• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Kampis
    SandraDa skrev 2012-08-09 14:45:40 följande:

Suck!! Besöket hos barnmorskan var ju inte direkt uppiggande :P

Men allt såg bra och jätte fint ut, frågade om hinnsvepning och visst det gjorde hon gärna. MEN hon kunde inte göra någon ordentlig, tappen var bakåt....dock ganska mjuk och hon fick bara in ett finger :( Trodde alla värkar skulle gjort mer nytta. Så nu känns det som att jag i stort sett lika gärna kan gå över tiden 2 veckor.
    Har ni någon erfarenhet eller kunskap om tappen är bakåt och man bara får in ett finger?

Sen en till sak, för 2 veckor sedan när jag var hos bm var sf-måttet nästan 34cm idag tyckte hon att det var närmare 33 men skrev in 34....ska det vara så att den inte växer något nu?
    Är i vecka 39+2

O hanna O här i tråden skulle ju in på igångsättning men fick inte bli det eftersom att tappen var helt omogen så det skulle inte göra någon nytta. Samma natt startade förlossningen av sig själv och bebisen var ute på typ 4 timmar.

Ang sfmåttet: när magen sjunker (vilket den ju gör i slutet) kan måttet stanna av eller  minska, så det är normalt =)  
  • SandraDa
    Kampis skrev 2012-08-09 15:03:52 följande:

O hanna O här i tråden skulle ju in på igångsättning men fick inte bli det eftersom att tappen var helt omogen så det skulle inte göra någon nytta. Samma natt startade förlossningen av sig själv och bebisen var ute på typ 4 timmar.

Ang sfmåttet: när magen sjunker (vilket den ju gör i slutet) kan måttet stanna av eller  minska, så det är normalt =)  

Tack för ditt svar!!!
    Nu fick jag lite hopp tillbaka :)

Så skönt med sf-måttet, då slipper jag oroa mig över det...
  • Aprilia1977

Nu ska jag sova. Bebisen lever loppan i magen och behagar nog inte titta ut idag på han bf! Så i morgon är vi 40+1 och nedräkningen fortsätter :P

ღ..Störst, bäst och vackrast, det är superlativen..ღ
  • Kampis
    Aprilia1977 skrev 2012-08-09 15:12:32 följande:
    Nu ska jag sova. Bebisen lever loppan i magen och behagar nog inte titta ut idag på han bf! Så i morgon är vi 40+1 och nedräkningen fortsätter :P

Då slipper du iaf nedräkningen till övertiden ;)
  • FruKå

Håller med sandraDa, nu fick man lite hopp igen. Det var lika m min tapp inatt.
    Hoppas nu vi som är på g slipper gå så här länge till!

• Kampis

Fick reda på idag att mamma gick över TRE veckor med både mig och mina syskon. Jag trodde det var två..

Syrran gick över lite mer än två veckor med båda sina , och jag 12 dagar med första. Denna får vi se.

Min andra syrra som ska ha sin första i oktober vet ju vad hon har att vänta iaf ;)   

• livelovelaugh
    DetGodaLivet skrev 2012-08-09 14:35:17 följande:
    Nej det stämmer inte. Vattnet går ju inte bara spontant utan anledning utan det händer först då trycket blir så stort att det spricker av sig själv och det brukar innebära att mycket av jobbet (med att öppna upp osv) redan är gjort och det i lagom takt.

Jag var endast några cm öppen och det som enligt läkaren hade hänt om de ej tagit hål är troligtvis att kroppen hade fortsatt att under de kommande dagarna långsamt arbeta fram i långsamt takt och sedan övergått i aktivt värkarbete eller spontan vattenavgång . Det kunde vi tyvärr inte vänta på då det var tvunget med igångsättning men läkarna förklarade mycket tydligt att det inte var samma sak som om vattnet hade gått spontant och att det därför hade varit bättre att vänta ut en naturlig förlossningsstart om vi hade vågat det. 

Förstår hur du tänker men om det hade varit så som du beskriver det hade man ju regelmässigt kunnat sticka hål på alla kvinnor som var öppna nog mycket för att det ska vara möjligt, utan några negativa konsekvenser alls. Men så är det inte och det är därför man inte gör det.     

Fast båda mina vattenavgångar har ju skett utan påverkan på tappen, Mao så kan ju trycket inte ha blivit för stort? Har ju inte heller haft gbs eller liknande utan spontan vattenavgång bara.

Det är så att man får kraftigare värkar efter att vattnet gått och dom två gånger dom tagit hinnorna under aktiv fl har värkarna ökat och blivit kraftigare. Enda skillnaden för mig var att med dom två som vattnet gått innan värkarna började skippade man den första bitet av värkar som byggs upp utan hamnade direkt i mer kraftiga värkar. Man tar ju hinnorna på fl under aktiv fl för att det ska ta i mer..

Om man är väldigt rädd för att det ska gå fort och göra för ont osv och har skrivit in att man helst inte vill ha värkstimmulerande borde ni även skriva att ni vill ha intakta hinnor tills dom brister av sig själv eller fl igenom, det är ku också ett sätt att snabba på förloppet.