Inlägg från: Sommaren12 |Visa alla inlägg
  • Sommaren12

Augustibebis 2012

Tira skrev 2012-05-08 17:33:03 följande:
    Det är acta graco logio s HP som jag beställde nu...är ni nöjda med den?
    Vet inte men är det inte den som en del är missnöjda för barnet växer ur den snabbare än i andra? Inte helt säker dock. Vi har köpt en Maxi-Cosi Cabriofix. 
  • Sommaren12

DetGodaLivet: just det, stämmer! Det var brio jag tänker på. :)

Maaya: vad jag läst så är det sista trimestern som man går upp mest. Imon ska jag väga mig. Ska bli intressant å se om buttermilkpannkakorna med sirap från NY resan har satt sig.... :S

• Sommaren12
    lovisen01 skrev 2012-05-09 10:07:26 följande:
    Usch får ångest över vikten. Jag vet att jag inte ska känna så, men jag har alltid haft en skev syn på vikt och min kropp och när jag nu redan gått upp mer än jag gjorde under hela förra graviditeten så är det jobbigt. Är i v 28 (27+6), är 1.80 lång och vägde på inskrivningen 73kg, nu väger jag 82kg, så 9kg + nu.

Har slutat äta godis, fika osv på vardagarna och tar nyttiga mellanmål så jag inte ska behöva gå upp mer än jag behöver, samtidigt så vill jag bara må bra och sluta tänka på vikten! Blir knäpp på mig själv, det viktigaste är ju att bebisen mår bra!
    Då har vi det i princip likadant. Jag är 181 och vägde 72 vid inskrivning. Har också en lite skev bild av min kropp och vikt och har tampats med det av och an sedan tonåren. Nu väger jag 81 och tycker det känns väldigt jobbigt att ställa mig på vågen. Samtidigt kan jag inte låta bli. 
    Försöker att inte äta onyttigt men jag har inte riktigt samma självbehärskning som förut. Försvarar allt som trillar ner med att "jag är ju gravid!". 
  • Sommaren12

Har förresten tänkt mer på det här med vikt. Mina närmaste vänner gick upp 8-10 kg med sina bebisar och min svärmor har jag fått höra (suck!) gick upp 8 med alla sina söner. Så jag har liksom haft det med mig från början att 8-10 kg är det normala och det man bör "satsa" på (som om man bestämmer själv liksom). 
    Men faktum är att 8 kg är inte det rekommenderade värdet för mig. För det första är det ju individuellt vad man "bör" gå upp och hade jag gått upp åtta kg totalt så hade det fallit långt under kurvan hos bm och hon hade antagligen uppmuntrat mig till att äta mer. Jag har gått upp 9 kg NU och ligger exakt på kurvan när jag var där för en vecka sen.
    Sen, enligt min bm, så lägger de inte längre så stor vikt (ordvitsigt! ;)) på att man ska följa kurvan. Att gå upp 8 kg eller 25 kg spelar inte så stor roll så länge man försöker äta vettigt och man själv och bebisen mår bra.  

Men det verkar ha blivit någon oskriven lag att man ska gå upp så himla lite som möjligt. Konstigt att man får ångest. Vad jag förstått så går en del upp enormt mycket trots att de äter bra och inte massa onödigt. Försöker att tänka på detta när ångesten kryper fram i mig. Ska jag rannsaka mig själv så ser jag ut ungefär som vanligt. Kanske är rumpan lite större och ansiktet något rundare men det får man väl ändå räkna med. En del av det där har säkert kommit för att jag inte längre tränar som jag gjort förut. Så hade det blivit om jag lagt av med träningen utan att va gravid också.

Tycker vi ska försöka vara positiva och inte jämföra oss med varandra. Vi har olika kroppar och olika anlag. Är man inte nöjd med kroppen efter förlossningen så ses vi här igen och peppar varandra till att hitta tillbaka till en trivsam kropp. Tycker alla som lagt upp helbilder på sig själva med magen är så vackra! 

Skål 

• Sommaren12

Funderar på bäddningen till bebbens spjälsäng. Kan man (bör man?) ha typ nåt skydd, latexskydd eller nåt, under lakanet så inte kräk och kiss/bajs går igenom på madrassen? Var kan man köpa det isf?

Funderar även på om det finns nån smart filt med nån skyddad undersida som man kan ha om man vill lägga bebisen i soffan bredvid sig när man sitter där? Har en rätt dyr soffa utan tvättbar klädsel så är lite orolig för den...

Och så undrar jag vilken ergosele ni rekommenderar eller sjal för den delen, men isf en smidig sådan (tycker de verkar mysiga men krångliga). 

Funderar också på den här babysittern. Vad tror ni?
    leksaker.toyland.se/sv/product/21489/Babysitter-Kajsa-rod 

• Sommaren12

Lijon: det intyget kommer inte att räcka nä. Hos FK har de väl egna läkare som bedömer intygen? Har för mig att det stod massa om det när sjuka utförsäkrades att FKs egna läkare dömde ut andra läkares intyg.

Jag hade ringt vårdcentralen igen och bestämt talat om att den läkaren du fick träffa inte ens borde fått göra bedömningen då han inte ens vet vad något så vanligt som foglossning är. Kräv en ny tid hos en annan läkare och säg att du inte tänker betala för besöket eftersom det är de som felat.
    När jag skulle kolla mina födelsemärken fick jag en läkare som inte alls kunde bedöma ifall de var farliga eller inte så hon bad mig att boka en ny tid. Det nya besöket slapp jag betala för, inte mitt fel att de sänt mig till nån klant.

• Sommaren12

Challelotten: åh rondväktare! Det perfekta jobbet för viktnedgång! :) jobbade med som det för några år sen och har aldrig varit så smärt! ;)

• Sommaren12

Ellenbmt: tack för tipsen!! Jag ska inte bädda ännu, vill bara ha det köpt. Tänker ta fram spjälsängen i juni för att inreda den lilla hörnan men bäddningen får bli när bebis kommit.

Svar på tråden Augustibebis 2012