• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Blomsterfröna

Jag bryr mig inte heller om vikten. Jag har gått 13,22 och 15 kg med mina barn. Går upp gör man och det är olika från person till person.... Huvudsaken jag och bebisen mår bra. Sen behöver man kanske inte trycka i sig sötsaker varje dag... Men unna sig kan man göra

• Jloow

Aprilia: känner att jag måste kommentera detta eftersom du är så orolig. Jag har både haft cancer och problem med sköldkörteln och av de "lilla" symtomen som du beskriver skulle jag säga att det inte är ovanligt när man är gravid men kan vara tecken på att sköldkörteln får "fnatt" och där med ökar ämnesomsättningen som gör att du går ner i vikt. Det finns miljoner saker det kan vara och jag tänker inte säga att "det säkert inte är något" för en graviditet kan få både det ena och det andra att hända i kroppen.

Har ni någon genetisk cancer historia i familjen? Har du några syskon som vart gravida o haft det jobbigt? Kan vara att din kropp helt enkelt bara spelar dig en massa spratt.. Har flera vänner som mått så dåligt efter vecka 13 att det fått läggas in gör näringsdropp o Gud vet allt..
    Försök att slappna av över helgen men blir det värre eller att oron tilltar så tycker jag du ska ringa 1177 o prata med dom.

• Augustimamman

Aprilia: min växtvärk har också blivit annorlunda. Som nån sa så sticker, hygger och drar det liksom. Obehagligt men antagligen helt normalt.
    Hur mycket har du gått ner i vikt? Tycker du gör rätt som kontaktar någon och då menar jag främst för oron. Inte bra för varken dej eller bebis att oroas så mycket!

• Aprilia1977
    Gadget skrev 2012-01-28 12:35:06 följande:
    DetGodaLivet: Det låter som en sund inställning!

Aprilla1977: Hur mycket har du gått ner? Menar du att du tappar så mycket i vikt fastän du får behålla det du äter? Har du att ta av? De säger ju generellt att bebisen tar det den behöver och du är den som får lida. Har det varit så hela tiden eller har det börjat nu? Om barnmorskan sagt att det är normalt är det säkert ok, alla kroppar verkar reagera så olika.
    Angående sticken i magen tror jag det är växtvärk. Jag har fått det också sedan vecka 12 ungefär, annorlunda än den mer mensvärksliknande växtvärk som var i början. Nu sticker det till, sliter ibland i ligamenten till sidan av livmodern när jag ställer mig upp och hela nedre delen av magen känns öm ibland.
    Hoppas ändå att du får tag på din BM snart så att hon kan lugna dig. Att oroa sig tar på krafterna. 
    På två dagar har jag rasat 1,5 kg jag har lite att ta på. Har inte heller kunnat träna på ett bra tag och det märks nu muskelmässigt, har förlorat otroligt mycket muskelmassa. De första två månaderna gick jag ner 2 kg. Men nu så händer det en mängd saker. 

Vad skönt när du säger att det är växtvärk som jag känner, är så orolig att det är ett missfall på "G", rädd att förlora även detta barn precis som förra gången.

Jag håller med dig, det tar sådan energi och kraft att oroa sig, hjärtat är uppe i varv t.o.m. på nätterna.

Tack för ditt svar!    
  • Aprilia1977
    Jloow skrev 2012-01-28 12:57:51 följande:
    Aprilia: känner att jag måste kommentera detta eftersom du är så orolig. Jag har både haft cancer och problem med sköldkörteln och av de "lilla" symtomen som du beskriver skulle jag säga att det inte är ovanligt när man är gravid men kan vara tecken på att sköldkörteln får "fnatt" och där med ökar ämnesomsättningen som gör att du går ner i vikt. Det finns miljoner saker det kan vara och jag tänker inte säga att "det säkert inte är något" för en graviditet kan få både det ena och det andra att hända i kroppen.

Har ni någon genetisk cancer historia i familjen? Har du några syskon som vart gravida o haft det jobbigt? Kan vara att din kropp helt enkelt bara spelar dig en massa spratt.. Har flera vänner som mått så dåligt efter vecka 13 att det fått läggas in gör näringsdropp o Gud vet allt..
    Försök att slappna av över helgen men blir det värre eller att oron tilltar så tycker jag du ska ringa 1177 o prata med dom.

Ja, det är mycket som kan spela roll, nästan alla pappas syskon har haft cancer, där tror jag att det berodde på miljön som de är uppvuxna i, men man ska aldrig säga aldrig. Min farmor dog när pappa var 6, och då i livmodercancer, därför är jag just nu uppe i varv. 

Jag äter levaxin, för sköldkörteln och min barnmorska och tagit prover för att kolla upp den. För hoppningsvis är det kanske inget. Det känns lite som att "när man är som lyckligast" så ska någon komma och knäppa en på nästan för att man ska få tillbaka känslen under fötterna (ha båda fötterna på jorden). Jag kanske är lite vidskeplig, men, ja jag är nog en person som tror på spöken. Foten i munnen

Det är i vilket falls om helst skönt att höra att du har vänner som även dem mått dåligt. Då blir jag lite mer lugn! Tack!     
  • Blomsterfröna

Du ska se att de snart vänder. Vissa rasar i vikt i början, och sen vänder de... Tråkigt att inte din bm kan ringa upp:(

• Aprilia1977
    Augustimamman skrev 2012-01-28 13:31:41 följande:
    Aprilia: min växtvärk har också blivit annorlunda. Som nån sa så sticker, hygger och drar det liksom. Obehagligt men antagligen helt normalt.
    Hur mycket har du gått ner i vikt? Tycker du gör rätt som kontaktar någon och då menar jag främst för oron. Inte bra för varken dej eller bebis att oroas så mycket!

Åh, vad skönt att höra att du har samma "stickningar" som jag...

Jag har gått ner 7 kilo nu. Känns inte så bra! När jag äter fet mat, blir jag illamående. Försöker att ha lite majonnäs på mackan när jag äter, eller till äggen som jag äter. I och med att jag är glutenintolerant blir det mest riskakor ( i mackväg) som slinker ner, men lite pålägg på.

Allt som är sött, blir äckligt i munnen och jag som verkligen älskar att trycka i mig godis etc. Till och med isglass (piggelin) smakar äckligt, sött och så känner jag av färgämnet eller vad det nu är som blir beskt i munnen. 

Det tråkiga är väl att jag inte haft ett normalt socialt liv de senaste 3 månaderna, jag är verkligen lycklig över att jag äntligen är gravdi, efter att ha försökt sedan 2005, men det är lite jobbigt att nästan vara sängliggande/soffsittandes.

Hmm... jaja, tids nog går det nog över. Skrattande            
  • Aprilia1977
    Blomsterfröna skrev 2012-01-28 13:44:30 följande:
    Du ska se att de snart vänder. Vissa rasar i vikt i början, och sen vänder de... Tråkigt att inte din bm kan ringa upp:(

Ja, hon sa till och med på inskrivningen att det bara var att ringa så kontaktar hon mig direkt. Hmm... hon kanske har haft fullt upp.

Rynkar på näsan
  • Augustimamman

Saajmon: du hade någon länk till nån sida där man såg lite datum och vad som händer undan för undan. Kan du länka den igen? :)

Svar på tråden Augustibebis 2012