• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Debbie92

Klockan 13:57 den 15 Augusti kom vår lilla kille som Stålmannen med båda händerna under hakan. Han vägde 3620 g och var 50 cm lång. Den vackraste vi sett!! Han var beräknad på söndag men vattnet gick klockan 4 på morgonen i onsdags och 10 timmar senare låg han på mitt bröst. Nu är vi äntligen hemma från BB!! Vi trodde aldrig han skulle komma och nu kan vi inte förstå att han legat där inne! Hoppas era bebisar kommer snart och att dem som redan kommit mår bra

• Challelotten

Hoppas att det funkar för dig randiga Rut :0)

Har själv vart ute gått, vart inne på grannes studsmatta inte hoppat men jagat dotter på den. Ätit lingonsylt plus färsk ananas vad gör man inte för att få ut den. Sen hade vi halv sex innan sambon kom på att barnets huvud låg där.

Önskar att vattnet kan gå då man vet att det är på g och inte bara massa pinvärkar som kommer och går. Iaf se lite slem eller nått :D

Känns bra att man inte är ensam över att vänta och ha gått över tiden.

Sally vad surt att behöva bytta om sen ångrade de sig! Hoppas att den vill komma ut innan söndag eller att de inte ångrar sig på söndag.

• fru Elle

FruFoxy grattis till er lilla Molly!

Sommaren 12; då hoppas vi på bebis snart, lycka till!

Ellenbmt; jag fick igångsättning och de skulle ta vattnet. Var precis som du öppen 3-4 cm. Men sonen låg för högt upp och var inte fixerad så de ville inte ta vattnet direkt utan började med att sätta värkstimulerande dropp. Ville egentligen inte ha det men bestämde mig för att prova. Men sa att jag ville att de skulle stänga av det när mina värkar hade kommit igång. Strax efter 11.00 satte de igång droppet, kände knappt av de värkarna, de syntes på CTG men behövde inte andas genom dem. De utökade droppet med 30 minuters mellanrum men fick inga jobbiga värkar av droppet som jag hade förväntat mig. Vid 12.45 var jag öppen 4 cm så det hade ju inte hänt så mycket med droppet, men sonen låg nu längre ner och BM tog hål på hinnorna. Strax efteråt så kommer mina värkar igång och jag ber BM koppla bort droppet som hon gör. Behöver ha kvar CTG för att övervaka barnet en stund efter att droppet kopplas bort. Har kvar CTG i ca 10 minuter innan en läkare godkänner att de plockar bort det. Går till duschen och sitter och duschar varmt vatten mot magen. Värkarna tar i allt mer, sitter i duschen i ca 35 minuter innan BM tycker att det är dags att gå tillbaka till sängen. Är då öppen 8 cm, har två värkar till och sen kommer krystvärkarna. 

Hade inte hänt så mycket med det värkstimulerande droppet mer än att sonen hamnat längre ner. Från att BM tog vattnet tog det lite över en timme innan sonen var född. Värkarna blev mer intensiva efter att BM tog hål på hinnorna. Men om jag jämför med mina andra förlossningar som har startat spontant och utan att de har satt dropp eller tagit hål på hinnorna, så upplever jag inte att det blev mer intensiva värkar denna gång när de tog hinnorna. 

Lycka till imorgon Ellenbmt! 

Molly 2008, Harry 2010 och Sixten 2012
  • fru Elle

Sally12; fy vad trist när man har ställt in sig på igångsättning och så ändrar läkaren sig. Hoppas det startar spontant nu i helgen eller att du får en igångsättning på söndag.

Debbie92; Grattis till sonen!

Och lycka till nu ni som har förlossningen på G och stort grattis till er som har fått!

strangeryoutwo skrev 2012-08-17 21:32:25 följande:
    Min bebis som är fem dagar gammal vill inte gärna sova själv i spjälsängen. Hon vill sova intill mitt bröst medan hon ligger på sidan. Men det vill inte jag. Jag är rädd för att hon ska ramla ner från sängen, bli klämd eller att det ska bli för varmt för henne. 

Hur mycket klarar era bebisar av att ligga själva? Eller vill de också vara med överallt.

Är nog ganska vanligt att de vill vara med. Bebisen sover mellan oss i sängen, har varit ganska varmt i vårt sovrum så Sixten har haft en body på sig och sen har vi haft en tunn bommulsfilt för att han inte ska bli för varm. Men han lägger sig gärna på sidan, tror han har legat så i magen och trivs med det. Vi har bäddat iordning en liggdel som vi har i sovrummet, lägger ner han där på dagarna eller om någon av de andra barnen kommer in till oss på natten. Vågar inte ha han i vår säng om någon av barnen sover i vår säng, de brukar inte ligga still och det kan hända att det kommer en spark. Men helst vill jag ha Sixten i vår säng nu i början, så jag vaknar lättare och kan amma när han börjar visa tecken på det. När han inte ligger i vår säng så vaknar jag inte lika lätt. 

Men han trivs bra i liggdelen i vårt sovrum, trivs även bra i liggdelen i vagnen. Vi har inte skruvat ihop spjälsängen än, tycker den känns så stor nu i början. Våra andra barn har använt spjälsängen när de har varit nyfödda men vi brukar skärma av ena sidan i spjälsängen så sovplatsen blir lite mindre.

Molly 2008, Harry 2010 och Sixten 2012
  • Blomsterfröna

Hur luktar vattenavgång ?? Vet inte om mitt sipprar. Men tycker de luktar mer som den lukten man har efter en förlossning. De luktar ju lite speciellt ....

• Lindhaz

Efter en färdknäpp kl 9 har jag nu haft regelbundna värkar 4-7 min emellan även en bit eller hela (?) slemproppen kom! Nu för det nästan ont att kissa också! När är det dags att ringa fl? :/ har tagit en panodil för ca 30 min sen och ännu verkar den inte hjälpa!

• Krokismamma

Hejsan på er allesammans. Hoppas det är okey om man såhär sent får hoppa in i tråden. Har haft en riktigt jobbig graviditet så har någon enstaka gång varit in och tittat här. Ni verkar vara ett underbart gäng som peppar varandra. Har själv kommit till bf+13. Känns nu både grymt och tungt. Funderar på om det verkligen finns någon där inne. ;)