• Naimis

Augustibebis 2012

NiniMe skrev 2012-07-23 06:55:00 följande:
    Idag ska man till barmorskan och jag tänkte be henne göra en hinnsvepning på mig.. Någon här som gjort det förr? Vad behövs för att få det gjort?

Ang bellybandit så får jag en gratis eftersom jag har varit med i en bloggtävling

Jag ska oxå till BM idag. Tänkte be om en svepning. Tyvärr utför inte alla BM det, så jag håller tummarna för att denna gör de. Dom som gör de kollar efter om man är "mogen", alltså lite öppen och mjuk.
  • Naimis

Ninime- Förresten lycka till! Hoppas du får en och det får fart på maskineriet.

• Naimis
    Hejåhå skrev 2012-07-23 08:53:12 följande:
    Grattis till alla nya bebisar i tråden!

Jag antar att det kommit några fler nu, har inte varit inne här på en vecka snart.

I fredags födde jag en pojke i v 35+0. Vid födseln var han blå och de förde hon snabbt iväg till ett annat rum. Han blev intuberad på Neonatalen hamnade i respirator, ff dålig syresättning. Därefter blev han förd till KS för att få bättre hjälp m bl a kvävgas. Blev inte bättre och nu sedan ett ca två dygn ligger han i en ECMO maskin.

Han föddes med hydrops, då vätska ansamlas i kroppen och förhindrar normal organutveckling. För hans del har han underutvecklade lungor och läckage, förstorat hjärta och kan inte syrsätta sin kropp själv. ECMO maskinen köper honom tid, men är vårt sista hopp. Hittills har vi kastats mellan hopp och förtvivlan. En tröst är att han får den bästa vård han kan få.

Ville bara informera, men inte skrämma upp er.

Lycka till med era bebisar! Kommer inte läsa så mycket i tråden mer. Kram

Först och främst stort grattis till sonen! Kan inte föreställa mig vad ni går igenom nu, men önskar er all lycka och hoppas att er lilla pojke är en riktig kämpe. Styrkekramar!
  • Naimis

Ingen svepning för min del, BM tyckte de var bättre att låta kroppen sköta sitt. Dessutom verkade hon stressad. Suck kommer vara gravid resten av livet!

• Naimis
    Nettan1982 skrev 2012-07-23 18:40:11 följande:
    Grattis katten!!! :) Skönt att höra att ni båda mår bra & att amningen kommit igång! :)

Hejochhå: jag skickar all styrka jag kan till er! Grattis till er lilla pojke & jag håller tummarna för att allt ska gå bra!

Ninime: vilken v är du i? Funderar på att ringa till min bm på Mamamia & fråga om de kan göra en hinnsvepning på mig nu i dagarna. Är i 37+2 idag. Har en tid den 3aug men det känns som en evighet tills dess...

Vilken BM går du hos? Var där idag och frågade efter en, men hon jag va hos ville inte. Är i 39+3 idag.
  • Naimis
    Nettan1982 skrev 2012-07-23 19:40:07 följande:
    Naimis: jag går hos Eva Tapper. Har du haft förvärkar mkt? Har inte haft så mkt men lite blodblandad slempropp & en del värkar på kvällarna...

Ninime: ja ovissheten är jättejobbig! Mest gör jag har svårt med barnvakt. Nu är min mamma här men hon åker till helgen & då blir det jobbigt igen. Hon är 3h bort då. Det är klart det finns lösningar men jag vill ha det löst i förväg... :/

Hejochhå: tänker på er!

Ok! Var hos Eva Wirfelt idag. Haft en del förvärkar och ganska mkt sammandragningar.
  • Naimis

Sommaren- Vi hade Angelcares som vi fick gratis, när den gick sönder köpte vi en Sangenic (tror de är tommie topee, ursäkta stavningen). Den sistnämnda är helt klart bättre..och vi tycker de är värt de dyra refillerna. Men som de flesta säger, det är stor skillnad på mjölkbajs och matbajs

• Naimis

Sommaren- Kanske en hundring i månaden, lite beroende på om sonen är på dagis eller hemma på heltid som nu.

• Naimis

09.12 kom vår lilla kille. 3410 g och 52 cm, 2 dagar innan Bf.

Började klocka värkar vid midnatt, 7-8 min mellan. Sov 1,5 timme, sen klockade jag lite till då 5 min mellan. Ringde efter barnvakt, ringde DS och innan vi hann åka var de 4 min mellan.

03.45 var vi inne på FL, värkarna kom mer sällan och jag var bara öppen 2 cm och tappen var fortfarande 2 cm. Efter legat med ctg ett tag börjar promenerandet. 07.15 är jag öppen 4-5 cm och värkarna kommer med 4 min mellan. 08.30 går vattnet är då öppen 6 cm, sen går de så fort att BM inte hänger med.

Förlorar dock en del blod och blir kvar på FL till kl 13.30.

• Naimis

Grattis Albasmamma!

Nu befinner vi oss på hemmaplan sedan i eftermiddags. Inte blivit så mkt sömn då jag har en son som ville snutta hela natten. Slutade med att nappen åkte in så jag och mina boobs fick lite vila.

• Naimis

Godmorgon tjejer! Vilken babyboom. Stort grattis till alla små bebisar!

Här håller vi på att försöka komma in i någon form av rutin. Igår rann äntligen mjölken till ordentligt. Dock så vill han egentligen bara ta ena bröstet, de andra får han inget bra grepp om. Några tips? Amningsnapp ville han inte alls gå med på.

Har sett att ni diskuterat eda och ks. Jag vill verkligen inte behöva något av detta, inte pga prestige utan rädsla. Är inte rädd för sprutor, men just att få en spruta i ryggraden. Ks är nog mer för att det trots allt är en operation.

Jag är otroligt nöjd med min förlossning. Hade helt underbara barnmorskor (om båda nu var de) från kl 7. Den innan var okej, men något tråkig. Dom andra var jätte trevliga, mkt förtroende ingivande, inte hurtig alls, utan 2 super coola, unga tjejer som älskar sitt jobb. Så fort dom gjorde något förklarade dom, frågade om det var okej etc. Hade inte hunnit skriva ut och packat ner förlossnings brevet men bm hade ju enligt mina önskemål skrivit att jag helst ville gå utan smärtlindring. Lustgas blev de till slut ändå, hade inte klarat mig utan den! När jag läser deras anteckningar gick de 12 min från att vattnet gick till att han var ute. Då ska ja bara varit öppen 6 cm, kan de stämma? Sprack inget vilket också är skönt.

• Naimis
    Challelotten skrev 2012-07-29 09:59:06 följande:
    Naimis har testat att ligga ner när du ammar med det andra brösten?

Har inte testat denna gång. Fick aldrig riktigt till de där med att ligga och amma sist. Tyckte de var krångligt att veta hur bebisen skulle ligga. Men jag kanske borde försöka igen.
  • Naimis
    Noli skrev 2012-07-29 11:54:13 följande:
    Naimis: Här har mjölken precis börjat rinna till också, ackompanjerat med såriga bröstvårtor som gör ONT!! Det blir ju svårare att få ut mjölken också, då såren "täpper till". Ond cirkel minst sagt. Har skickat iväg sambon och stora sonen för att köpa Purelan och amningsskydd som förhoppningsvis kan underlätta lite.

Har annars lite samma problem som du, han får inget bra tag om speciellt ena bröstet och jag har aldrig heller fått till det riktigt med att amma liggande. Men jag vill gärna, känns ju mycket bekvämare och mer praktiskt på natten. 

Nej, ingen vidare kombination alls. Var och inhandlade de och en pump i fredags. Hade också gärna legat ner och ammat på natten, lite bekvämare än att sitta och sova.
    Challelotten skrev 2012-07-29 12:33:54 följande:
    Man kan ju också testa att om man har mycket mjölk i bröstet att hand pumpa med handen lite så inte bröstet är så spänt. Så kanske han kan komma åt bättre.

Ska försöka om de funkar. Han blir så frustrerad när han inte får till de.
  • Naimis
    Albasmamma skrev 2012-07-29 15:40:13 följande:
    Hej tjejer! Har inte haft så mycket tid att sitta vid datorn, men försöker hänga med vad som sker iaf.

Stort stort grattis till alla som hunnit få sina bebisar redan och sen håller jag tummar och tår för att det sätter igång för er som har känningar och tiden ute. 

Ser att några diskuterat amning och sprängfyllda bröst, hittade en bra sida (ni kanske redan sett den, men tipsar iaf): www.amningshjalpen.se/index.php&view=article&id=137 Jag har fotbollar till bröst och jag tyckte detta hjälpte lite för Dante att få bättre tag om bröstet.    

Tack för tipset! Detta ska ja verkligen pröva.
  • Naimis

Idag fick vi reda på att Caesar har en lättare släng av höftluxation. Vi fick med oss frejkabyxa som han ska ha i 6 veckor. Någon som har erfarenhet av detta?

• Naimis
    mrsnoname skrev 2012-08-21 09:45:37 följande:
    Orkar inte läsa utan ville bara gå in och berättar för er eftersom vi följt varandra så länge. Vår lilla dotter dog i min mage i söndagskväll., v 39+2 Jag är kvar på sjukhuset och kommer under dagen att få föda henne och ta farväl :( känns helt fruktansvärt.

Finner inga ord. Styrkekramar till er!
  • Naimis
    Nadja93 skrev 2012-08-22 13:37:35 följande:
    hejsan! :) har inte haft någon dator eller tillgång till det eftersom att min lilla prins Charlie föddes i söndags 03.48. han vägde 3360 gram och var 52cm lång. Ni kanske har läst i expressen? Det är jag och Charlie de skriver om.. Ska berätta min förlossnings historia till er så att ni får veta lite mer :) 

Vi mår bra i dagens läge, Eftersom att jag födde hemma så blödde jag ganska mycket. Fick vara kvar i tre dagar för extra koller och få järntabletter. :)

Grattis till sonen! Hoppas du kan se tillbaka på de hela som positivt. Min stora kille föddes hemma pga att vi inte hann in. Jag är väldigt stolt att vi klarade det helt själva. Det är riktigt starkt av dig, så var stolt!
Svar på tråden Augustibebis 2012