• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • 05091112
    SälenCia skrev 2012-01-08 19:50:54 följande:
    usch va hemskt med sådana sjukdomar! stackare. Men sömn löser det mesta!!!

Själv ska jag jobba första dagen imorgon. Lite nervös över hur det skall funka med illamåendet. Vi får se och hoppas att det funkar
    Ja jag hoppas det. Haha kommer inte känna mig frisk på länge för gravillamåendet sitter kvar
  • godisbit
    FruFoxy skrev 2012-01-08 18:14:32 följande:
    godisbit:
    Förstår inte varför det skulle vara fel att äta den typen av kost när man är gravid? Vad hade din bm att säga om det? Att man får i sig varierad kost med näringsämnen är väl bra? Tänk de som stoppar i sig hel- och halvfabrikat var och varannan dag med alla konstiga stabiliseringsmedel, färgämnen, konserveringsmedel och allt annat skit, är det bättre då eller? Nu rekomenderas inte den typen av mat heller, men lchf kan väl knappast vara i samma klass som det? Får ju känslan av att din bm verkar känna så.
    Jag tycker du ska äta lchf om du mår bra av det, man känner ju själv om man inte mår bra av den kost man stoppar i sig. Och är det nått jag har lärt mig under de tidigare graviditeterna så är det att alltid lyssna på sin egen magkänsla och det gäller alltifrån mat till om man tror nått inte står rätt till med babyn. Råd och tips kan man ju lyssna på och plocka ut gobitarna som passar en själv, men att leva slaviskt under alla råd man får från mvc och livsmedelsverket passar inte för alla. 
    BM hade inte såå mkt att säga egentligen, hon sa direkt att hon inte var insatt i låg-kolhydratskost. Hon var mest väldigt noga med att man skulle följa livsmedelverkets rekommendation. Spelade inte så stor roll vad jag sa om kost, hon plockade ändå fram bilder på "en bra frukost" och när jag berättade om mina frukostar med kokta ägg och skinka/ost och smör så tyckte hon jag skulle utesluta smöret, välja mager ost och gärna lägga till kolhydrater. Hon erbjöd iofs att jag kunde få träffa en dietist om jag ville ha mer specifika kostråd, men det tackade jag nej till. 

Jag fortsätter nog med lägre kolhydratsnivåer och känner mig för =) 
  • godisbit

villnu: tack! inte så att jag direkt vill uppleva illamåendet =) men bra att veta! 

• Naimisen

Grattis och välkomna alla nya!

FruFoxy- Foglossning har jag känt av i iaf 2 veckor redan. Hoppas verkligen de inte blir värre.

• Naimisen

Ingen LCHF här direkt, tog precis ut sista plåten blåbärsbullar ur ugnen.
    Det är alltså jag som ska total skippa socker, men de har väl gått sådär än så länge.
    Sist åt jag inget godis, chips, glass, kakor etc. Då var de egentligen nästan bara hamburgare som jag kunde känna sug efter, men de vart mest kött.
    Nu går kött totalt bort och de enda jag äter är fisk, kyckling, pasta, ris och potatismos i matväg. Nästan allt sött går ner och även ostkrokar.

Även fast ja kanske inte borde oroa mig så kommer alltid graviddiabetes och en stor bebis upp i min hjärna i samband med sockertankarna.

• Ellenbmt

Tack för bra info! Är kock så jag borde ju klara av att lista ut maträtter kan man tycka, men jag är rädd att det ska bli en salladsdiet för mig, av ren lathet... Ska iaf läsa på och småstarta och sen köra nån detoxstart på det hela efter bf och att man har landat och sådär.

• Juliette
    Naimisen skrev 2012-01-08 20:44:42 följande:
    Ingen LCHF här direkt, tog precis ut sista plåten blåbärsbullar ur ugnen.
    Det är alltså jag som ska total skippa socker, men de har väl gått sådär än så länge.
    Sist åt jag inget godis, chips, glass, kakor etc. Då var de egentligen nästan bara hamburgare som jag kunde känna sug efter, men de vart mest kött.
    Nu går kött totalt bort och de enda jag äter är fisk, kyckling, pasta, ris och potatismos i matväg. Nästan allt sött går ner och även ostkrokar.

Även fast ja kanske inte borde oroa mig så kommer alltid graviddiabetes och en stor bebis upp i min hjärna i samband med sockertankarna.
    Inte här heller. Har ätit typ enligt GI ganska länge, men nu är kolhydrater det enda jag är sugen på. En köttbit och sallad  - urk! Fast ska verkligen dra ner på sötsaker nu när jag börjar jobba igen. Någon ordning får det vara!

Nu ska jag ge mig på de sista ostbågarna (krokar, haha)!
  • Ari Gold

Jag äter det som går i. Har varit rätt mycket rostat bröd med smör och halvsmält glass den senaste tiden. Bara jag inte spyr upp det är jag glad, skit samma om det är nyttigt.

• babymarie

Usch, idag har varit en riktigt jobbig dag. Illamående hela dagen. så har knappt fått i mig någon mat. är i v.8 nu, så får hoppas att de försvinner snart. 

Behöver lite råd från er. Just nu går jag på ett vikariat i ett badhus på heltid som gäller fram till slutet av april. Där kommer jag hålla vattengympapass, massera, ha simskolan, en massa städ och starka medel. 
    Trivs inte alls bra på det jobbet, men det är ju som sagt ett jobb.

Nu i veckan blev jag erbjuden ett jobb i en butik, men då bara som timanställd  med minst 20h/veckan eller mer beroende på hur mycket jag behövs. Och jag vet att  med detta jobb kan jag jobba nästan hela tiden fram till BF i augusti. Tror jag kommer trivas mer på detta jobb, plus att jag kommer tjäna 1000kr/månad då jag inte behöver åka bil till jobbet.

Men saken är att om jag väljer att vara timanställd så kommer säkerligen min mammapeng bli lägre ämn på heltidsjobbet. Så nu vet jag inte hur jag ska göra!!!

Vad hade ni gjort???

Svar på tråden Augustibebis 2012