Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

Jag tänkte inte ens på Huddinge förrän förra veckan, kul att höra att de är bra där. Ni som vet; är det alltså andra regler med andra/efterföljande barnet när det gäller att få eget rum och för partnern att stanna?

Jag som precis kämpat igenom minnena från förra gången och hoppas nu få hjälp med ammning och riktig eftervård. Sist åkte vi hem efter 10 timmar, och blev verkligen lämnade åt slumpen. (kom inte ens in på BB, fick stanna i förlossningsrummet hela natten)
    Om jag inte får eget rum och min sambo inte får stanna vill jag ju inte vara kvar.

Annars är det nog SÖS eller Huddinge då som gäller för oss. Närmast. Helst SÖS då barnvakten ligger på vägen då.

• Stövelkatten

Hu, i går fick jag veta att inskolningen för sonen börjar när bebisen är ca. två veckor gammal. Hur sjutton ska man klara av det? Förvånad Ha med sig en sån liten till skolan, och kanske behöva amma mitt i allt ihop? Vet inte hur inskolningen till förskoleklass brukar se ut, men blev himla tressad av beskedet.
    Jag vill ju verkligen få allt att funka med ammning osv denna gången.

• Stövelkatten
    DetGodaLivet skrev 2012-03-07 09:31:57 följande:
    Man skolar inte in ö förskoleklass man bara lämnar dem där typ
    Nej, vi kommer ha inskolning, var på infosamtal om det innan skolvalet. Däremot var det inte så specifikt som vilka tider som kommer gälla och annat.
  • Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-03-07 09:31:20 följande:
    Tina Lind; vilka upplevelser du har. Och paret som bråkade. Stackars kvinna med en sådan man. Eftersom han ju bara hade tio pappadagar borde han väl vara mån om att spendera dessa med sitt barn. Fy.

En helt annan fråga, har man gått halva tiden när man går IN i v 20 (alltså19+0) eller efter vecka 20 (20+0)?
    Jag tänkte spontant när vecka 20 är avklarad, men mina appar säger att halva tiden har gått nu när jag går in i v 20.
    Egentligen är det ju när man gått 20 fulla veckor, eftersom graviditeten är 40 fulla veckor.
  • Stövelkatten
    Tina lind skrev 2012-03-07 09:38:07 följande:
    De som har inskrivning i förskoleklass då brukar det bara vara första dagen har jag för mig. Men du tillhör ju stockholm så det är kanske andra "regler " där.
    Tillhör faktiskt Haninge. Ja, en dag kan man ju klara! Vi bor en minut från skolan och ungen är ju väldigt social.
    Antar också att det är olika regler på olika ställen, precis som med förskolan. Vissa har två veckors inskolning, andra har tre dagar.
  • Stövelkatten
    DetGodaLivet skrev 2012-03-07 09:45:28 följande:
    Fast jag har jobbat i skolan i många år (olika skolor) och haft ungarna på olika skolor och jag skulle ändå säga att det hör till ovanligheterna att man har inskolning i förskoleklass. Har aldrig varit med om det vare sig på de skolor där barnen gått eller där jag själv jobbat. En sexåring behöver ju liksom inte inskolas att vara ifrån föräldrarna.

Kanske något som enskilda skolor erbjuder för att locka kunder eller något, vad vet jag. Här är det endast första dagen då man har möjlighet att vara med, har aldrig varit med om annat.   
    Jag vet inte, vi har haft inskolningsperiod på alla förskolor sonen gått på, även då han bytt från en vecka till en annan, så de tänker nog inte bara på att man ska vara utan föräldrarna, utan även på att det är ett nytt ställe.
  • Stövelkatten

Okej, en annan hjälpsam förälder hade inside-info; inskolningstiden är 3 dagar, första dagen är barn och föräldrar där en timme, och de följande dagarna lite längre. Föräldrar stannar då "vid behov". Det kan man ju jobba med iaf, bor som sagt nära och sonen har aldrig brytt sig om mig/oss vid andra inskolningar.

• Stövelkatten
    Gadget skrev 2012-03-07 10:14:55 följande:
    Jag måste besvära mig över skillnaden mellan hur man ser på gravida i Sverige till skillnad mot många andra länder där jag förstått att man alltid blir erbjuden sittplats osv.
    Jag gick precis på planet på väg hem efter en vecka i Sverige. De ropar upp att folk som sitter på rad 20 och bakåt ska gå på först. Då jag inte orkar stå i den långa kö som alltid blir i slussen till planet om man går på sist ställer jag mig ändå upp och kliver på bland de första.
    Trots att min mage är svår att ta miste på besvärar sig mannen vid gaten över att jag går på redan, så jag tvingas förklara mig med att jag har ont i ryggen och inte orkar stå.
    Gnäll, gnäll och gravidhormoner.
    Jag tänkte på det på väg till jobbet nu, fick stå på tvärbanan där alla möjliga pigga och friska människor glatt norpade åt sig platser mitt framför näsan på mig. EN gång har det hänt att jag blivit erbjuden sittplats, och detta var av en man av utländskt påbrå. Såklart. Själv ger jag alltid min plats åt gamla, gravida eller andra som uppenbart har ett större behov av att sitta ner.
  • Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-03-07 13:23:37 följande:
    Men stövelkatten! Kan inte din sambo skola in då? Man ska ju inte vistas överdrivet ute bland folkmassor den första månaden heller... Gud jag förstår verkligen din stress över det. Fråga skolan hur det kommer att gå till?
    Jo, kruxet är ju mest att han inte talar svenska. Obestämd Och jag tänkte inte ens på smittorisken, det var verkligen en bra poäng! Förvånad Sen OM det hade varit en hel vecka eller så så hade det förståss påverkat ekonomin också, eftersom skolbarnet inte har några föräldrapenningsdagar kvar. Men eftersom det verkar vara "obligatorsikt" en dag bara, och resten vid behov, så kan vi nog lösa det.

Hua... blev lite rädd nu när du nämnde smittan. I en skola, liksom. Mycket vettig tanke´!
  • Stövelkatten
    pixel3 skrev 2012-03-07 17:37:06 följande:
    Idag var jag på RUL och bebisen låg inte alls som de ville så de kunde inte mäta det de ville så vi ska tillbaka nästa vecka igen. Men de kunde se att vi väntar en liten Prins<3 han låg där inte och klappade händerna och sparkade <3
    Grattis!
Svar på tråden Augustibebis 2012