Issan8 skrev 2012-07-26 17:41:29 följande:
Okej tänkte om någon annan hade lust att dela sina tankar eller sin kunskap kring detta med Epidural. Jag har helt missat serien som sändes i Sverige, en unge i minuten. Men igår surfade jag runt och hittade massa avsnitt på youtube så jag och mannen tittade tillsammans på två av dom. I det ena, fick man följa ett par som skulle få sin första bebis varpå tjejen erbjuds Epidural när hon bara är öppen 3 cm. Jättekonstigt tycker jag, trodde man inte fick EDA förrän man var öppen minst 6 ??? Hela denna tjejens förlossning var verkligen det jag minst önskar mig. Tjejen fick inte alls jobba sig igenom värkarna själv, utan EDAN sattes ju in så tidigt så hon la sig å sov medan värkstimulerande dropp var igång. Hon öppnades inte någonting mera och det hela slutade med att bebis blev så stressad att det blev akutsnitt.
Jag är ganska okunnig på det här området och förklarar rätt dåligt så ni kan kika själva på avsnittet, jag blir bara så asskraj för det här med EDA men samtidigt vet man ju inte hur man kommer klara smärtan utan. Å andra sidan föds det ju miljontals ungar m EDA utan att det går illa, men jag vill verkligen inte vara med om ett akutsnitt. Detta är avsnittet jag talar om, flera av er har säkert sett det innan eftersom det är typ 1 år gammalt.
Stort lycka till till er som är på gång med förlossning, spännande i tråden med alla bebisar som föds
Vad jag vet så ska man vara i aktiv förlossning, oftast räknas öppen 3-4 cm. Just det paret du tänker på blev igångsatta, som jag förstod det. Jag tror att man kanske kan sätta Eda tidigare när man sätts igång, inte säker dock.