• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • livelovelaugh

Missförstå mig rätt, menar inte att låta dryg utan är genuint nyfiken :)

Mammsen, jag undrar vart du får all den här infon ifrån? En del känns som personliga sammanfattningar av sådant man läst på nätet om andras upplevelser? Har du med.utbildning?

• Ellenbmt

Min fl startade med vattenavgång. Fick ändå värk.stim.dropp... Vet knappt varför.

• Ellenbmt

Helt ot- om min dotter leker själv nu, ganska ovanligt då hon är van att jag är lektant, solen skiner, jag är ute och hon inne... Jag får så dåligt samvete, borde jag störa henne och gå typ till nån lekpark fast jag avskyr det??

• Sommaren12

Ska sy ett fodral till skötbädden tänkte jag. Tror ni man kan använda sån där bomullsvaxduk som är lite matt, alltså inte den helt blanka?

• V3ritas
    Ellenbmt skrev 2012-08-09 14:12:36 följande:
    Helt ot- om min dotter leker själv nu, ganska ovanligt då hon är van att jag är lektant, solen skiner, jag är ute och hon inne... Jag får så dåligt samvete, borde jag störa henne och gå typ till nån lekpark fast jag avskyr det??
    Leker hon själv, så låt henne. Njut lite av stunden att hon kan ha kul själv också, det är nog bara bra ibland :)
  • DetGodaLivet
    livelovelaugh skrev 2012-08-09 13:43:58 följande:
    Detgodalivet, det är ju dock oftast hur det är när fl börjar med vattenavgång. Har nog mer att göra med att värkarna är mer intensiva efter vattenvgånh än att du blev igångsatt.
    Hade din fl naturligt startat med vattenavgång hade det antagligen blivit lika plötsligt för kroppen.
    Eller upplever du att det var just att hinnorna togs som gjorde det jobbigt?

Nej det stämmer inte. Vattnet går ju inte bara spontant utan anledning utan det händer först då trycket blir så stort att det spricker av sig själv och det brukar innebära att mycket av jobbet (med att öppna upp osv) redan är gjort och det i lagom takt.

Jag var endast några cm öppen och det som enligt läkaren hade hänt om de ej tagit hål är troligtvis att kroppen hade fortsatt att under de kommande dagarna långsamt arbeta fram i långsamt takt och sedan övergått i aktivt värkarbete eller spontan vattenavgång . Det kunde vi tyvärr inte vänta på då det var tvunget med igångsättning men läkarna förklarade mycket tydligt att det inte var samma sak som om vattnet hade gått spontant och att det därför hade varit bättre att vänta ut en naturlig förlossningsstart om vi hade vågat det. 

Förstår hur du tänker men om det hade varit så som du beskriver det hade man ju regelmässigt kunnat sticka hål på alla kvinnor som var öppna nog mycket för att det ska vara möjligt, utan några negativa konsekvenser alls. Men så är det inte och det är därför man inte gör det.     
  • SandraDa

Suck!! Besöket hos barnmorskan var ju inte direkt uppiggande :P

Men allt såg bra och jätte fint ut, frågade om hinnsvepning och visst det gjorde hon gärna. MEN hon kunde inte göra någon ordentlig, tappen var bakåt....dock ganska mjuk och hon fick bara in ett finger :( Trodde alla värkar skulle gjort mer nytta. Så nu känns det som att jag i stort sett lika gärna kan gå över tiden 2 veckor.
    Har ni någon erfarenhet eller kunskap om tappen är bakåt och man bara får in ett finger?

Sen en till sak, för 2 veckor sedan när jag var hos bm var sf-måttet nästan 34cm idag tyckte hon att det var närmare 33 men skrev in 34....ska det vara så att den inte växer något nu?
    Är i vecka 39+2

• Roos26

Ser att ni skriver om värkstimulerande dropp. Så här var de på min fölossning för mig. ( ger nog inga svar men min uppfattning om de hela) fick svaga mensvärksliknande värkar på förmiddagen som var helt ha trevats. Så svaga att de tog ett bra tag tills jag fatta att de var värkar. på kvällen var de 3 min emellan å vi åkte in. Blev undersökt å var öppen 3 cm. Efter undersökningen gick vattnet å de var som att trycka på en knapp å värkarna blev riktigt intensiva å fick knappt någon paus mellan dem så fick lustgas å hade nog den konstant . 4 Tim försvann som jag ibe ens mins då jag hade då ont. Bad om Ryggbedövning. Fick den men efter 1 Tim hade jag inte mycket värkar kvar, jag fick då dropp å de blev nästan lika intensift igen men sa att de var jobbigt å de sänkte droppet lite tills vi hitta en bra nivå. Tog 23 tim å eftersom ryggbedövningen gjode så förlossningsföloppet planade ut så var droppet nödvändigt i mitt fall. Men de värkarna kändes bättre än värkarna jag hade efter vattenavgång fram till ryggbedövningen. Å i mitt fall så hade ryggbedövningen råkat åka ut så de gav bara effekt första tim :/ Så i förberedande åtgärden kan man ju skriva i sitt förlossningsbrev att de skall vara lyhörda å om droppet behövs att de reglerar tills ni hittar en hanterbar nivå då de ändå går framåt?