• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • jguz

Bullen:
    Skönt att Nelson är på bättringsvägen!
    Hoppas att ni snart får ta hem honom!

• Albasmamma

DetGodaLivet: Grattis till flickan!

Bullen: skönt att höra att det går åt rätt håll för Nelson, kram! 

• mammsen

Capy - Tråkigt att det blev så dramatiskt på er förlossning men så skönt att lillen föddes och mådde bra :) Sprutan du fick var troligtvis en peditinspruta, det är morfinliknande och ges ibland som sovdos. Förr gav man det som smärtlindring i förlossningsskedet men det har man slutat med nu eftersom barnet med blir "groggy" av det och det påvärkar vad det orkar med i en förlossning. Det händer tyvärr ibland att förlossningen sätter fart när man får en peditinspruta eftersom kroppen blir så avslappnad. Morfin i sig är inte farligt för barnet men i samband med en förlossning kan det ju vara dumt om barnet för tillfället är dåsigt. Är det ingen som gått igenom och pratat om din förlossning med dig så du slipper ha frågetecken ang förlossningen?

Livelovelaugh - Nej, som jag ofta skriver för att inte det ska missförstås så är det efter vad jag läst mestadels samt egna erfarenheter såklart. Jag tycker om att vara påläst och försöker att hålla mig till tillförlitliga källor. Som ex Jordemodern som är barnmorskeförbundets facktidning, följer barnmorskebilens blogg och läser oftast deras hänvisningar till WHO och liknande. Sedan är det klart att jag läser vad andra skrivit till ex här på fl och att jag bildar egna åsikter som gör att det kan låta väldigt riktat och starkt när jag skriver saker, jag ber om ursäkt för detta om någon tar illa upp! Men jag blir väldigt glad när jag får veta att det inte alltid är så illa som man kan tro! Att det finns de som haft bra förlossningar med värkstimulerande utan massor av smärtlindring t.ex. Mellan en igångsättning och ett ks skulle jag absolut välja en igångsättning, men jkag tycker det känns som att välja mellan pest eller kolera (personlig åsikt)! Men några av de kända bivärkningarna av just värkstimulerande dropp är ju bla kraftiga värkar och pinvärkar som ibland inte leder förlossningsförloppet frammåt, kortare pauser i värkarbetet, smärtsammare värkar och ökad risk för att livmodern blir överstimulerad, det är ju ingen hemlighet. Och flera av de bivärkningarna gör ju att barnet får i sig sämre med syre därav anledningen till ökade kontroller av barnen i magen när man fått värkstimulerande dropp. Men vad är din proffisonella uppfattning av värkstimulerande dropp?

Här är ett utklipp från läkartidningen som är väl värt att läsa om hur man allt för ofta ingriper med medicinska åtgärder som är gjorda för riskförlossningar i helt normala förlossningar, och annat intressangt om förlossningar och dess ingripanden.. http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=1408 (dock är det från 2005)

Hänvisar här även till en tidningsartickel om många anmälningar pga cp-skador pga Värkstimulerande dropp http://www.expressen.se/halsa/varkstimulerande-dropp-bakom-manga-anmalda-forlossningar/ 

Ja, lång historia kort, jag är inget fan av att man använder värkstimulerande dropp i onödan eller att vårdpersonalen är så dålig på att informera om hur det fungerar, vad det finns för alternativ, bieffekter osv för de kvinnor som inte vet någonting om det osv.

• trossan

Sommaren jag tror det blir mysigare med matt material än det helblanka!
    Är det Ikeas bädd du ska sy till? Hittat någon bra beskrivning? Vill gärna se resultat sen! :)

Grattis till bebis issan!!!
    Om jag inte minns fel så hade du inte alls några känningar innan direkt och sen kom väl ändå bebbe i närheten av Bf!? Härligt!!

Och grattis detgodalivet också, allra senaste bebisen i tråden! :)

Capy , roos26 och ni andra som delar med er av era förlossningsberälltelser- tack!
    Jätteintressant att läsa tycker jag!!

• AE84

Grattis till Lillemor! Liten fråga, som kanske låter dum, kan bebis röra sig FÖR mycket i magen? Min har typ hållt på sen igår eftermiddag, skönt att känna att hon lever men hon är ju så stor nu så det känns ordentligt! Verkar ju jobbigt för henne med att inte vila. Någon fara tror ni?

• Blomsterfröna

Min e oxå aktiv och varit sen vecka 18:) när jag väntade dottern så va hon aktiv under värkarbetet oxå så du behöver inte vara orolig.

• mammsen
    Livelove laugh - Oj såg nu att jag skrev lite tokigt angående den andra länken jag skickade. Anmälningarna var ju inte gjorda för att deras barn fått cp-skador pga värkstimulerande utan värkstimulerande var en gemensam faktor i de flesta av fallen där föräldrar gjort en anmälan på vården då deras barn fått cp-skador..