• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Tina426

Postafen är bra mot illamående, minns att jag åt det under mina andra graviditet.

Känner också smått illamående ... men är så fundersam på vilken vecka jag e i.

Å svullen om magen, går inte att dölja kvällstid, bättre på morgonen och förmiddagen!

Tog ett nytt test idag bara för att få se Plusset igen - så mysigt varje gång :)

Kram På er alla!!

• FruFoxy

natlup:
    om jag inte minns helt fel så är det ca v. 10, v. 20, 25, 30, 32,34,36,38 och 40? Mindre besök om man är omföderska. 

• Naimisen

Natlup- Från början är de väldigt sällan. Efter inskrivningen brukar man inte komma dit förän i ca v 24 om de inte är något speciellt. Sen blir de lite oftare men ja kommer inte ihåg om de är så ofta som 1 gång i månaden efter de.

• Naimisen

FruFoxy- På vissa ställen så tar man allt på inskrivningen.
    Sist hade vi hälsosamtal i v8 då med 3 andra föräldrapar och sen individuell inskrivning i v11. Inskrivningen görs ju alla test första gången, invägning, blodtryck, kissprov etc.

• jordgubbsylt

Foxy och Bullen: som Naimisen sa, samtal om kost och motion och rökning och så får man fylla i en lapp om hur ofta man dricker ( har i alla fall jag fått göra) Sedan har det varit en hälsoblankett där man ska ange vilka sjukdomar man haft och vad det finns för ärftliga sjukdomar i familjen.
    Sen pratar man väl lite allmänt om hur man mår och sådär, om man vill göra KUB och RUL gick vi iegenom också. Min bm visade runt lite på avdelningen eftersom jag förhoppningsvis kommer både föda och ha min bb-vistelse där också.

natlup: Nää inte en gång i månaden.. inte i början i alla fall. Mot slutet är det ju en gång i veckan typ. Jag har för mig att jag sist gick på hälsosamtal i v.7, inskrivning i v.10 och sedan inte kom tillbaka förrän efter RUL någongång i v.20 typ. Sedan var det lite oftare för då börjar man ju lyssna på hjärtat och sedan mäta magen och så.

• Liza1989
    Tina426 skrev 2011-12-07 19:01:08 följande:
    Postafen är bra mot illamående, minns att jag åt det under mina andra graviditet.

Känner också smått illamående ... men är så fundersam på vilken vecka jag e i.

Å svullen om magen, går inte att dölja kvällstid, bättre på morgonen och förmiddagen!

Tog ett nytt test idag bara för att få se Plusset igen - så mysigt varje gång :)

Kram På er alla!!
    Var köper man prostafen? går det bra att använda även om man inte spyr. Finns det några biverkningar?
  • jordgubbsylt
    FruFoxy skrev 2011-12-07 19:00:46 följande:
    Naimisen:
    Men sånt pratar man ju om på inskrivningen också, eller är det något nytt de har börjat med? Annars finns det ju inget att prata om vid inskrivningen om allt tas vid hälsosamtalet?
    Eller är jag helt ute och snurrar?  
    Men på inskrivningen tar man ju alla miljoner blodprover!! :) Det gör man inte på hälsosamtalet.

Sen undrar jag ni som fått barn förut.. har ni pratat om er tidigare förlossning på inskrivningen för det sa min bm att vi skulle göra?
  • jordgubbsylt

Hehe jag svarar typ på saker som andra redan svarat på hela tiden.

Är det någon av er som fått barn tidigare som är RH- och fått veta barnets blodgrupp? Hur funkar det egentligen.. om barnet också är negativ behöver man inte hålla på och ta en massa extra blodprov då osv?

• jordgubbsylt
    Liza1989 skrev 2011-12-07 19:10:38 följande:
    Var köper man prostafen? går det bra att använda även om man inte spyr. Finns det några biverkningar?
    apoteket. Det går nog bra. Jag blev som en klubbad säl av postafen. Men hellre sova än spy.
  • FruFoxy

jordgubbsylt:
    Då förstår jag skillnaden!
    Jag har fått gå igenom alla mina förlossningar vid ny gravidiet så vi tidigt kan ta upp ev. rädslor och få hjälp om man behöver det. Det har inte jag tack och lov men har haft lite tokiga bebisar som ligger fel och fått göra några fler ul pga det. Det är jag mest rädd för. 

Svar på tråden Augustibebis 2012