• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 7eHimlen

Måste en igångsättning verkligen betyda värkförstärkane dropp då? FInns ju gelen man mjukar upp tappen med, hinnsvepning, håltagning osv oxå väl? Som man kan be om innan? Det beror väl kanske på om situationen blir akut eller inte? 

• mammsen

Sommaren12 - Långdragen måste den ju inte bli. Det kan ju gå rasande fort. De vill ju ofta koppla in värkstimulerande för att det ska gå lite snabbare när kvinnan inte öppnar sig minst en cm/timme.. Men när man öppnar sig i sin egen takt får man pauser mellan värkarna.. och de smyger sig på  blir en intensiv topp och klingar sedan av. Värkarna av värkstimulerande är mer pang bom! och många upplever det som att hela värken är en enda lång smärtsam topp, och i samband med kortare pauser så blir det mer påfrestande för både mamman och barnet i magen även om det går någon timme snabbare.. Men som sagt de finns de som är nöjda med sina förlossningar även om de använt dropp! Dock tror jag själv att de flesta som använt dropp och är nöjda har fått någon form av ganska stark smärtlindring.. Någon som haft en bra förlossning med värkstimulerande utan medicinsk smärtlindring?

• Ellenbmt

Helt rätt himlen- finns ju mkt olika och för vissa är ju forcerade krystvärkar bättre än att gå hemma och lida sista tiden av olika skäl. Sen finns det ju bebisar som såklart måste ut med. Jag är bara negativ mot det för att jag har haft ett tungt drogmissbruk tidigare som gör att jag är skiträdd för sprutor och mediciner (tar inte ens Alvedon om jag inte måste) vill inte skada min kropp. Sen min erfarenhet av krystningen när jag födde dottern. Det gick för fort och tätt för att hinna med!!

• Millas

Värkarna har hållt i sig hela förmiddagen. Ganska oregelbundna och olika intensitet på dem men de håller sig på 3-8 min emellan. Ringde förlossningen och vi var välkomna in. Så håll tummarna nu!!

• mammsen

Ang igångsättning - Det finns som sagt en hormongel man kan använda på en omogen tapp som gör att tappen mognar (i 80%av fallen) och börjar öppna sig en del, gelen innehåller bla prostaglandin (samma som sperma innehåller) som gör att pappen blir mjuk och ger sammandragningar.
    En annan sak man kan använda på en omogen tapp är ju en sån liten ballonggrejj, man för upp som en liten kateter som blåser upp sig sakta under ca 6 timmar och då töjjer ut livmodertappen till ca 3 cm. 

Det är oftast efter något av dessa som man vill koppla värkstimulerande dropp men om det inte är jättebråttom kan man likaväl be om en hinnsvepning lite extra gel och sedan efter någon timme att de tar vattnet. Eller testar ta vattnet med samma. En vattenavgång brukar OFTAST sätta igång en förlossning. 

Så det finns alternativ men för vårdpersonalen är det så lätt och går så snabbt att bara koppla in lite dropp lixom :/ Det borde användas i de situationerna det värkligen behövs och inte annars är min personliga uppfattning! 

• DetGodaLivet

Jag blev igångsatt med hinnsprickning men det är inte lika bra som en naturlig förlossningsstart ändå, det blir 'ändå en kickstart som kroppen inte rikrigt var redo för själv. Jag fick väldigt intensiva värkar helt utan pauser emellan. Inte skönt!

• livelovelaugh

Mammsen, med z hade kag ju vdropp eftersom jag inte hade egna värkar. Det stod mellan det och snitt så kag valde dropp. Hon är ju mitt 4e barn och jag märkte ingen skillnad. Nu hade ju vattnet redan gått och jag har haft en fl med som startade med vattenavgång tidigare och den var jobbigast utan tvekan. Med dropp så justerar dom ju dosen så värkarna sk bli lagom om man har en bm som kan sin sak. Det ni hela tiden pratar om är ju vad som kallas värkstormar och det försöker man undvika eftersom det är rent av farligt för både mor och barn. Min två hade jag värkstormar med. Det upptäcktes aldrig eftersom CTG var tillfälligt från kopplat. Dom undersökte mig vid 23 då var jag öppen 4cm som en timme tidigare, då koppldes jag ur CTG eftersom jag tyckte det var obekvämt, efter det har jag bara en lång värk och hon är född 23.17 det gick bra det med men jag var lite ställd efteråt hur fort det gick. Så kroppen kan ju dra igång en själv med. Med z fick jag ju som sagt dropp och hade bardballong först. Det tog en timme från riktiga värkar tills hon var ute men jag hade gott om pauser och upplevde det inte värre än någon av dom andra fl. Använde enbart lustgas 50/50. Det som var jobbigast med z var ju att jag var tvungen att ta laktatprover och att läkaren inte lyssnade när jag sa åt henne att låta bli att pilla där för att då kommer hon och läkaren sa att hon var tvungen men propp så hade hon z i handen ist ;)

• livelovelaugh

Detgodalivet, det är ju dock oftast hur det är när fl börjar med vattenavgång. Har nog mer att göra med att värkarna är mer intensiva efter vattenvgånh än att du blev igångsatt.

Hade din fl naturligt startat med vattenavgång hade det antagligen blivit lika plötsligt för kroppen.

Eller upplever du att det var just att hinnorna togs som gjorde det jobbigt?