• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Svipp

Ååå, blir galen på min fyraåring! Hon har just haft världens raseriutbrott och nu är jag helt knäckt, både fysiskt och psykiskt. Hela sommaren har gått utan dessa utbrott (väldigt vanligt i våras när hon var trött efter förskolan) men nu sprang hon iväg helt hysteriskt skrikande och jag var alltså tvungen att springa efter och ta fast henne. På något vis lyckades jag få in henne i huset och till slut lugna ner henne. Men nu är min framfog helt förstörd och jag kan inte gå, det gör för ont. Och jag blir så ledsen...

• mammsen

Värkarna satte igång ordentligt igen igåe efter vår färdknäpp och vi hade ytterligare en sväng till förlossningen. Väl där hamnade jag i en ganska bestämd disskussion med en tuff BM där jag gjorde klart för henne att jag inte orkade mer om det var pinvärkar, har det inte hänt något så får ni putta igång det lixom! pungt slut! (och jag som är emot igångsättninger :/) Ville ha det på mitt vis, få tappen mogen med gel tänja med ballong och ta hinnorna, inget dropp osv.. Lagom irriterad och taggad efter samtalet och värkarna avtog för första gången på flera dagar.. Suck. Dock var det så att jag och denna BM kom superbra överenns tillslut och jag HOPPAS att hon jobbar när jag ska föda, då vill jag ha henne! Haha, Jag hade iallafall öppnat mig lite mer än en cm sedan dagen innan och tappen hade hamnat i rätt lutning. Jag var nästan 3 cm öppen och att det närmar sig. Vi kom överenns om en hinnsvepning och lite lugnande/avslappnande (tog bara halva dosen) men lyckades sova ganska bra inatt. På vägen hem igår så kände jag mig både lättad och förhoppningsfull!! Jag tror att han kommer snart utan att behöva påskynda något! och även om de första centimetrarna tagit 1 dag var så har det iallafall hänt något och det räcker för mig! :) 

Brösvtvårtsmassage - Tror det är skitbra om man vill få starkare och längre värkar att massera lite i början och mitten av värken typ, eller om man vill få tätare värkar massera med 5 minuters mellanrum typ. Funkar säkert på en del men inte på alla, men man ska nog vara försiktig och inte använda det för mycket så bröstvårtorna är helt sönderklämda när man ska börja amma redan :P 

Hinnsvepning - Jo trossan man kan få hinnsvepning fast bebisen inte är fixerad, sålänge bebis ligger fixerad, ruckbar eller rörlig utan risk att navelsträngen ska komma emellan lixom. Hinnsvepning fungerar på vissa och ger pinvärkar för andra som jag förstått, men det r ju altid värt ett försök :)

Ang att göra en mammsen - Så har man rätt till igångsättning om man har en anledning. Altså av medicinska eller humanitära skäl. Medicinska skäl t.ex om man har havandeskapsförgiftning eller har gått över tiden. Humanitära skäl t.ex  gå hemma och må psykiskt dåligt av att ha värkar utan att något händer. Allt man behöver göra är att övertyga dem om att man mår psykiskt dåligt av väntan. De kan vara lite svårövertalade en del men det gäller att våga säga presic hur man känner. Dock rekomenderar jag inte att kämpa för en igångsättning då en naturlig förlossning oftast blir både lättare och snabbare :) Dock känner jag mig lättad att jag fått tummen upp för att ta hinnorna när jag inte står ut att vänta längre och det gör nog att jag vet att jag står ut ett par dagar till även om jag tror att det blir bebis ganska snart utan att behöva göra det :). (Har BF på söndag)

Trossan - Jag tycker det är underbart att det äntligen är någon mer än jag som vet hur man bombarderar tråden! Jag läser alla dina inlägg :) Det gör att jag slipper gå ner till tvätten i 5 minuter extra och det är jag oerhört tacksam för! ;) Jag bombar långa medelanden och du bombar många, bra med lite variation kanske ;)

• Ellenbmt

Mammsen jag behöver dig ;) du borde vara här

• Svipp

Allt som skrivs är bra så man har något att läsa i dessa väntans tider! Så skriv, skriv!

• Lindhaz

Tog en panodil och ett bad - smärtan försvann i badet men så fort jag reste mig därifrån så kom den tillbaka! :/

• Randiga Rut

Då var svepningen avklarad! Tappen är mogen och elastisk. Hon fick in ett finger utan problem och när hon svepte runt öppnade/töjde den sig ganska mkt. Det enda som behövs nu är värkarna!! Ska ut på en kvällspromenad lite senare å ikväll blir det allt lite färdknäppande! ;)

• NiniMe
    Sommaren12 skrev 2012-08-17 14:18:37 följande:
    Mina värkar ger sig inte... :( Kommer några st varje timme, olika styrka på dom. Har fortfarande ont i svanken och ett rejält tryck i magen, kunde knappt sova inatt för att det pinade mig så. Tror slemproppen släpper lite undan för undan nu också... Jävla kropp!
    Ringde fl igår och frågade om man kunde känna skillnad på pinvärkar och fövärkar, men det kunde man inte. Jag hatar detta!!! 

Jag som lovade mig själv att försöka återta min optimism idag. Den är dock som bortblåst efter hinnsvepningen. Mår riktigt dåligt mentalt. Känner mej apatisk. Sorry för värsta pessimistiska inlägget... Gråter
    Det kan vara så att du är i latensfasen nu, den kan vara lång och jävlig, min höll på med första barnet i ca 16-17 timmar
  • Ep

Farligt med färdknäpp när man har högt blodtryck??:p sju dagar kvar till bf..

• mammsen

Mina värkar avtog lite här på dagen tycker jag efter jag skrev sist.. Så när jag bestämde mig för att passa på att vila så kom de tillbax :/ Känns lite knepigt att de kommer just när man lägger sig och vilar :/ Ajja ingen sömn men lite vila iallafall, molvärken känns intensivare och mer centrerad fast det såklart gör ont runt om med.. Ärs svårt att förklara, värken känns annorlunda men fortfarande hanterbar.. Men hanterbart hoppas jag såklart att det ska fortsätta att kännas!
       Men nu blir det en dusch och sedan vila! och förhoppningsvis en resa till förlossningen under kvällen/natten!

Ellen - Så söt du är, men jag vill inte vara här längre :P Jag vill ta dig med mig in i fortsättningstråden ;) och alla andra med såklart!