Inlägg från: Stövelkatten |Visa alla inlägg
  • Stövelkatten

Augustibebis 2012

mijja12 skrev 2012-07-16 17:04:32 följande:
    Maaya: jag har med haft äggvita i urinet men det har inte bm gjort något åt ?! Nu blev jag orolig när du börjar snacka om hf

Oftast beror det väl på hur mycket, vanligt att man har spår av protein i slutet. Men har du mer utan att bm uppmärksammat det borde du fråga, även om du inte har HF kan du ju ha urinvägsinfwktion, tex.
  • Stövelkatten
    Tesdy skrev 2012-07-16 16:36:10 följande:
    Idag har jag haft en låång dag. Hade besök hos BM kl 12. Mysigt tänkte jag och dottern hade tänkt följa med, men som tur var gjorde hon inte det utan stannade hemma och lekte med en kompis. Detta var tur för min BM hade svårt att lokalisera hur bebisen låg och efter en dubbel koll av ytterligare en BM så konstaterades det att bebisen ligger på tvären!! Så dom ringde till kk-akuten och jag fick snällt åka dit.

Väl där och efter en braaa stund i väntrummet så fick jag komma in om denna BM började kolla med UL hur bebisen ligger och det var inte det lättaste då den inte gärna är still denna busen. Så det slutade med att ytterligare en läkare fick komma in och kolla!! Set konstaterades att bebisen ligger i instabilt tvärläge vilket slutade i att jag nu har en tid för igångsättning i v 39+2...

Hur hjälper igångsättningen vid rvärläge? Vänder de ungen så gott det går eller hur funkar det? Och hur känns det för dig?
  • Stövelkatten
    LiJon skrev 2012-07-16 17:31:53 följande:
    Idag fick jag hem kallelse om bäckenröntgen nästa vecka. Skönt att få tiden snabbt men jag har ju inte en susning om hur det går till. Så får jag lite dåligt samvete för att jag ska utsätta bebisen för röntgen, blev inte lättare när jag frågade läkaren (knäppläkaren jag träffade förra veckan alltså) om det var riskfritt för bebisen och han svarade " njaa alltså ja det ska det väl vara" men jag fick känslan av att han ville att jag skulle bli osäker eftersom han inte ville skicka nån remiss från första början...

Tesdy; Oj det måste varit en surprise. Nyfiken varför det blir igångsättning? Blir det nån typ av vändningsförsök innan? Jag trodde mer det blev snitt då, eller det kanske bara gäller om man är förstföderska? Lite spännande ändå, då kan det inte vara alltför länge innan du har din bebis här

En fixeringsfråga; När bebisen fixerat sig, ligger den still i helt samma position då? Min har haft huvudet ner senaste bm- och läkarbesöken men hon skruvar sig hela tiden, ena stunden är fötterna långt ut nästan i ryggen på ena sidan och sen plötsligt till vänster om naveln. Antar att hon inte är fixerad då... :P

Jo, vända på sig kan de ändå. Annars skulle de inte kunna komma it.
  • Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-07-16 20:44:00 följande:
    Usch sån kväll!! Pappa verkar vara den 40-50 talist han är, han säger typ äsch! Åt det hela. Men han fick åka ambulans till Eskilstuna för röntgen osv, han låter trött på rösten men han pratar ju... Trodde hans sett sin sista gryning lixom!! Kram på er

Hua, vilken chock. Va bra att han är okej iaf!
    Roos26 skrev 2012-07-16 20:43:00 följande:
    Ni som känner på tappen, blir inte de typ som en hinnsvepning då å kan sätta igång förlossningen ? Eller hur går en hinnsvepning till ??

Roos26 skrev 2012-07-16 20:43:00 följande:
    Ni som känner på tappen, blir inte de typ som en hinnsvepning då å kan sätta igång förlossningen ? Eller hur går en hinnsvepning till ??

Som beskrivet så lossar man hinnorna från luvmoderväggen vid en svepning, och då måste man såklart också vara öppen hela vägen in. för att lyckas med det på sig själv får man nog ha bra långa fingrar!

Reta tappen kan det dock göra, om den är redo. Och nu är det ju ganska önskat, så något händer.
  • Stövelkatten
    anneh skrev 2012-07-16 19:18:56 följande:
    Katten: jag försöker känna efter, men når inte tappen, verkar som att den är hög fortfarande då jag kännt den förut innan graviditeten.. Nu var det iofs några dagar sen jag testade, och igår hade jag ett rejält tryck neråt och mensvärk, kanske ska kolla igen :D

Men du är alltså lite öppen? Vilken vecka är du i nu?

När vi var på förlossningen sist, för en månad sen eller vad det var, var yttre munnen öppen någon centimeter, och tappen var ett par cm tror jag.

Nu känner jag alltså själv att två fingertoppar och lite till får plats "i" den yttre munnen och innanför där finns en hårdare ring där två fingertoppar precis får plats. allt detta är ju mina egna uppskattningar, inget jag fått bekräftat av någon doktor eller så.
  • Stövelkatten
    LiJon skrev 2012-07-16 21:10:55 följande:
    Hihi ja man lär sig nåt nytt varje dag! :) Att de skruvar sig under förlossningen har jag koll på men då är ju ändå själva utdrivningen igång s a s. Fick för mig att de "sitter fast" med huvudet när de är fixerade. Men det kanske är bra att hon lever runt därinne så kanske hon skruvar sig neråt!

Hur pass förberedda är ni andra (kanske mest ni förstföderskor) inför förlossningen? Min barnmorska är så lugn och cool liksom men har tagit upp flera gånger (bl a på föräldragruppen) att andningen MÅSTE man ha övat på innan med sin partner annars "går det inte"... Har läst flera böcker men känner mig ändå inte riktigt förberedd, och vi har inte gått/tänker inte gå någon profylaxkurs eller liknande heller. Så idag klickade jag hem en DVD av Anna Wilsby, "Innan du föder". Läste att den skulle vara bra så jag får nog förlita mig på den och fortsätta läsa de böcker jag har.

Äh, dumheter, klart man kan andas sig igenom smärta utan att ha tränat varje dag med sin partner. Däremot är det bra om båda vet vad för slags andning mm man satsar på, så att partnern kan stötta en om man tappar fokus och sånt.
  • Stövelkatten
    Hejåhå skrev 2012-07-16 21:57:09 följande:
    Vad är det jag känner?

Min mage är lite fläskig så det är svårt att känna om den är hård. Det tvärtrycker nedåt mot rumpan och ned mot bäckenet och håller i sig några sekunder samtidigt som magen känns spänd. Det har hållit på nu i några timmar. Bebis är ovanligt aktiv. Jag är lite öm i magen, men inga starka mens smärtor i samband med spänningarna, lite molande men det sitter i hela tiden.

Det är första gången jag känner så här.

Förvärkar/sammandragningar? Låter vanligt, men ring och kolla med fl om du oroar dig. Blir det värre ont kanske det är dags för bebis?
  • Stövelkatten
    Naimis skrev 2012-07-16 22:56:46 följande:
    Jag tror inte ens jag når min livmodertapp. Innebär de att de är långt kvar?

Vet man inte var den brukar vara eller helt enkelt har mer plats än fingrar så kanske man helt enkelt inte når utan att det är lång tid kvar.
  • Stövelkatten

Sitter uppe och studsar på min boll, har småonda sammandragningar.

Ingen som är sånt där tapp-proffs? Under dagen har tappen flyttat sig från rakt "bak" till höger för att nu vara mer på vänster sida. Är det helt normalt det?

Svar på tråden Augustibebis 2012