Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

EliHei skrev 2012-02-23 12:01:30 följande:
    Nu äntligen tänkte jag gå med i tråden oma man får det:) Befinner mig i v.17 och har BF 6 aug. Mår fina fisken just nu å njuter av att magen börjar ta form.   
    Välkommen!
    {#emotions_dlg.flower}

Jag undrar om det är någon som hade stora problem och inte ammade med första barnet, men ammade utan problem med senare barn? Jag ammade i totalt 3 veckor sist, och hela den första bebistiden var kaos- idag har jag läst massor om ammning och känner mig jättepeppad! Verkar ju som att det kan vara riktigt mysigt.

Men har ni några bra tips? Vad gjorde ni annorlunda så att det gick bra senare?
    Kan bröststorleken ha något med greppet att göra? När sonen föddes och mjölken rann till var en tutte lika stor som hela han, vet inte om det liksom täppte till för mycket. Han fick aldrig något bra grepp och åt sig alltså inte mätt. Det funkade ett par ggr. med ammningsnapp, annars var det bara skit allt ihop.
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-02-23 15:01:57 följande:
    Tycker ni inte att det är heeelt legitimt att få äta en prinsessbakelse idag?! Drömmer
    Absolut! Jag köpte en! Rosa med Svenska flaggan. Och de bakade de alltså rosa i morse pga den nyfödda prinsessan.
  • Stövelkatten
    Naimis skrev 2012-02-24 11:47:03 följande:
    Estelle var ju inte helt tippat men ett superfint prinsessnamn, kan bli poppis
    Åh, det var verkligen fint! Jag gillar Estelle. Finns det någon gammal drottning som hette det, eller gick de helt efter eget huvud?
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-02-25 10:09:43 följande:
    Alltså jag tycker att detta är jättejättejobbigt. :( jag känner mig helt ogravid och har känt så typ en vecka. Magen har inte växt på flera veckor och fastän jag har en stor bula när jag står upp så kan hag dra in magen helt på morgonen när jag ligger ner och då syns ingen bebis till hur mycket man än stirrar. Har inte känt den heller än. Finnarna börjar försvinna och jag är inte lika hungrig som innan. Känns verkligen inte som det finns nåt där. Om detta är spökveckor så är det hemskare än jag trodde. Vill bara gråta! Funderar till och med att ringa läkaren på spec mödravården och tjata till ett ul, två veckor drygt till rul nu... Ska köpa spjälsäng idag men det känns inte ens kul, bara som ett bad sign. Och mannen förstår inte mina känslor alls. Känns skit nu. :'(
    Häng inte läpp! Trots min ganska tydliga mage så kan jag dra in den ordentligt när jag ligger ner, livmoder åker liksom bara in i allt mjukt där inne. Det är givetvis inte bra att oroa sig så, kanske en lyssning på hjärtat skulle vara bra i alla fall? Om du inte kan få ett ultraljud alltså.

Lycka till i alla fall!
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-02-26 17:51:31 följande:
    Köpte caremaxx angelsounds idag. Har provat två gånger men hittar inte hjärtljudet. :( Fler som inte hittat? Blir nojjig nu. Åh detta var ju precis anledningen till att jag skulle låta bli att köpa en, dumma mej! :(
    Trycker du lite med mackapären? Man hör inte så mycket alls om man bara lägger den mot magen, och så gör ju inte heller barnmorskan. Och som sagt, det rör sig om millimeter. Trots att bebisen har mycket plats nu så brukar den kura långt ner mot blygdbenet på mig, åtminstone när den är i vila.
    Det tar en bra stund att hitta rätt om man råkar börja på fel ställe och ska leta igenom magen millimeter för millimeter.
  • Stövelkatten
    Sommaren12 skrev 2012-02-26 19:42:21 följande:
    Är 15+6 idag så tycker iaf inte det borde va problemet. Skönt att höra att fler har svårt, innan tycker jag det låtit som det varit så lätt för folk att hitta. Har provat två gånger idag, satt i soffan först och sen provade jag ett par timmar senare när jag låg ner. Höll säkert på en halvtimme varje gång. Vänster om och kanske tre cm nedanför naveln hörde jag massa oväsen, nästan som något slog mot dopplern ibland och far runt där inne men inget annat å det e ju inte alls säkert att det var bebisen. Är dessutom glapp i mackapären. Stänger jag luckan på baksidan så glappar batteriet så måste använda med den öppen. Ska nog gå tillbaka med den.
    Låter ju onekligen inte rätt, gå tillbaka med den! Oavsett om det är det som gör att du inte hittar pulsen eller inte, så ska den ju inte glappa. Bästa position att hitta för mig är liggandes på rygg med knäna uppdragna. Ligger jag helt platt på rygg får jag verkligen trycka in dopplern för att höra något, och det känns ju faktiskt inte så skönt.
  • Stövelkatten
    Xericax skrev 2012-02-28 16:56:38 följande:

Har varit ledig idag, var till läkaren och allt såg bra ut, hon lyssnade även på hjärtljud. Alltid skönt att höra hjärtljud, men speciellt nu då blödningarna äntligen har slutat (för denhär gången, hoppas jag inte behöver ha fler). Jag hade visserligen lite socker i urinen men jag gissar att det beror på limsan och tårtan från helgen. Men de ville ändå att jag skulle kolla upp det på nytt nästa vecka. (Hade inget förhöjt sockervärde i blodet).

Var också på lite shopping, jag kan ännu ha mina vanliga kläder men jag ville kolla lite vad det finns för utbud i vår stad ifall magen plötsligt skulle börja växa snabbt. Köpte ett par byxor och två tröjor. Kunde inte låta bli att titta lite på babykläder och babysaker också, men vi väntar nog till våren/sommaren innan vi börjar köpa något.

Här i Finland har vi RUL i v.20-24 för att de ska kunna se om det finns något hjärtfel, ifall något fel skulle upptäckas kan det isåfall innebära att de planerar in så att man far till någon av de större sjukhusen i landet för förlossning. Jag har fått en tid 5.4 är då i v.20 men jag ska ändra den tiden så att min man också kan komma med, så det blir antagligen följande vecka.

Hihi, Limsan! :) På Savo säger vi limpsa. Blev lite glad av att läsa det.
  • Stövelkatten

Idag är jag mer pepp! Sambon sa igår att han såg fram emot måndag, RUL, och speciellt till att få veta vad det är för slags bebis där inne. Han pep fram att det kanske skulle bli lite mer verkligt då.

SÅ nu har jag mailat och ringt BM för att fråga om just detta. Det ligger en massa tung historia bakom detta beslut, det är alltså inte bara för att stilla nyfikenheten. :) Jag hoppas att hon svarar snart, och jag hoppas allt bebisen vill visa vad det är för kön!

Svar på tråden Augustibebis 2012