• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • godisbit

LiJon - vad skönt att höra att du är på plats och att de har koll på dig. Lycka till!

Grattis till nya bebisar (har tappat koll på vilka jag har grattat redan så nu tar jag ett generellt grattis så ingen blir utan)!

Lycka till till er som är på gång!

Själv tog jag ut mig lite mer än nödvändigt när jag typ glömde att jag är gravid och bara skulle passa på att handla lite på hemvägen från bm.... Kan inte påstå att kassen var så värst tung under normala omständigheter, men med carpal tunnel ska jag ju enligt arbetsterapeuten inte bära alls i händerna (ryggsäck går bra, men den hade jag ju inte med mig). Så nä... det var ingen skön promenad hemåt och sen har jag mest bara degat på soffan.

Slängde ihop en omgång kokostoppar iofs =) och nu har jag en rostbiff på gång i ugnen! Men det är ju sånt som ger stor utdelning på liten arbetsinsats ju! 

• A R
    0LillaJag0 skrev 2012-08-20 10:41:09 följande:
    I lördags morse fick vi en fin liten son fyra dagar före bf. Grattis till er andra som fått och lycka till för er som är på gång!!!
    Grattis till sonen!!!

LiJon, Vad jobbigt med en blödning som man inte vet orsaken till men de har ju koll på bebisen i varje fall. Skönt att du får stanna kvar tills bebisen kommit.

Lindhaz, håller tummarna för dig, heja, heja, heja!

Jguz, om du känner att oron blir starkare eller om du känner bebisen på ett tag så ring FL. De finns där för oss och det är deras jobb att hjälpa oss. Vad bra att du ändå fick en tid om en vecka igen hos din BM.

Jag var hos bm idag och jag berättade om min oro hon sa att man aldrig ska tveka att ring FL om man är det minsta orolig. Träffade även min läkare i väntrummet på MVC, hon är helt underbar! Hon kom och satte sig och pratade en stund och kollade att allt var ok och småpratade lite. En helt fantastisk människa. Hon jobbar dessutom på BB-stockholm ibland så hon sa att jag kunde höra om hon var där när det är dags att föda så skulle hon komma förbi och säga hej.

Är det fler än jag som svettas som en tok? Känner mig så ofräsch hela tiden. Har dock varit ovanligt pigg idag och ännu finns energi kvar till resten av kvällen : )

• cupcakekiller

Har haft värre sammandragningar/förvärkar sen i fredagsnatt..
    Idag blev det ännu värre när jag var på ikea så blev uttvingad på en promenad för ca 2 timmar sen för att det skulle komma igång.
    Tror nu att jag läcker lite fostervatten, det kommer när jag reser på mig/skrattar till och luktar som sperma, typ.
    Ringde in till FL som trodde att det var vatten och tyckte att jag skulle komma på kontroll imorgon kl 9 och att jag skulle gå och lägga mig nu så jag får ordentligt med sömn för nu är det nog på g sa BM.
    Hade redan problem med sömn pga värkar men nu är det ännu värre, är jättenervös och lär inte sova ett dugg!

Om det är vatten, vad händer då? Blir jag igångsatt?

• Husmodern

Blev inlagd hastigt och lustigt idag pga av mina symptom.. Ska observeras inatt och diskutera ev igångsättning imorgon , hade 140/80 bd vilket är högt för mej samt +2 i urin jag som inte ens haft spår innan... Mår illa som bara den, får se vad läkaren säger imorgon... Han sa typ idag du är i v 39 så då kan det vara lika bra att sätta igång om du mått dåligt i flera dagar- hoppas samtidigt som man är lite skraj:)

Tog bilen hit själv utan väska osv endast pappren , jag som haft den packad i en mån! Inte ens en tandborste och maken sitter utan bil med barn som ska inskolas imorgon :)

• Challelotten

Sovit som en klubbad säl inatt efter en fin cocktail ;0) nu väntar man på frukost sen efter åtta ska vi ner till förlossningen igen för en bedömning. Snälla säg att de sätter igång mig!!

Hoppas att det går bra för alla andra.

• AE84

Bf +8 idag, sovit Som en stock inatt, ingen bebis i sikte :/ Fast kanske lika bra, min 2-åring har feber, kan väl inte vara bra för en nyfödd...

• A R
    Challelotten skrev 2012-08-21 07:08:10 följande:
    Sovit som en klubbad säl inatt efter en fin cocktail ;0) nu väntar man på frukost sen efter åtta ska vi ner till förlossningen igen för en bedömning. Snälla säg att de sätter igång mig!!

Hoppas att det går bra för alla andra.
    Jag håller tummarna för att det blir igångsättning för dig idag, spännande! 

• Aprilia1977
    Grattis till alla nya småttingar, snart ser vi fler här på FL

Själv mår jag inget vidare.... Har påbörjat att skriva ner min förlossningshistoria till er, men har inte kommti så långt...

Har så otroligt ont i underlivet.... är supersvullen och så svider det... har även fått världens huvudvärk (efter EPD?). Undrar nu om någon har tips för det onda i underlivet?

ღ..Störst, bäst och vackrast, det är superlativen..ღ
  • Sommaren12

Ska ta mig tid att läsa igenom lite när jag hinner. Här kommer iaf min förlossningsberättelse!

Ja ni vet ju att jag gjorde hinnsvepning som jag trodde var misslyckad och bara gav mig pinvärkar i flera dagar. Jag var så himla besviken. I fredags em låg jag med dessa "pinvärkar" å gnällde när det plötsligt knäppte till högljutt i magen och mitt vatten forsade ut. Tur min man tvingat mig att bädda med plastad frotté i sängen!!
    Jag ringde in direkt och frågade vad jag skulle göra. Jag skulle invänta värkar var tredje minut och annars komma in morgonen därpå. Dock drog det igång direkt, värkarna kom plötsligt med 3-6 min mellanrum och gjorde så ont att jag skrek och grät. Tjugo minuter senare ringer jag in igen och bm i luren låter skeptisk och ber mig att ändå vänta lite till. Ytterligare trettio minuter går och det blir bara värre, jag får panik och ringer in IGEN och skriker i luren att NU KOMMER JAG IN!!!
    På fl undersöker de mig och jag blir sjukt besviken när de meddelar att jag bara är öppen två cm, sk omoget läge. Om inte nåt händer snart så får jag sovdos. De sätter akupunktur i pannan och sedan badar jag 2,5 timme. Första timmen är underbar, värmen hjälper effektivt mot smärtan men sedan avtar effekten och jag vill upp. När jag kommit upp är jag öppen 4 cm och jag meddelas att här ska bli barn och ingen sovdos! Jag önskar nu EDA fastän jag från början var helt anti. Dock är narkosläkarna otroligt upptagna och det dröjer länge innan de sätter den. Tills vidare andas jag lustgas vilket var tryggt och effektivt. 2,5 h senare får jag EDAn och jag kommer ALLA gånger välja det igen om det blir mer bebis! Äntligen kände jag att jag kunde vila något sånär. Dock blir effekten inte så långvarig för 1,5 h därefter vill jag krysta, nu är jag öppen 8 cm. Jag ställer mig på knä lutad över sängkanten och tacklar värkarna tills jag får krysta aktivt. Står så 1-2 timmar, minns inte. När jag är fullvidgad och ska krysta aktivt byter jag till halvsittande ställning. Vet inte hur många krystningar som behövdes men inte så jättemånga, bm fick hålla emot. kl 5.22, 12 timmar efter vattenavgång, kom hon ut, vår lilla Selma och smärtan upphörde på sekunden. 

Jag är nöjd med förlossningen. Inga komplikationer, gick relativt snabbt och jag sprack bara normalt mycket. Dock tänker jag ALDRIG MER!!! Jag var så himla smärtpåverkad och skrek högljutt hela förlossningen igenom att jag inte ville mer, att jag inte orkade mer och att jag hellre ville dö. Menade det varje gång. Det var enormt mycket värre än jag i min fantasi kunde föreställa mig och jag fattar inte hur de i En unge i minuten kan se så tillfreds ut så länge som de gör. Jag hade panik rakt igenom förutom när EDAn verkade.

BM och USK var bra men inte samspelta. De gav mig olika instruktioner i hur jag skulle andas lustgasen och när jag ville krysta sa en av dom att jag INTE skulle hålla emot medan den andra sa att jag INTE fick krysta... Är inte det samma sak?! Jag blev rätt förvirrad. De verkade heller inte ha läst mitt fl-brev; ville vid avnavlingen att naveln skulle pulsera klart helt men de klippte efter bara några minuter (sen avnavling enl dom) och jag orkade inte protestera just då för jag var bara så lättad att smärtan var över. De hade heller ingen koll på att jag inte fick amma som jag skrivit. 

Tiden på BB var dock jättebra! UNDERBAR personal och det kändes så tryggt att vara där. Dock var det fullt så mannen min fick inte stanna om nätterna och jag tyckte just nätterna var väldigt jobbiga. Jag kände mig ensam och övergiven med mitt barn som jag inte riktigt visste hur jag skulle få att sova. Hon sover dåligt om nätterna här hemma också. 

Det var min "lilla" berättelse om nån pallar/vill läsa haha... :D