• V3ritas

Augustibebis 2012

bez imena skrev 2012-05-18 09:56:57 följande:
    Oj men grattis både Angelica 1991 och Strongenough till era små!!! Har läst lite mer i tråden nu :) Ang tyngden vi många känner så kan ju gördel lr gravidbälte hjälpa... Som fru elle skrev. En fundering; nån som vet. Ungefär hur lång tid det innan man får veta om man får gravidpenning av fk?? Skickade in pappren förrförra måndagen

Det tar en månad innan man får veta, ring när det gått trettio dagar och stressa på dom lite jag fick svar idag efter att jag ringt och efterlyst mitt beslut imorse 31 dagar efter att dom fått alla papper.
  • V3ritas
    tjockisbullen skrev 2012-06-22 22:22:29 följande:
    Den kommer ju gå att äta men den är INTE snygg ALLS!  Men men inte mkt o göra åt, får ju göra det bästa av det ändå! 

Går det inte att forma till den och lägga nytt på som döljer vad som hänt med den då? Typ sugarpaste/marsipan eller grädde? Det var verkligen oturligt med tårtan, men det kommer nog bli en toppenfödelsedag för tösen iaf
  • V3ritas

Ang förlossningen och inställningen. Tycker det är superbra att man inte känner sig uppjagad eller rent av rädd. Jag hade också en lugn, förväntansfull och positiv inställning, vilket jag tror hjälpte mig mycket. Och jag fick en positiv, snabb förlossning med ettan. Kände då att jag lätt skulle kunna göra det igen fast det gjorde helv.. ont och jag fick lite bristningar där nere när jag öppnade mig så fort och inte krystade så länge. Tycker att det är lite dumt av omgivningen att komma med skräckscenarion mest. Det är sällan man får höra det positiva :-P

• V3ritas
    NiniMe skrev 2012-08-02 18:22:56 följande:
    Kan även försämra anknytningskänslorna när barnet kommer ut, just för att dina egna hormoner som gör att du känner direkt anknytning till barnet hämas för att din kropp inte själv fått skapa egna hormon...
    Kort förklarat..
    Kan inte påstå att jag fått någon sämre anknytning till ettan när jag fick värkstimulerande.. :P Tror anknytningen är ganska individuell både med och utan värkstimulerande, det är inte alla som får direkt anknytning med dom egna hormonerna heller.

Förlossningen för mig var intensiv och snabb av sig själv så jag fick inga pauser och ta igen mig på. Jag fick lite värkstimulerande när mina krystvärkar kom för att få lite mer kraft i dom, hade jag inte fått det då så hade jag nog inte orkat krysta så länge. Får se hur det blir denna gång, BF om 5 dagar.
  • V3ritas

Grattis till alla bebisar förresten, är mest inne och läser, himla kul när ni är så flitiga på att uppdatera :) skriver bara själv nån gång då och då :) Är i v39+1 och otålig som bara den, väntar och väntar men inget verkar vilja starta före. Hoppas jag slipper gå över 10 dagar som med ettan i alla fall.. :P

• V3ritas
    mammsen skrev 2012-08-03 13:44:06 följande:
     VeritasIV - Eftersom alla kvinnor får en dos syntosinon direkt efter de fött så tror jag inte anknytningen blir sämre mellan mor och barn vare sig man har dropp eller inte, de flesta är inte medvetna om sprutan och för att slippa måste man be om det i förväg. Den dosen är MYCKET mer konsentrerad än det man får utspätt i koksaltlösning när man får dropp.. Dock visar de ju i undersökningen jag skickade ovan där de gjjort djurförsök att det inte spelar så stor roll om man får hög/låg dos och att vissa djur kan stöta bort sina ungar totalt av en låg dos medans andra bara stöter bort dem delvis (eller inte alls) av en hög dos. Själva dosen värkar altså inte ha någon större roll.. men sedan är vi smartare än djur vi kan tänka på ett annat sätt och vet vad som är rätt och fel osv. Vi kan nog sätta oss över instinkterna.. Och som jag skrev ovan, detta är bara testat på djur bla kor och får och är altså inte testat på människor. Jag fick sprutan sist (tydligen) och hade en bra första tid med min dotter, men jag tror absolut att många blir påvärkade! Med amningsproblem, babyblues osv
    Jag kan tänka mig att den negativa effekten från syntosinonet ur anknytningssynpunkt kan bli starkare om förlossningen varit traumatisk eller liknande, att man då får både det hormonella och känslomässiga mot sig när det kommer till anknytningen. Och att det kanske inte blir lika påverkat om man har en bra förlossning i samband med syntosinon. Det är ju bara egna spekulationer så jag har ju ingen vetenskap bakom det, men det är helt klart intressant hur allt funkar.. :) Men det skulle ju vara intressant om dom kunde få fram lite mer forskning om det!
  • V3ritas

ä

Roos26 skrev 2012-08-05 20:21:36 följande:
    Tjockisbullen: Det jag använde var en bedövningsalva jag fick utav en undersköterska som gav mig den i smyg efter operationen. Hon hafe just använt den på mig när de väcker mig utav någon konstig anledning för att för tredie gången sätta kateter på mig. Kunde ju gjort de när jag sov kan man tycka.... Kommer inte ihåg va salvan heter men ring å fråga dim BM. Jag hade ont i många veckor å de var underbart varje gång man tog den. Kyla ner lite ska vara bra då man e väldigt svullen å när svullnaden ger sig känns de bättre. Ligg ner mycket så trycket neråt minskar ... Jag satt även på en sittring som jag fick med mig från BB.

Kan det vara Xylocain du menar? Det är en vanlig bedövningssalva www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7
  • V3ritas
    Roos26 skrev 2012-08-05 20:38:48 följande:
    Har ingen aning om de var xyloain men namnet är lite bekant. Salvan var en genomskilning gelé .

Ja den är genomskinlig och geleaktig så det kanske var den
Svar på tråden Augustibebis 2012