• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Naimis
    natlup skrev 2012-01-30 11:02:16 följande:
    Åkte in till sjukan igår efter att ha kittlats med min sambo och fått ett knä i magen.  Så kände båda två att det var lika bra och åka in i och se så bebis mådde bra. Stackars pojkvännen mådde så dåligt och klandrade sig själv. 

Varken sjuksköterskan och läkaren sa att de inte trodde att bebis skulle känt av något men försäkerhetens skull så skulle vi göra ett VUL.

Så  vi fick se våran lilla skrutt för första gången. Det var heeeelt magiskt. Allt såg jätte bra ut. Den sprattla och vifta med händerna hela tiden.

Vart dock framskjuten 4 dagar.  Så idag e jag i v 12+5, enligt mina och Familjelivs beräkningar så skulle jag vara i 12+1. 

Bebisen var 7,5 cm och läkaren trodde att det var en liten pojke men de kunde inte garantera något. 

Mysigt att få se bebis! Va spännande och se sen om läkarn har rätt, ska ni kolla på rul?
  • Tesdy
    godisbit skrev 2012-01-30 11:45:43 följande:
    Varför kan du inte göra kub? det är väl tom v 13+6 (11-14 står det i infot jag fick hos bm på hälsosamtalet)?
    Jag kan inte göra detta då det inte hinns med att göra testerna innan NUPP och det gick inte att lösa tider för varken eller denna veckan.
    Så jag var lite sen med att komma på att fråga efter detta.
  • godisbit
    Tesdy skrev 2012-01-30 12:41:42 följande:
    Jag kan inte göra detta då det inte hinns med att göra testerna innan NUPP och det gick inte att lösa tider för varken eller denna veckan.
    Så jag var lite sen med att komma på att fråga efter detta.
    Aha... då förstår jag! Jag ska på inskrivning imorgon och hoppas då kunna boka tid för kub, eftersom vi åker på 2 veckors semester på onsdag så blir det nog tight om vi inte har bokat redan nu med tanke på att jag är i v10+1 idag! Jag blir lite fundersam när jag läser om alla som flyttas ett par dagar hit och dit vid ul, tänk om de upptäcker att vi passerat kub-gränsen liksom? Med tanke på att jag är 37 och det är första graviditeten vill jag verkligen göra kub för att kolla att allt är bra med bebisen.
  • lillakotten

Jag har precis varit på inskrivning. Alla prover var bra och jag fick tid till RUL den 29/3.. Fast jag har ett ul nästa måndag redan så man får se om det verkligen finns en räka där inne :)

• Stövelkatten
    Grisefia skrev 2012-01-30 11:08:28 följande:
    Ni som inte är gifta, har ni registrerat faderskap (eller föräldraskap kanske?) än? Vi fick papper från barnmorskan under hälsosamtalet och hon sa att man kunde registrera redan nu, men när vi gick in på hemsidan stod det att man skulle göra det när halva graviditeten har gått. 

Vi tänkte nog ändå vänta tills vi har varit på RUL så vi ser att allt är som det ska och att där verkligen finns en liten.  
    Hmm, vilken sida menar du att du gick in på?
    Vi registrerade faderskapet hos familjerätten förra gången, och det var inte riktigt uppskattat att göra innan. (men man FÅR göra det) hur som helst, då var det ju hela delen med intrevju för att fastställa att man vet vem som är pappa osv. kanske har det ändrats till nu? Var ju 5 år sen. :)
  • Hejåhå

Godisbit: innan kub-Ul så ska man lämna blodprov (5 dagar innan så att det hinner analyseras). Vet inte om man kan göra det efter Ul:et i beräkningen.

• any19877

Hej! Va härligt att allt ser bra för alla;)
    Var på kub och fick också bra tes;) på tvilling 1 var res 1:10981 och på tvilling 2 1:8654. Är i v 12+1 idag.

• O Hanna O

14 fulla veckor...äntligen...fått akupunktur för tredje gången och det hjälper mot illamådet...ångrar att jag inte sa till tidigare...då hade både jag och bäbisen sluppit tagit lergigan!

börjar inse att tiden går snabbare...kan inte vänta tills man får lappen om rul hem i lådan...3 veckor kvar

• fru Elle

Fick många fina bilder och filmer från KUB, men på alla står mitt personnr med på så är inte så sugen på att lägga ut bilderna. Men fotade en utskriven bild med telefonen som jag kan ladda upp. En bild på när han/hon sträcker ut sig. Annars så var benen mest ihopkurade.

Lte mer info från KUB-UL. Fostret var så stort som det skulle vara men blev flyttad två dagar så nu är BF 6/8 och skulle vara i vecka 13 + 0 idag. Men räknar nog fortfarande med 8/8 och blir det tidigare får det bli en bonus . Allt hon tittade på såg normalt ut och den inne i magen var vaken hela tiden, UL tog ca 30 min. Hjärtfrekvens 156 slag per minut. Huvud till rumpa mått var 68,1 mm, huvudmått 22,8 mm och vätskespalt 1,9 mm (ett mått under 3 mm är ett väldigt bra mått sa hon).

Skallen och hjärna såg normal ut, ryggrad och magen, urinblåsan såg också normala ut. Kunde se båda händerna och fötterna. Sen tittade hon även efter om hon kunde se ett näsben och det kunde hon se. Många barn med kromosomavvikelse saknar tydligen näsben så här tidigt.

Bara på min ålder, är 32 år så skulle risken för Trisomy 21 (Down´s syndrom) vara 1:622, fick 1:6359 som resultat på KUB. Risken för Trisomy 18 (Edward´s syndrome) skulle vara 1:7336 och fick 1:35868 som resultat. Risken för Trisomy 13 (Patau´s syndrome) skulle vara 1:17270 baserat på min ålder och fick 1:140299.

Men det absolut bästa är att se att fostrets hjärta fortfarande slår och att det har klarat av övergången när moderkakan tar över näringstillförseln. Sen att det blev så bra resultat ser jag bara som extra glädjande nyhet.

Hoppas verkligen att ni som ska göra KUB får känna detta lugnet och lyckan som jag känner just nu. Så skönt att få veta att allt hittils ser bra ut.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 8/8 2012
  • Blomsterfröna

Vi va hos familjerätten och skrev på papper när Alize föddes och hon är idag 14 mån. Inget man kunnat göra på nätet. Och inget papper jag fått från BM. Men e olika från där man bor kanske...

Svar på tråden Augustibebis 2012