• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • FruFoxy

jordgubbsylt:
    Jag är RH-neg och två av mina barn är positiva och en är negativ. Har inte utvecklat några antikroppar alls i nån av graviditeterna, tack och lov. Man får veta barnets blodgrupp vid förlossningen men man får lämna fler blodprover om man är RH-neg och pappan är pos.

• jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:15:37 följande:
    jordgubbsylt:
    Då förstår jag skillnaden!
    Jag har fått gå igenom alla mina förlossningar vid ny gravidiet så vi tidigt kan ta upp ev. rädslor och få hjälp om man behöver det. Det har inte jag tack och lov men har haft lite tokiga bebisar som ligger fel och fått göra några fler ul pga det. Det är jag mest rädd för. 
    Okej. Det låter ju logiskt förståss.
    Har dina legat i säte då och har du fött dem i säte eller fått göra massa vändningsörsök?
  • jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:17:47 följande:
    jordgubbsylt:
    Jag är RH-neg och två av mina barn är positiva och en är negativ. Har inte utvecklat några antikroppar alls i nån av graviditeterna, tack och lov. Man får veta barnets blodgrupp vid förlossningen men man får lämna fler blodprover om man är RH-neg och pappan är pos.
    Nä men dom har ju kommit på något nytt så dom kan se barnets blodgrupp redan tidigt i graviditeten genom att studera mammans blodprov på något vänster, det kom efter min senaste grav som var 2009.
  • jordgubbsylt

Foxy. Vi har annars samma som du. Jag är negativ och pappan positiv. Mitt förra barn var positiv också men jag utvecklade inte heller några antikroppar, jag undrar mest om man kan få slippa undan att lämna så många blodprov om nu barnet också skulle vara negativ.

• Naimisen

Jordgubbsylt- Har ju inte varit på mitt än. Däremot så är de viktigt för mig att ha med i journalen hur förra förlossningen gick eftersom den var lite speciell och jag ska få komma in till FL så fort jag ringer.

• FruFoxy

Första låg i pannbjudning och upptäcktes först vid kejsarsnittet (efter 48,5 timmar av rent helvetes värkar, ursäkta ordvalet).
    Den andra låg som en lite räka längst upp, på tvären ända mot slutet! Fattar inte hur han lyckades med det eller hur mycket plats som finns därinne egentligen. Gjorde ett vändningsförsök i v. 38 men då vände han sig tillbaka efter en timme. Han skulle bara ligga i tvärläge! Men på bf+1 gjordes ett vändningsförsök till och en igångsättning. Det gick bra men lite panikartat då hjärtljuden på sonen sjönk till 50 vid flera tillfällen. Hade han inte kommit ut när han gjorde hade det blivit ett katastrofsnitt (nedsövd).
    Trean låg rätt hela tiden men på grund av min rädsla fick jag göra flera ul, och kommer väl tigga mig till det denna gång också just in case! Det var ju allt annat än roligt att gå runt och vara orolig över att vattnet skulle gå eftersom man då måste lägga sig ner och ringa ambulans om de ligger i tvärläge. Så det är skönt att slippa en sån stress.

Oj vad jag babblar på idag...  

• FruFoxy

jordgubbssylt:
    Har dem det! Det visste inte jag. Min senaste var också -09 och jag har inte riktigt hängt med i svängarna märker jag  

• fru Elle

Dottern är född i mars, sonen i början av juli och nu blir det ett till sommarbarn . Tyckte det var perfekt med BF i början på sommaren, min man tog extra lång semester när tvåan kom. Var underbart att kunna vara lediga 8 veckor tillsammans, speciellt när vi hade ett barn sen tidigare. Hoppas på att min man kan ta ledigt en längre tid när trean kommer.

• jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:25:31 följande:
    jordgubbssylt:
    Har dem det! Det visste inte jag. Min senaste var också -09 och jag har inte riktigt hängt med i svängarna märker jag  
    Okej nu vart jag ju tvungen att googla. TYdligen så kollar dom på mammans blodprov och kan se om barnet är rh- eller rh+. Om barnet är rh+ erbjuds man immuniseringsspruta retan i v.30 plus extra blodprov och om barnet är negativt behöver man inte kolla mer (såklart). Så bra!
Svar på tråden Augustibebis 2012