• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • A R

Stort grattis fru Elle!

Sitter med TENS-apparaten efter att ha plockat både svarta vinbär och hallon. Ryggen och bäckenet pallar inte mycket nu i slutet på graviditeten.
    Har simmat lite i poolen i dag och det är så skönt att få känna sig lite lättare i vattnet en stund.

Angående avslag har jag blött ca tre-fyra veckor efter båda förlossningarna. Hoppas det inte blir längre denna gång.

• Tesdy

GRATTIS Fru Elle.

Här har jag egentligen ingen ork, men tack vare maken så har vi nyss plockat ut dom sista 6 st frallorna ur ugnen. Imorgon blir det bullbak om han får bestämma.

Dotter -03, Son -04 och BF 3/8-2012
  • Svipp

Sommaren - precis vad jag tänkte idag. Känns som när vi försökte bli gravida. Man letar tecken och kollar i trosorna och toan hela tiden...och håller på att bli sinnessjuk.

Vi fick iaf oväntat barnvakt ikväll då mina föräldrar kommit hem från sin semester och barnen så gärna ville sova över där. Så vi har varit på restaurang och sen tog vi en glass nere i hamnen och satt och pratade om framtiden där i solen. Underbart att komma iväg lite bara jag och gubben. Nu ska vi se film...

• capy

Hej tjejer!
    Börjar med att säga grattis till alla som fått sina små. Har inte skrivit på ett tag, men läser varje dag och följer er med stort intresse.

Igår hade vi BF och då var Ebba redan 3 veckor och 1 dag gammal :)
    Vi har det fint hemma och börjar anpassa oss till den nya tillvaron.

Tänkte skriva ner lite tankar om sådant som ni pratat om de senaste dagarna/veckorna. Varning för långt inlägg à la Mammsen :P

Amning - Ebba blev tilläggsmatad på BB eftersom hon räknades som prematur (född i 36+5). Detta, tillsammans med att min förlossning inte kom igång naturligt tror jag är stora anledningar till att amningen krånglar för oss. Hon har inte velat ta bröstet ordentligt, så vi har fått köra med amningsnapp. Det verkar inte heller som att hon blir nöjd med mjölken jag producerar, alternativt orkar hon inte snutta så länge att hon får i sig det hon behöver. Vi kör därför med delvis amning och delvis ersättning. Tycker det funkar bra, men både min mormor och makens mamma tjatar om hur viktigt det är att få amningen att fungera (gissar att det är en föreställning som många i den generationen har, de är båda över 70 år). Vet inte hur länge jag orkar strula med detta, men försöker ett tag till iaf.

Läcka fostervatten - Mitt vatten började att sippra ut. Först trodde jag det var vattniga flytningar och sedan trodde jag att jag kissade på mig. Hade jättesvårt att tro att det skulle vara vattnet som gick. Dels för att det var "för tidigt" och dels för att jag haft föreställningen att det skulle forsa ut. Ringde iaf till slut till förlossningen och de ville ha in mig för kontroll. Till alla er som misstänker vattenavgång: ring till förlossningen, det är bättre att kolla upp vad det är som händer. Jag trodde ju verkligen inte att det var något, men de ville ändå ha in mig och det visade sig att det visst var vattnet. Man ska inte vara rädd att ringa in till förlossningen, de jobbar med rådgivning också och finns där för oss. Bättre kolla en gång för mycket...

Underlivet efter förlossning - Jag fick en bristning grad 2 i vaginan som syddes. I början var underlivet svullet och eländigt. Kändes som att gå runt med en mango mellan benen. Det blev snabbt bättre dock. Efter ca två veckor kändes det i princip återställt. Tips på saker som kan lindra: alsolkompresser att lägga i bindan, isbinda (blöt bindor och lägg i frysen innan användning), Xylocainsalva (inga problem att använda den i underlivet).

Avslag - Nu efter 3 veckor är mitt avslag så gott som helt borta, har bara en liten flytning kvar. Det var bara de första två-tre dagarna som det kom mycket blod, sedan har det varit som en vanlig mens (detta lär ju dock vara en sådan sak som varierar kraftigt, men det behöver alltså inte bli så himla jobbigt).

Förlossningsberättelse - Tänkte göra en sammanfattning av förlossningen och lägga in här inom kort. Förlossningen blev inte i närheten av det jag hade hoppats på och önskat mig. Ville ha en naturlig förlossning, men blev ju igångsatt pga. prematur vattenavgång. 

Skickar en tanke till alla er som går med jobbiga förvärkar. Snart är det er tur att sniffa bebis, väntan kommer att vara värd det! 

• capy

Just det. Vill dela med mig av en liten film som jag och maken satt ihop, en sk. timelapse med bilder från graviditeten. Har varit ett kul projekt under 9 månader och jag blev riktigt nöjd med resultatet :)

• mijja12

Capy: både jag och mannen tyckte eran film var rolig och fin att titta på

• Sommaren12

Wow capy!! Vilken underbar film! Jag såg en liknande innan jag blev gravid och ville göra en men det blev aldrig. Som jag ångrar det nu!! Får bli nästa gång... ;)