mammsen skrev 2012-08-07 15:05:26 följande:
Stora bebisar - Jag tror killen i magen kommer vara över 4 kilo i v 40 om man jämnför SF-kurvan med dotterns kurva så är den ca 3 cm mer hela vägen och hon var en någorlunda stor tjej på 3630g i v 40. Men det oroar mig inte så mycket med storleken jag tänker lixom att det gör ont att föda ett barn oavsett om den väger 3, 4 eller 5 kilo. Det som gör ont är ju lixom huvudet och axlarna och de skiljer ju sig oftast inte särskillt mycket från barn till barn. Jag tänker att en bebis som har lite extra fett är ju mjuk och massan flyttar ju sig och jämnar ut sig på vägen ut, förstår ni hur jag menar? Och om det är ett långt barn då är det ju ingen skillnad på ett kort barn med samma bredd lixom.. Jag är ganska säker på att ha nkommer vara över 4 kilo i v 40 men det oroar mig helt enkelt inte. Jag hoppas mitt tankesätt kan ge lite trygghet åt någon mer :)
Jag är inte så orolig för att han att väger 4 eller över 4 kg. Min dotter har mini huvud och lillebror hade också litet mått på huvudet på TUL mätningen och det är ju det som är som du säger det som gör ont så där är jag lugn.
Varför jag är lite ivrig för att han ska få komma ut nu är att hans hjärtslag låg på 180 under 2 timmars ctg kurva och har varit runt 160 senaste BM besöken samt att SF kurvan stigit rakt upp senaste besöken växt minst 1 cm i veckan senaste 3 veckorna. En annan sak var att läkaren som jag träffade förra veckan ville igentligen sätta igång mig redan då pga CTG kurvan men eftersom jag inte var "mogen" så sa han att vi skulle vänta 1 vecka till och se då. Så med andra ord kändes det som att han kunde garantera att bebisen mår 100% där inne, då han också rådfrågade 3 andra läkare ang kurvan..