Inlägg från: isaochbel |Visa alla inlägg
  • isaochbel

Augustibebis 2012

Då har jag varit inne på FL för att jag inte kännt av lillebror på nästan 2 dygn. Allt såg bra ut på kurvorna och så gjorde läkaren ett UL, fick se att han övade på andningen vilket var väldigt bra enligt läkaren och det var häftigt att få se. Nu är det 8 dagar kvar till BF och fortfarande noll tecken på att det skulle vara på G. Blir väl som med dottern att helt plötsligt fick regelbundna och kraftiga värkar utan förvarning.

• isaochbel

Här trillar det in bebisar Grattis till alla jag missat och ett stort lycka till, till er som ska sättas igång och snittas. Idag är jag inne i v. 40 (39+0) passade på att bada i sjön i går och gud va skönt det va att få svalka sig! Idag är det BM besök och jag tänkte fråga lite fint om hinnsvepning orkar verkligen inte mer, känns som han aldrig kommer o komma :(

• isaochbel

Hem kommen från BM. Mitt Sf mått hade skjutit i höjden låg nu långt över högsta kurvan från att ha legat lite under den högsta. Så nya budet är att jag ska dit på Bf dagen den 1/8 och då ska de kolla om jag börjat öppna mig mm, sen blir det antagligen igångsättning för de vill inte låta mig gå över för många dagar med det måttet trots att bebisen inte är en bjässe, hon uppskattade honom till ca 4kg nu med att klämma på magen under någon minut.

• isaochbel

Grattis till alla nya bebisar och mammor!! Hänger inte alls med i svängarna ;). Är så sjukt trött på att vara gravid nästan så jag vill lägga mig ner och gråta! Längtar tills på onsdag då jag ska till BM igen och förhoppningsvis få tid till igångsättning. Magen är sååå stor Sf mått 41 med 4 dagar kvar och värst av allt är att jag inte orkar leka med min fina dotter då magen är så i vägen och tung. Så nu är hon med sin farmor varje dag och jag vill inget annat än att göra alla roliga saker själv med henne :(

• isaochbel

Måste få gnälla av mig lite!! Var hos BM igår (den andra vikarien då min egen har haft semester och är fullbokad till den 9:e och den jag haft under sommaren gick på semester idag). Den förra jag träffade för 1 vecka sedan tyckte verkligen inte att jag skulle gå över tiden mer än någon dag då SF måttet låg på 41.
    Idag träffade jag som sagt ännu en ny och SF måttet hade vuxit 1 cm på 1 vecka och är nu så långt över att att hon var tvungen att skicka en remiss till ett tillväxtultraljud som då kan ta någon vecka att få tid till, så jag måste ringa och tjata om en tid innan fredag kl 10...
    Sen fick jag en  läkar tid på fredag OM jag inte fått tid till UL innan dess, men den läkaren kan inte ta beslut om igångsättning då hon enbart jobbar på Södra BB så hon måste i sin tur skicka remiss till Spec. mödravården på SÖS om igångsättnings samtal så det lär ju minst gå 1 vecka till innan jag får den tiden och sen ytterligare innan jag får tid för igångsättning och då är ju tiden ändå ute! Har ju BF idag och förstår inte varför de inte bara kan kolla hur statusen är där nere och om jag är mogen ta hål på hinnorna? Nä, för jag ska skickas runt till  tusen olika människor när bebisen ändå kan komma närsom.. Så mycket var det för att de tyckte att jag inte skulle gå över tiden!!! Inlägget är helrörigt precis som det är för mig... Sen fanns det inga tider hos någon BM så skulle det vara så att det inte blir igångsättning så måste jag ringa dit också och jaga en tid! Blir bra så jäkla lessssss på allt..

Får gratulera till nya bebisar och önska alla som är på G lycka till :O)

• isaochbel

Hemma efter ca 6 timmar på spec.mödravården och UL. Tillväxtultraljudet visade idag en kille på ca 4000g (+ 12%) , fick sedan träffa läkare och han kollade hur mogen jag var för igångsättning och fy fan va ont det gjorde eftersom jag är totalt omogen.Fick göra 2 ctg kurvor då han låg på 180 båda så fick jag gå iväg och äta lunch för att komma tillbaks för ny ctg kurva som var acceptabel. Efter att läkaren diskuterat med 2 andra så blev budet att jag ska tillbaks för TUL den 8:e och har jag mognat blir det igångsättning.

• isaochbel
    Sommaren12 skrev 2012-08-02 16:55:24 följande:
    Varför igångsättning? Pga vikten eller ctgt? Vilken vecka är du i nu? För min var med +12% i v 36 men de pratade inte om igångsättning. Ska på ul igen på tisdag.

Det var för att SF måttet stigit rakt upp på 2v och jag hade BF igår. Så då ansåg de att jag inte skulle behöva gå med gigantisk magen i 2 veckor till. Men som läkaren sa så behövs det egna starka värkar när bebisen är lite större och det kan bli mer komplikationer med igångsättning just nu. Hoppas jag mognat till nästa vecka så de enbart kan ta hål på hinnorna, vet faktiskt inte om jag vill bli igångsatt med dropp mm då min förra förlossning gick super bra.
  • isaochbel

Grattis NiniMe! Igår började slemproppen lossa lite så jag hoppas och ber till GUDAR och alla andra väsen att lillebror kommer innan det är dags för nytt TUL och besök på spec.mödravården som jag har inbokat på onsdag igen. Idag är jag 3 dagar över tiden :/. Ska ta med dottern på bio och bara mysa vi två innan det är dags för dagis start och vardag igen.

• isaochbel

Grattis till nya bebisar! Ansluter mig till skaran som är less på att bara vänta, BF + 6 idag och fortfarande inga tecken på att nått skulle vara på G. Ska ju till spec. mödravården och TUL på torsdag morgon och kommer inte gå därifrån innan jag har tid till igångsättning eller kejsarsnitt om det är så SF måttet fortfarande går rakt upp, känner att magen vuxit ännu mer knappt en vecka. Kommer inte ur sängen själv längre för magen är ivägen och böja mig ner är inte på tal att försöka sig på. Dessutom har jag fått andnings problem när jag ska lägga mig och blir då smått panikslagen för jag inte får luft + en 4 åring som har kommit in i någon fas där det bara är skrik och bråk som gäller :/

• isaochbel
    Sommaren12 skrev 2012-08-07 12:44:19 följande:
    Men jag undrar hur kvalificerade barnmorskornas gissningar är eg när de bara känner med händerna på magen? Det verkar ju uppenbarligen ganska svårt att bedöma på slutet med ultraljud som är en betydligt mer säker mätmetod så känn-och-kläm-uppskattningar ger jag inte mycket för. Hoppas din bebbe är lite mindre! 4 kg känner jag är smärtgränsen... Allt över verkar jobbigt. 

Både min ordinarie BM och sommarvikarien gissade på att lillebror skulle väga ca 4 kg genom att klämma och känna på magen och enligt TUL så stämmer det in på pricken ;)
  • isaochbel
    mammsen skrev 2012-08-07 15:05:26 följande:
     Stora bebisar - Jag tror killen i magen kommer vara över 4 kilo i v 40 om man jämnför SF-kurvan med dotterns kurva så är den ca 3 cm mer hela vägen och hon var en någorlunda stor tjej på 3630g i v 40. Men det oroar mig inte så mycket med storleken jag tänker lixom att det gör ont att föda ett barn oavsett om den väger 3, 4 eller 5 kilo. Det som gör ont är ju lixom huvudet och axlarna och de skiljer ju sig oftast inte särskillt mycket från barn till barn. Jag tänker att en bebis som har lite extra fett är ju mjuk och massan flyttar ju sig och jämnar ut sig på vägen ut, förstår ni hur jag menar? Och om det är ett långt barn då är det ju ingen skillnad på ett kort barn med samma bredd lixom.. Jag är ganska säker på att ha nkommer vara över 4 kilo i v 40 men det oroar mig helt enkelt inte. Jag hoppas mitt tankesätt kan ge lite trygghet åt någon mer :) 
    Jag är inte så orolig för att han att väger 4 eller över 4 kg. Min dotter har mini huvud och lillebror hade också litet mått på huvudet på TUL mätningen och det är ju det som är som du säger det som gör ont så där är jag lugn.
    Varför jag är lite ivrig för att han ska få komma ut nu är att hans hjärtslag låg på 180 under 2 timmars ctg kurva och har varit runt 160 senaste BM besöken samt att SF kurvan stigit rakt upp senaste besöken växt minst 1 cm i veckan senaste 3 veckorna. En annan sak var att läkaren som jag träffade förra veckan ville igentligen sätta igång mig redan då pga CTG kurvan men eftersom jag inte var "mogen" så sa han att vi skulle vänta 1 vecka till och se då. Så med andra ord kändes det som att han kunde garantera att bebisen mår 100% där inne, då han också rådfrågade 3 andra läkare ang kurvan..
  • isaochbel

Då har jag kommit hem från spec.mvc och legat några timmar och tyckt synd om mig själv. Sf måttet hade återigen växt 1 cm på 1 vecka så nu i v. 41+0 ligger det på 43. Var fortfarande helt omogen så det blev ingen tid för igångsättning vilket de lovat mig, utan nu ska jag tillbaks på måndag för ny bedömning är jag lika omogen då vet jag faktiskt inte vad de hittar på. Dessutom är det fortfarande mycket fostervatten och lillebror ligger fortfarande väldigt högt upp så om vattnet skulle gå så skulle vi åka raka vägen in. Sägs ju att är man omogen så är det svårare att få en igångsättning att lyckas. Jaja,bara och vänta men det ser verkligen inte ut som det kommer komma igång av sig själv.

• isaochbel

Grattis till nya tråd bebisar :). Själv är jag inne på BF+9 och tiden sniglar sig fram, men på måndag får jag förhoppningsvis datum för att få ut honom.. Har gått en lång promenad på förmiddagen och nu på eftermiddagen så har vi sprungit runt på Gröna Lund så nu hoppas jag att det ska ha gjort lite nytta!

• isaochbel

ÄNTLIGEN har jag fått tid til igångsättning på torsdag blir det om inte han behagar att komma självmant! Storasyster kom exakt på 42+0 självmant så det kanske lillebror också gör! Han hade äntligen fattat galoppen att från att ligga högt och rörligt till att vara ruckbar idag så vem vet vad som kan hända på 2 dagar. Kan knappt förstå att till helgen är jag tvåbarnsmamma :) Grattis till nya bebisar och lycka till till alla som är på G!

• isaochbel

Tjoho! Äntligen kanske det börjar hända grejer här. Vattnet har börjat sippra, slemproppen lossnat och nu ska jag ringa in igen om 20 min och så får vi se vad de säger.

• isaochbel

Får stanna kvar här på FL då lillebror har bajsat i vattnet. Värkarna har så smått börjat smyga sig på!

• isaochbel

Kl. 09.53 föddes vår lilla Cesar 4260g och 52 cm. Allt gick bra och det blev två små bristningar och två stygn.

• isaochbel

Grattis till nya bebisar och lycka till alla som är på G! Nu när min prins är här så var det verkligen värt att få vänta 2 veckor extra på honom, så till alla som är över tiden håll ut snart kommer era guldklimpar!

Svar på tråden Augustibebis 2012