• Naimis

Augustibebis 2012

Godmorgon tjejer! Igår hade jag och mannen förmodligen sista egentiden innan bebis kommer. Bio och lite shopping blev de. Var även ute och åt middag med mamma och syster, kom hem vid 21 och totalt död.

Gick in i vecka 39 igår, har alltså bara 13 dagar kvar till bf. Denna jäkla ovissheten börjar ta kol på mig. Jag börjar nästan ångra att jag inte propsat på en igångsättning pga att tidigare förlossning gick så fort. Bara för att ha en dag att ställa in sig på. Har sovit kasst i natt pga jag inte vet när de kommer hända. Ge mig ett tecken på att nåt är på g!!!!

Just nu känns de som han kommer stanna 100 år till.

• Naimis
    fru Elle skrev 2012-07-14 09:45:02 följande:
    Har ju fått tid för bedömning av igångsättning just för att det har gått fort tidigare. Kommer ihåg hur jobbigt det var förra gången med ovissheten när förlossningen skulle starta. Att hela tiden rodda med barnvakter som skulle finnas tillgängliga, inte det lättaste när närmaste familjen bor en timme bort. Hade blivit ombedd att åka in direkt när det startade. Var inte heller det lättaste med alla de förvärkar som jag hade med andra barnet, är dessa värkar de riktiga eller inte? Nu kände jag ju på en gång när de riktiga startade, när jag vaknade av värkarna fick jag andas igenom dem från start, så var det inte med förvärkarna. Sen hade vi turen att mina föräldrar som över just den natten och vi åkte in efter att jag hade haft tre värkar.

Men det går ju inte att bo inneboende hos barnvakter eller ha barnvakt boende hos sig i flera veckors tid i väntan på att det ska starta. Så det känns som en igångsättning är en bra lösning för oss denna gången. Men vill samtidigt helst att det startar spontant när kroppen har skött allt så bra tidigare. Så vi kommer göra en kontroll och bedömning en fredag när jag är i vecka 38+3, om kroppen inte är mogen för igångsättning så är planen att de gör en hinnesvepning, skulle det starta under helgen så bor vi hos mina föräldrar som har 10 minuter till sjukhuset. Förra gången startade förlossningen 8 timmar efter de hade gjort en hinnesvepning. om det inte har startat under helgen gör vi en ny kontroll på måndagen. Lite skillnad att bo inneboende en vecka istället för att binda upp barnvakter i flera veckor.

Ringde själv till förlossningens auroramottagning, BM ringde tillbaka till mig efter att ha pratat med en läkare och vi bokade in denna tiden för bedömning. Var inget problem att få denna tid för bedömning av en igångsättning när man hade haft snabba förlossningar tidigare. Sen om jag hade mycket sammandragningar/förvärkar innan jag hade denna läkartid så var det bara att ringa innan så kunde de göra kontrollen tidigare. Så du kan ju ringa till förlossningen och höra dig för.

Precis samma saker jag oroar mig över! Känns dock lite sent att komma med detta mindre än 2 veckor innan bf. Det kommer säkert gå bra, men tänk om jag inte kan skilja på förvärkar och förlossningsvärkar?!
  • Naimis
    capy skrev 2012-07-14 18:11:28 följande:
    Nu är hon här! Ebba föddes 06.31 imorse i v 36+5. 3275 gram och 50 cm ren kärlek.

Stort grattis! Njut nu av er lilla prinsessa!
  • Naimis
    babyhummingbird skrev 2012-07-14 23:53:55 följande:
    Oh den här jäkla svensexan gör mig galen.. är egentligen dödstrött men kan icke förmå mig själv till att sova.. de är över i Helsingör.. Så lär väl inte se sambon förrän tidigast sextiden eller något.. så hur slår jag ihjäl sex timmar nu då? Kanske skulle man dra fram Sex and the city-boxen? Har ovanpå allt en hemsk hjärtklappning idag.. vet inte om det bara är en tillfällighet eller om det är jag som stressar upp mig för mycket kanske? VÄLDIGT obehagligt är det i alla fall.. känns som om flodhäst sätter sig över bröstkorgen.. :/

Usch! Förstår dig! Har oxå konstig hjärtklappning idag. Kommit när ja legat ner. Rätt obehagligt!
  • Naimis
    Sommaren12 skrev 2012-07-15 11:10:35 följande:
    Hej tjejer!

Är tillbaka i Kalmar nu efter några dagar i Malmö. Vi skulle inte kört hem förrän idag men efter middag hos vänner igår blev vi less på skåne och kl 22.30 bestämde vi oss för att köra hem. Mannen hade druckit så jag fick köra själv hela biten, 3 och en halv timme. Var inte i säng förrän tre i natt. Har haft typ jobbiga menssmärtor i natt. Vet inte om det är förvärkar?

Grattis capy till lilla tjejen!!

Välkommen stefeliat!

Hejåhå och babyhummingbird: hoppas era karlar är ångersamma idag!

Har en kanske idiotfråga. Min man sa igår när vi gick på stan och kollade på bebisgrejer: "ska hon inte ha en pyjamas?" och jag skrattade å svarade "näää det behövs inte!"... Sen kom jag på att jag har ingen aning vad de ska sova i! Nakna? Och om inte så kanske de SKA ha pyjamas. Knäpp fråga ja, men ska de det? Usch det är så mycket självklara saker jag inte vet nåt om. Oroar mig nästan över att inte kunna ta hand om mitt barn... :/

Köpte 2 pyjamasar igår. Sover dom själva i säng är de bra att dom har på sig något. Sover dom på bröstet är de nog varmt ändå.
  • Naimis
    stefeliat skrev 2012-07-15 10:09:25 följande:
    Hejsan! Är ny i tråden och har bf 8/8. Blir dock igångsatt den 1/8 av humanitära problem. Har haft en sju helsikes graviditet den här gången, i början hade jag problem med ätandet pga jag gjor gbp på förra maj. Men sen från vecka 24-29 gick allt bra. Sedan fick jag en del sammandragningar och åkte på koll och då var min livmodertapp 10mm. De ville självklart ha mig liggandes på sjukhuset men det vägrade jag så de gick med på att jag låg hemma istället. Låg i 6 veckor på rygg mer eller mindre!!!! Usch! Ont, tråkigt, arg, ledsen, kräksjuka, foglossningen blev värre, ensamt! Fick totalt psykbryt! För att inte tala om inatt!!!! Är nu i vecka 37 (36+3) vaknade med grymma värkar med 4 min i mellan. Fick order om att komma in av förlossningen och efter ctg kontrollen så sa barnmorskan att de troligen var dax, men NEJ!! 5 timmar senare så avtog det hela och jag fick åka hem. Livmodertappen var helt utplånad och bara öppen 1,5 cm. Nu är jag less!

Nog om mig! Hur har ni andra det? Vilket sjukhus har ni planerat att föda på? Jag bor norr om sthm så det blir ds för mig.

Väntar förresten barn nr 2. Har en dotter på 5 år.

Heja heja alla mammor, snart är det vår tur!

Välkommen! Kanske vi ses på förlossningen, har bf om 12 dagar. Tänkte föda på DS
  • Naimis

Ska sätta mig och läsa ikapp allt ni skrivit. Verkar som saker är på g hos vissa av er!

Heelt slut efter att ha tillbringat em på Lek&Bus. Smart att åka dit en regning dag under semestern, precis som alla andra gjorde. Drömde i natt att BM sa att bebis skulle komma inom 2 dygn. Hoppas de var en sann dröm. Har sagt att 17/7 är en bra dag att födas på.

• Naimis
    LiJon skrev 2012-07-15 20:57:20 följande:
    Vad alla lossar slemproppar! :) Jag har inte sett en tillstymmelse av nån propp, inga förvärkar har jag heller... får för mig att jag kommer gå över tiden hur länge som helst bara för att kroppen inte verkar förbereda sej. Sammandragningar har jag men inte onda, bara lite obehagliga. Nu är jag ju 'bara' i v. 36 så man kanske är lite otålig. Men jag tycker många av er har pratat om det i flera veckor! :) Kan man föda före/kring bf trots att man inte haft känningar veckorna innan? Nu ska jag inte räkna med att föda innan, har i huvudet att jag kan gå över länge men man är ju lite trött på den här väntan nu ;)

Bez imena; förstår bakiskänslan. Känner mig så nästan hela tiden, men mest när jag sovit mitt på dagen som jag måste göra nästan varje dag. Illamående, groggy och helt seg i kroppen. Vill vara pigg och ha energi! :)

Imorgon ska jag jobba, gör min sista dag på extrajobbet på onsdag. Eftersom jag går på timmar där så har jag valt att jobba 2 dagar i veckan tills nu för att dryga ut min halva gravpenning. Så blir det ganska precis en månad hemma som jag hinner pula och fixa med packning av bb-väska, förlossningsbrev, storstäd osv. Ska bli skönt men konstigt att jobba sista dagen på över ett år! :)

Neo föddes v 38+6. Hade INGA känningar innan värkarna startade. Slemmisen släppte 45 min innan han tittade ut, och vattnet gick samtidigt som han kom.
  • Naimis

Kanske lite övermodigt att slänga ihop en bulldeg innan frukost. Herregud vad blodsockret sjönk!

Någon mer än jag som upptäckt vita fläckar på handflatorna?

Svar på tråden Augustibebis 2012