• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • irruz
    Bubbs skrev 2012-08-09 10:37:11 följande:
    Idag var jag iväg på en extrakoll hos barnmorskan eftersom jag hade haft en aning högre blodtryck än vanligt, mitt normala undertryck brukar ligga runt 80-85 så det är högt i vanliga fall och nu hade jag haft 90 i undertryck.
    Trodde allt skulle se bra ut som det alltid gör, men mitt undertryck låg på 110 (!) och jag hade +2 i äggvita. Vår barnmorska ringde till en läkare och nu ska vi till förlossningen klockan 14:00, och göra nya tester, ultraljud och ctg.
    Känner mig i upplösningstillstånd, är så bortskämd med att ha fina tester och nu vet jag inte riktigt vad som kommer hända. Om det t.om kan tänkas bli en igångsättning? Någon som haft liknande upplevelse? Är så orolig men har inte riktigt någon att vända mig till just nu, så jag tar hjälp av er.

Hoppas allt är bra med er annars, jag brukar alltid läsa det ni skriver men skriver sällan något själv.
    vilken vecka är du i? jag fick havandeskapsförgiftning  i slutet av min förra graviditet (v. 37-38 ngng gång) o blev precis som du skickad till förlossningen för ctg mm. de satte in blodtryckssänkande mediciner o därför blev jag inlagd för att se om de gav ngn effekt, vilket de vanligtvis gör iaf till en början. tyvärr var det ingen av de tre olika mediciner man prövade som hjälpte på mig - hade de gjort det hade jag förmodligen fått åka hem, fortsatt ta tabletterna o gått på koll av trycket hos bm dagligen. nu ville de att jag skulle ligga kvar ändå för observation tills det helst satte igång av sig själv, men jag var så jäkla trött på allt vad sjukhus hette vid det laget så jag krävde en igångsättning annars skulle jag åka hem. så det blev igångsättning samma dag.. jag var inte mogen så det funkade inte alls o slutade med snitt, vilket jag inte alls räknat med men det blev kanonbra tillslut ändå! det är jättebra att dom har koll på dig, o så länge dom har det behöver du inte vara orolig!! hoppas du får fin vård på det sjukhus du tillhör o lycka till idag!!
  • Makkinje

Min sambo har varit med på vartenda BM besök och nästan pratat och frågat mer än jag och varit delaktig i alla inköp till lillen, även valt och köpt saker själv o. Men ibland känns det nästan som han är för uppmärksam hur fel det än låter, minsta lilla värk och han är framme och undrar om det är dags. Klart han längtar massor efter lill killen precis som jag, men det känns som han är mer nervös än vad jag är Flört Nej men han har varit helt underbar hela graviditeten faktiskt Glad

• iväntanpådig

Bastu + färdknäpp igår och lugna puckar här ännu! Fortsätter dagen med dammsugning och bakning! F-n om det inte ska hända nått snart!! Skrikandes 

• Bubbs
    irruz skrev 2012-08-09 11:21:47 följande:
    vilken vecka är du i? jag fick havandeskapsförgiftning  i slutet av min förra graviditet (v. 37-38 ngng gång) o blev precis som du skickad till förlossningen för ctg mm. de satte in blodtryckssänkande mediciner o därför blev jag inlagd för att se om de gav ngn effekt, vilket de vanligtvis gör iaf till en början. tyvärr var det ingen av de tre olika mediciner man prövade som hjälpte på mig - hade de gjort det hade jag förmodligen fått åka hem, fortsatt ta tabletterna o gått på koll av trycket hos bm dagligen. nu ville de att jag skulle ligga kvar ändå för observation tills det helst satte igång av sig själv, men jag var så jäkla trött på allt vad sjukhus hette vid det laget så jag krävde en igångsättning annars skulle jag åka hem. så det blev igångsättning samma dag.. jag var inte mogen så det funkade inte alls o slutade med snitt, vilket jag inte alls räknat med men det blev kanonbra tillslut ändå! det är jättebra att dom har koll på dig, o så länge dom har det behöver du inte vara orolig!! hoppas du får fin vård på det sjukhus du tillhör o lycka till idag!!
    Jag är i vecka 38+4, alltså vecka 39. Jag är väldigt orolig om de kommer sätta igång mig eller inte, vår barnmorska nämnde att det kunde ske lite snabbt bara, men efter oroliga googlingar så verkar en igångsättning vara mycket möjlig, särskilt med mina höga värden. Men man ska väl inte lita alltför mycket på det man läser.
    Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!
    Makkinje skrev 2012-08-09 11:20:46 följande:
    Jag är en liknande situation just nu, var hos BM igår och hade högt blodtryck så fick åka till förlossningen för en kontroll och även där visade det sig att jag hade högt blodtryck men blodproverna dom tog såg bra ut. Så det blir en extra vända för mig där imorgon igen med mer kontroller osv. Blir lite orolig för en igångsättning då jag verkligen inte vill ha det, vill ha en så naturlig födsel som möjligt.

Åh, inte kul. Jag hoppas slippa åka in och ut på sjukhuset för extra kontroller. Tog precis ut min föräldraledighet för att vila upp mig för förlossningen och nu verkar jag få springa på kontroller var och varannan dag istället. Hoppas du slipper igångsättning, själv är jag lite delad. Jag vill ju också ha en naturlig förlossning, men nu när min kropp inte vill samarbeta så kommer jag bara gå runt och oroa mig hela tiden.

• Ellenbmt

Frukå- jo det är mest ett konstant tryck mot..... Nästan urinhålet? Inte kissnödig alltså men det trycker där. Öm i ryggslutet och molande öm i tjejmagen... Sen en å annan sd men inget direkt märkvärdigt...

• EmelieOfGbg

Slänger ut en fråga till alla då jag har uppfattat att många är emot igångsättning. Varför? Är inte det ganska bra att man kan sätta igång det om det behövs liksom? Är det det värkstimulerande droppet som "ni" inte tycker om? Är mest nyfiken eftersom jag inte vet så mycket om detta...

• mammsen
    Jaha, ett par rediga förvärkar fördelat på en hel förmiddag är ju ett steg i rätt tiktning, men nu är det bara hicka i magen,, fortfarande mysigt med hicka i magen <3 Måste få ordning lite lunch tills sambon kommer hem, idag blir det pannkakor med btekt bacon och lingonsylt på order av min hormonhöge sambo :/  Har iallafall haft lite mer energi idag efter min urladdning igår ;) Tvättar och grejjar så det inte ska vara så mycket att göra första dagarna hemma med bebis. Fast det är klart, de första dagarna lämnnar jag ju över allt till sambon i princip eftersom det är jag som kommer vara uppe på nätterna och agera matsal :P 

Bubba -
    Låter som havandeskapsförgiftning, och sålänge allt ser bra ut rekomenderas du troligtvis bara vila, hemma eller på sjukhuset. Om situationen blir sämre trots vila brukar man göra en igångsättning efter ett par dagar om inte förlossningen sätter igång av sig själv. Det är som jag förstår det väldigt vanligt! Men inget som i såhär sent skede är särskillt farligt om man har märkt det och har det under kontroll :)
  • Lindhaz

Heej :) var hos bm idag v 39 + 2 och har nu sf mått på 38-39 cm ! Stort eller vad är era på? Bebis är beräknad att väga 3994 vid bf och börjar nu bli väldigt orolig för att gå över och få en 5 kg! Jag och min bror är 16 dagar sena och sambon är ca 20 dagar över tiden trots att han var tredje barnet och vi alla vägde runt 4,2! Bm lyssnade så nästa vecka ska vi prova en hinnsvepning! :) hoppas dock det kommer igång innan, men det känns det verkligen inte som!

• anneh

Lindhaz: jag är i vecka 40+6, mitt mått ligger på 35. Var på TUL v34 och liten låg på +8%, vet ej vad h*n ligger på nu då jag ska på TUL på måndag om jag inte fött innan dess. Hoppas h*n inte gottat till sig allt för mycket nu i slutet..

• iväntanpådig
    Lindhaz:Har sfmått 39 (igår 38+4) men oandrasidan vet vi om att vår bebis är större. Räknad att väga 4030 i vecka 37+6 läkaren sa att man får räkna med en viktuppgång på 200 gr per vecka.