det hela + trött efter att de pumpat mig med morfin ist för eda. 
    Vi njuter iaf för fullt av vår lilla bebbe, han är himla lugn och snäll än så länge och tjejen har bara varit förstående och hjälpsam, haha man väntar nästan på bomben! Gråt bebis och svartsjuk storasyster hehe.

NiniMe: Det är ju så olika med bebisar, förstår inte alls varför man ska jämföra, det hela kan ju ändras på en sekund också. Här får jag väcka min unge för o mata, visst oftast äter han mängder då men idag så var han riktigt slö o jag fick tvinga honom att äta:/ Man blir nästan lite orolig då. 

Jag tycker det låter så hemskt att du blev behandlad så illa som du blev. det känns nästan som att det finns saker som du aldrig blev informerad om , har du fått din förlossningsjournal?

Om jag hade varit du hade jag bokat aurorakontakt och se om de kan förklara varför det blev som det blev, annars hade nog iaf jag gått och grubblat mig sönder och samman  
  • fru Elle

Sonen föddes 13.52 idag. Ligger och ammar nu. Droppet stängdes av när mina värkar kom igång. Behövde inte sy något och moderkakan kom ut redan efter 5 minuter så det gick mycket snabbare. Har inte vägt eller kollat längd men han känns lite mindre än dottern och sonen.

• Sommaren12

7eH och Anneh: Jag har med skrivit om mitt brev. Fick ett sånt där fylla-i-papper från FL och kände mej så låst till frågorna så fick inte riktigt fram vad jag ville. Nu skrotade jag det och skrev ett eget. Tror de kommer bli lite kinkiga för när vi var på sjukhusets information ville de väldigt gärna att man skulle använda just deras... Men det där pappret är i slutänden för MIN skull och inte deras så nu skiter jag i det. ;) Kan dela med mig av vad jag skrivit, fick liiite inspiration från andras här i tråden bl a hummingbirds.
    ----
    Födelseplan 

Jag ser fram emot förlossningen och känner mest en positiv känsla eftersom jag trots smärtan kommer få träffa vårt efterlängtade barn snart. Jag tycker upplevelsen att föda känns intressant och spännande och jag ser fram emot utmaningen.

Jag är livrädd för att spricka mycket och vill att ni gör allt för att motverka det samt vägleder mig i ställningar som ev. förebygger detta bättre.

Jag vill vara så aktiv som möjligt, blir gärna påmind om att försöka gå runt och röra på mig, använda pilatesboll, hålla mig upprätt etc.

Jag hart ett stort kontrollbehov och vill veta vad som händer under hela förlossningen. Hellre för mycket information än för lite. Ge gärna pappan information som jag inte lyckas ta till mig.

Om inte något är akut med bebisen när den kommit vill vi ha sen avnavling. För oss innebär detta att navelsträngen får pulsera klart innan avnavlingen sker.

Jag får ej amma och känner mig lite bortkommen vad gäller flaskmatning. Därför vill vi gärna ha mer information och hjälp om hur det fungerar.

Smärtlindring:

Jag tycker mycket om att bada och vill gärna få chans att göra det ifall det är möjligt. Jag har också en positiv erfarenhet av akupunktur och kan tänka mig att prova detta.

Jag vill annars försöka klara mig med lustgas och profylax. Jag har övat lite på profylax hemma men ser gärna att någon hjälper mig ifall jag tappar bort mig.

Jag är inte positiv till annan stark smärtlindring, tycker de verkar ha läskiga bieffekter. Dock vill jag veta när "sista chansen" är kommen för EDA så jag har chansen att ångra mig.

Hjälp och coacha mig hellre att tro på mig själv och min förmåga att klara mig utan starkare smärtlindring.
    ----