• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • anneh

Jag har inte gjort kub, 35 som gäller här, jag fyller 23 i april. Om alla hade blivit erbjudna det så hade jag gjort det!

• anneh

Ellenbmt: vad menar du med högriskgrupper? Över 35 är det som gäller här iaf, och bara för det är man väl inte i högriskgrupp? Eller?

• capy

Här i Östergötland ingår KUB för alla, oavsett ålder, om man vill ha det. Vi valde att göra KUB, och vi var redan innan vi gjorde det ganska överens om vad eventuella dåliga siffror skulle medföra. Största anledningen till att vi ville göra det var inte T21, som ju är ganska lindrigt i jämförelse med T18 och T13, hade testet visat stor risk för någon av de mer allvarliga trisomierna så hade vi velat gå vidare med ytterligare diagnostik. T18 eller T13 hade inneburit att avbryta graviditeten för oss, då dessa kromosomfel innebär mycket svåra missbildningar och ofta döden för barnet (troligen redan i magen).

Håller med tidigare inlägg i tråden om att det är väldigt viktigt att veta vad KUB innebär och ha tänkt igenom hur man vill göra om siffrorna skulle visa på ökade risker.

• Saaajmon

Vi har kommit till den punkten i samhället där vi som föräldrar måste inse att våra barn måste gå på dagis för att må bra/ få stimulans och allt vad det nu pratas om? Måste de gå på dagis för att utvecklas normalt och vara välbefinnande små varelser? Har vi nått den punkten där vi som föräldrar känner att vi inte räcker till och kan ge våra barn allt de behöver? 

Har en förskoleaspekt fått en större verkan i våra barns liv som gör att de blir bättre människor av att få den stimulansen den får just på en förskola? Har vi kommit till den insikten där vi inte klarar av att tillferedställa alla våra barns behov på egen hand eller handlar det mest om lathet, brist på engagemang och en ren bekvämlighet att vi som vuxna människor kräver egen tid?

Läs resten här -> http://mittlivv.blogg.se/2012/january/synd-1.html

7 Augusti ♥
  • Gadget

Ni som gjort UL nu kring v 11-13 för KUB eller av andra anledningar, hur stora har era små knyten varit och hur långt gångna har ni blivit beräknade? Det verkar vara så olika.

Vår var 62,2 mm (hjässa till rumpa) och det skulle motsvara 13+0, fast jag bara borde vara 12+1 gången.

Tyckte jag läste nu flera av er som haft större bebisar och fått andra dateringar. Intressant att jämföra. 

• fru Elle

Gjorde KUB idag och längden huvud till rumpa var 68,1 mm. Skulle vara i vecka 13 +0 idag och BF beräknades till 6/8.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Marmite

KUB kändes inte aktuellt den här gången, jag är visserligen 33, inte långt ifrån de 35 år som innebär att man får det gratis i Västra Götaland, men jag vill inte veta... Downs känns hanterbart  om barnet nu skulle ha det och de andra trisomierna är väldigt, väldigt ovanliga. Jag är mer rädd för diagnoser man INTE kan ta reda på i förväg, t.ex. olika degenerativa sjukdomar som innebär att barnet långsamt dör i förskoleåldern, Cystisk fibros eller den där hemska hudsjukdomen som gör att barnet får blåsor motsvarande 2:a gradens brännskador av stötar...

Det känns som vi fokuserar så mycket på trisomier som bara är en av många medfödda sjukdomar ett barn kan födas med bara för att det GÅR att diagnostisera. Det blir på något sätt en falsk säkerhet att få klartecken på KUB och sen ändå kunna få ett barn med en jättesvår diagnos av något slag.

Fast jag har inga som helst åsikter om vad andra väljer att göra, jag har flera vänner som kände att KUB var en självklarhet så man tänker så olika.

• Gadget

Konstigt att de säger så olika, men då är min bebis kanske inte så stor. 12+3 för 62 mm är ju bra mycket närmare 12+1 än 13+0 som jag fick höra. Eller skulle tyska barn generellt vara mindre än svenska? Haha. Men datorn fyllde i 13+0 själv så det var inte bara något läkaren sa.

Fler att jämföra med?

Svar på tråden Augustibebis 2012