• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Sommaren12
    Kampis skrev 2012-08-21 13:04:54 följande:

Sommaren: eftersom att hon är så himla purfärsk ännu vill hon säkert ha närhet närhet och närhet.. kan ni ha henne sovandes på erat bröst? Det brukar lugna dem och de sover då bra.

Det gäller att försöka vända dygnet för dem, det brukar ta ett tag. Ha det aktivt på dagen, LJUS framför allt, låt henne INTE sova i mörker. Liv och rörelse, gärna teven på i bakgrunden och som sagt LJUST. På natten däremot ska det vara MÖRKT, tyst och tråkigt, prata inte, plocka inte upp henne i onödan, bär inte iväg för att byta blöja utan gör det i sängen, tänd bara en svag svag lampa så ni har så pass ljus så ni ser vad ni  gör, typ.. natten ska vara tråkig så det bara är sova som man kan göra.

Har tänkt ett tag på en sak,.. människan är nog den enda rasen vad jag vet som genast vill ha bort sin avkomma från dem.. de flesta vill ju att bebisen ska sova i egen säng så fort som möjligt så att föräldrarna ska sova, men alla andra djur har sina barn hos sig.. tror det säger rätt mycket. De har ju varit I oss, närmare kan man ju inte komma, sen att hamna nånstans själv, stort tomt och kallt, säskilt precis i början är ju en jättestor omställning så det är ju inte alls konstigt att de sover knackigt i början.

Tack!!! Hjälper jättemycket att läsa, är så nytt det här så jag har liksom ingen aning själv utan tänker bara att jag gör nåt fel. Är det okej att låta de sova på bröstet och man passar på att sova själv samtidigt? Tänker på psd... Inatt gjorde jag det nämligen ett par timmar, det gick utmärkt men kanske är osmart?
  • Sommaren12
    trossan skrev 2012-08-21 09:37:01 följande:
    Så spännande att läsa sommaren! Och vad hemskt att höra att det gjorde så ont!
    Intressant, för det är ju precis som du säger, helt omöjligt att föreställa sig, jag har ingen aning!
    Hur gick det med andningen, hade du gått profylax innan, och kände du att du kunde använda det nått?
    Och hur gick det med värkstinulerande dropp, slapp du det iaf?

Stort grattis till Selma, jättefint namn!!
    Jag hade tränat en del profylax hemma (enligt hon Anna W) och det använde jag speciellt de tre dagarna jag hade värkar innan det drog igång. Hade mycket nytta av det även under första delen av förlossningen. Men när jag fick lustgasen ville de att jag skulle andas annorlunda, riktigt djupa andetag och långa utblåsningar (ist för som jag lärt mig, andas kort och snabbt på topparna). Funkade dock också bra och lustgasen gav ju mer effekt så.
    Jag tror de satte dropp precis på slutet när jag skulle krysta. Minns inte varför precis då? Får kolla i min förlossningsjournal...
    FruKå skrev 2012-08-21 09:50:25 följande:
    Sommaren; din fl berättelse låter lik min, som jag inte skrivit än. Gud vad jag känner igen allt!
    Har ingen dator just nu o skriva på mobilen är drygt.
    Tänkte också att aldrig mer!!! Det var så illa, som jag sjrev tidigare att bm rekommendera aurorasamtal rätt fort. Men nu... Bara nån dag efter känns det inte så mer. Så om några år kommer säkert allt vara glömt
    Ja det börjar redan bli ett diffust minne, smärtan. Men jag kan få flashbacks från förlossningen. Helt plötsligt sköljer nån känsla av jobbighet över mig. Antar med att man tänker annorlunda om ett par år. Det är ju knappast som att jag ångrar Selma liksom! Hade kunnat göra det tre gånger om för att få henne haha. Sen trodde jag att värkarbetet i öppningsfasen skulle va enklare. Jag trodde att de skulle va ganska så peace of cake om man bara fick lite lustgas eller så. I En unge i minuten verkar de ju knappt påverkade alls utan ligger där och spelar spel och äter godis tills de ska krysta. Så när det blev paniksmärta direkt för mig och sen igenom hela alltet så gjorde det väl sitt till min syn på det hela.

• Gadget

Jag hade också panik i ett skede när jag på en halvtimme öppnade mig från 4-10 cm. den panikkänslan tänkte jag på många gånger dagarna efter förlossningen och undrade om jag skulle våga föda barn igen. Alltså inte rädd för smärtan i sig utan paniken. Men efter någon vecka hade jag förträngt den också och nu skulle jag nog mer säga att jag är peppad att möta smärtan och känslorna igen när den dagen kommer.
    Nu har jag mer konkreta funderingar, typ vad händer med ärret efter klippet vid nästa förlossning? Spricker man än mer eller klipper de i förebyggande då bara för att? Och hur blir i så fall läkningen? Nu har jag läkt superbra och verkar ha mindre problem där nere än de som knappt spruckit alls. Likaså där bak där jag sprack (grad III) har läkt jättefint och inte ens att göra nummer två har gjort särskilt ont. Kan man ha samma tur fler gånger liksom?

• Ellenbmt

Jag kan bara önska msrnoname och din familj all styrka och ork som här finns att ge. Tårar. Tänder ett ljus jag med. Så fruktansvärt. Tusen kramar!

Bra skrivet kampis!

Bra kämpat sommaren! Låter som en tung fl.

• Svipp

sommaren - min svägerska hade hennes son sovandes på bröstet hela första året, det var det enda sättet någon fick sova. Själv har jag somnat från liggamning och alltså haft min dotter tätt bredvid mig hela nätterna, med ena armen ovanför hennes huvud. När hon vaknade ställde jag mig på alla fyra och sköt henne under mig och lade mig på andra sidan och ammade där tills vi båda somnade igen. Men det var andra barnet, då orkar man inte vara så noga. Första barnet satt jag upp och ammade på nätterna för att inte somna och sen sövde jag honom i sin säng...skitjobbigt! Men alla måste hitta sitt sätt som funkar....man får prova sig fram. Det Kampis skrev är väldigt bra råd.

• Solrosen86

Mrsnoname - Så fruktansvärt, finns inga ord! Skänker er många styrkekramar.

• trossan

Vet att vi tidigare nämnt det här med vattenavgång och ej fixerad bebis och det har varit lite olika bud på vad som gäller.

Idag fick jag iaf höra av en läkare som kände på mig att minbebis huvud är så pass rörligt, inte bara ruckbart (i vecka 40+4...) att om mitt vatten går ska jag direkt lägga mig ner och ringa in.
    Kändes skönt att veta vad som gäller för mig iallafall.

Sen har jag äntligen, halleluja! Fått en tid för hinnsvepning! På torsdag!
    Fick tag på en vettig bm på min mvc, min ordinarie är ju fortfarande på semester. Hon blev upprörd när hon hörde om den här galna människan jag träffat förra veckan och att jag inte hade fått en ny tid inbokad än.

Sen har varenda läkare o bm jag pratat med idag sagt åt mig att ha sex. Det var ett jäkla tjat! Men ok då!! :)

• 7eHimlen

Mrsnoname- usch vad jag lider med er, det går inte att förstå er smärta just nu, men vi finns här allihop för er sa du veta! Skickar massa massa styrkekramar till er!!!