• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • TheMaraja

I morse fick jag för mig att det är en liten tjej i magen kände det på mig med dottern också, även om det kan vara ren flax. Ska bli kul sen att få se om man känner rätt eller inte....

• Saftmedbulle
    olgaisback skrev 2012-01-15 23:26:31 följande:
    Jag har fått jättemycket växtvärk i livmodern! Någon annan? Jag blir rädd! Tänk om det är något fel för så ont kan det väl inte göra! Har haft det i två dagar nu! Knipande, spännande känsla som att man är megakissnödig! Ska byta BM eftersom hon ville skicka mig till rehab och bokar massa psyksamtal som jag avbokar! Jag vill vara gravid och lycklig! Inte bry mig om massa förflutet som inte ens rör mig i ryggen! Jag blir så arg!!

Haha brukar tänka när jag är arg eller ledsen! " bråka aldrig med en ledsen gravid " du får skylla dig själv" haha mitt tålamod är i botten! Och jag har kunnat stå ut rätt länge innan men jag spricker så lätt! Tur mannen jobbar i norge och inte är hemma på tio dagar! :p
    Jag har haft växtvärk i stort sett hela graviditeten (utom enstaka dagar), ibland gör det så ont att man vill skrika. På natten tar jag Panodil för att dämpa smärtan, men det är tydligen så det ska vara...
  • Ari Gold
    Grisefia skrev 2012-01-16 15:08:57 följande:

Vi har börjat fundera lite på vilken vagn vi skulle vilja ha. Helst hade vi velat ha en äldre vagn, typ 70-80-tal. Grejen är att jag är väldigt kort =P 1,54 och jag tänker att de gamla vagnarna kanske är högre än många av de nya. Sambon är inte heller speciellt lång. Någon som vet hur det ligger till? Är de gamla högre än de nya? M.a.o kommer det se ut som jag är 10 år och ute och går med lillsyrran? Annars kan vi skippa tanken på retrovagn direkt haha.

Nej de är inte generellt högre, det varierar mellan märken och modeller. För mig som är 165 funkar det mesta bra. Har redan köpt en liggvagn (70-tal) och en sulky (60-tal) till bebben...har en sittkärra på gång också... bara hon som har den kan slita sig ifrån den. Den hade ännu ägre hantag än de andra så det varierar.
  • Ari Gold
    oxle bo skrev 2012-01-16 15:10:15 följande:
    jaha trodde man måste vara över 35, jag vill också göra. samma för mig 26 nu o 27 i maj..

vilken vecka gör man de i?
    I mitt län erbjuds alla KUB oavsett ålder. Jag kommer göra blodprovet i v.12 och ul:et i v. 13
  • oxle bo

jag har inskrivning på onsdag är v 13+0 då
    ska prata med BM då..

men jag vet inte.. vill man ta bort det om något är fel...

• 3apåGång

På den mottagningen jag går erbjuds alla KUB. Jag ska ta blodprov i v. 12+2 och göra UL i v. 13+2. De vill göra UL så nära 13+6 som möjligt då de säger att man kan se bäst då men egentligen vill jag ju inte vänta så länge! Vill ju inte berätta på jobbet heller förrän det är klart. Om nån vecka är det jobbfest och jag vet inte alls vad jag ska ha på mig då så att ingen ska misstänka. Jag ska köra så alkoholfritt borde inte vara så stort problem.

• LillaMy85
    3apåGång skrev 2012-01-16 16:48:09 följande:
    På den mottagningen jag går erbjuds alla KUB. Jag ska ta blodprov i v. 12+2 och göra UL i v. 13+2. De vill göra UL så nära 13+6 som möjligt då de säger att man kan se bäst då men egentligen vill jag ju inte vänta så länge! Vill ju inte berätta på jobbet heller förrän det är klart. Om nån vecka är det jobbfest och jag vet inte alls vad jag ska ha på mig då så att ingen ska misstänka. Jag ska köra så alkoholfritt borde inte vara så stort problem.
    VI vill inte heller berätta förrän vi varit på ultraljudet. Nu är det bara 1,5 vecka kvar så snart är det förhoppningsvis slut på hemlighetsmakeriet. 

Jag tycker också det är svårt att hitta något att ha på mig. Kan inte ha någonting tajt då det syns att magen börjar bli lite rundare så det är mycket lösa kläder just nu. Jag tror egentligen inte att någon annan än jag skulle tänka på att magen blivit större men jag tycker jag ser tjock ut, är ju van att ha platt mage....
  • 3apåGång

Jag vet inte helt säkert om jag skulle kunna ta bort barnet om något var fel men hursomhelst vill jag ändå veta så jag i så fall kan ta beslut eller förbereda mig. Hörde om någon där de upptäckte stora fel vid nupp-UL, det skulle inte ens bli en levande bebis. Då kunde hon välja att ta bort det medicinskt istället för ett senare missfall och det hade ju jag föredragit även om det är fruktansvärt.

• Ari Gold
    oxle bo skrev 2012-01-16 16:47:48 följande:
    jag har inskrivning på onsdag är v 13+0 då
    ska prata med BM då..

men jag vet inte.. vill man ta bort det om något är fel...

Ja om barnet har trisomi 18 eller 13 vill du nog det... det är svåra funktionshinder där barnen oftast dör redan i magen eller efter några år. Väldigt ovanliga men också väldigt allvarliga.

Trisomi 21 (Downs syndrom) är mycket vanligare men också mycket lindrigare. Jag skulle personligen inte göra abort för den sakens skull. Det är mycket större risk att ens barn drabbas av andra funktionshinder som inte syns på KUB. Det finns inget som säger att det barn man sedan får "istället" är felfritt. Tycker inte om tanken att välja och vraka...men när det gäller funktionshinder som troligtvis skulle leda till döden är ju situationen annorlunda.

Vid KUB tittar man efter alla de tre kromosomavvikelser jag nämnt.   
  • Ari Gold

Känner för övrigt till ett par som valde att avsluta sin graviditet pga Downs Syndrom som upptäckts vid fostervattensprov, blev gravida på nytt och fick en son som efter ett par år visade sig ha autism, epiepsi och en lindrig utvecklingsstörning. De hade rätt mycket humor kring sakens ironi själva... Men det är ju ändå rätt talande på något sätt. De allra flesta saker kan man faktiskt inte förutse. Och det brukar bli rätt bra ändå oavsett.

Svar på tråden Augustibebis 2012