• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • mammsen
    fransyskan skrev 2012-03-20 11:01:35 följande:
    I en "suburb" utanför Paris, i Frankrike. Har tittat på 2or men de kostade alla kring 10,000 kr per månad i vårt område (och mer i andra "snoffsigare" områden). Får verkligen hemlängtan när jag läser om alla som kan ha ett eget fint babyrum medans jag letar efter en extra-pytte-liten baby-säng som ska rymmas i vårt sovrum.

För att inte nämna att man bara har tre månaders betald föräldraledighet efter att barnet kommit (som mamma) och elva dagar (som pappa)...
    3 månader!!! OMG!!! Jag hade skrivit min adress hos någon svensk släkting!! Då kan du ha rätt till viss föräldrapenning härifrån även om du bor utomlands!!! Eller skuggläste något om det när jag kollade föräldrapenning på www.forsakringskassan.se tidigare idag..

Vad gör ni efter 3månader då?? Här FÅR inte ens barnen börja på dagis innan de fyllt ett år ju!! Galet!!

3 månader.... shit!!

• DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-03-20 19:54:42 följande:
    Man kan ju alltid köpa ett litet paket "engångsblöjjor" och ha hemma som trygghet ifall man känner att man behöver dem.. Det kan ju vara ganska praktiskt med engångsblöjjor då man är på språng, resa/stan/släkt/vänner osv och slippa gå omkring med 2-3 stinkande bajsblöjjor i skötväskan.. 

Fast bajset tar man ju inte med hem...det slänger man i toan/sophinken i skötummet (man lägger ett rispapper i blöjan som bajset fastnar på). Kan vara praktiskt med engångsblöjor ibland ändå, vill bara förtydliga hur det fungerar.
  • mammsen
    DetGodaLivet skrev 2012-03-20 19:38:19 följande:
    Ja särskilt på märkesplagg. Sådant kan ju gå för 10 ggr mer på tradera eller blocket men oftast bara några tior på bytardag.
    Ja! det är underbart!! Jag hittade dessutom massa nya kläder till dottern sist (förra året) med lappar och tags kvar för typ 20spänn, jeans och klänningar ect,, underbart!
    DetGodaLivet skrev 2012-03-20 20:49:24 följande:
    Fast bajset tar man ju inte med hem...det slänger man i toan/sophinken i skötummet (man lägger ett rispapper i blöjan som bajset fastnar på). Kan vara praktiskt med engångsblöjor ibland ändå, vill bara förtydliga hur det fungerar.
    Aha, ok,, men allt bajs stannar väll inte på rispappret? en del måste väll sugas in i själva blöjjan? Annars måste det ju bli jättefuktigt och varmt? Förlåt för dumma frågor, jag trodde det fungerade som med engångsblöjjor fast man kan tvätta dem och återanvända dem typ,, 
  • DetGodaLivet
    mammsen skrev 2012-03-20 21:02:17 följande:
    Ja! det är underbart!! Jag hittade dessutom massa nya kläder till dottern sist (förra året) med lappar och tags kvar för typ 20spänn, jeans och klänningar ect,, underbart!

Aha, ok,, men allt bajs stannar väll inte på rispappret? en del måste väll sugas in i själva blöjjan? Annars måste det ju bli jättefuktigt och varmt? Förlåt för dumma frågor, jag trodde det fungerade som med engångsblöjjor fast man kan tvätta dem och återanvända dem typ,, 

Ja om det är löst (som i början) men inte sen när de liksom gör mer korvar. Det där i början luktar ju inte så mycket, lite surt men likom inte ...bajs! Det bajset som luktar bajs slipper man ha med sig.
  • Ellenbmt

Härligt med bajsprat! :) jag har en nytt-fråga till alla som har ett eller fler barn. Har ni förlorat någon känsel i muffen efter era förlossningar? Detta har nu blivit min största skräck!! Klarade ju en förlossning, men nu då? Ska jag få behålla känseln? Fan så orolig man kan bli...

• Mamma070912

Naimis: Tänkte skriva precis det samma idag. Sån otrolig yrsel, har snurrat i flera timmar nu. Fick ställa mig i hörnet av duschen för att inte ramla förut. Är detta bara lågt blodtryck då...  Vet att jag hade det när jag var gravid förra gången med, och åkte till vc för att mäta, men då var allt bra. Skumt. Har stressat som en tok idag och haft många aktiviteter, kanske bara är pga stressen men då borde det ju gå över nu. Har ätit bra.

Tänkte också fråga om det är någon mer som har munsår? Jag får ofta och just nu har jag uppe i näsan. Vill gärna smörja med vectavir eller anti, men det står att de inte är testade för graviditet och hur det påverkar, så helst bör man undvika. Jag kan ju inte använda munsårsplåster då det är i näsan och det är ganska outhärdligt att inte smörja heller. Hur hade ni gjort? Tycker själv att det inte borde kunna påverka så mycket...

Har känt sparkar någon gång om dagen i över en vecka nu. Sååå skönt. V 16+5 idag.

Äntligen kom våra efterlängtade prinsessor!
  • Challelotten

Jag köper ju med basen och de skulle få in mer på tors/ fredag så det lutar åt att jag köper den :0) den svart röda var så snygg.

Ellenbmt: man får tillbaka känseln :0) det jag kände i början var att man spände sig lite som man trodde att det skulle göra ont eller nått. Men sen är allt som vanligt igen. Ifall så var det för mig.

Tyg blöjor har jag inte testat. Här är det pampers som gäller.

• Angelica1991

Mammsen : Gick från 19 augusti 18+1 till 17+6 20 augusti :) så 1 dag efter dig. Tihi :D det med att räkna dagar hit och dit kan jag inte så jag hakar bara på vad dom kom fram till igår :D

• godisbit

God morgon tjejer!
    Äntligen börjar det hända ngt med magen här... Tror jag... V17 och jag kan nu känna det som måste vara livmodern, har vid några tillfällen känt hur det fladdrar till och i förrgår kom det en buff. Sedan i lördags känns det som det är en tillväxtspurt i magen, plötsligt är det ngt som trycker mot blåsan igen, jag blir tokhungrig ngn timme efter jag ätit och det drar och sträcker i det jag antar är ligamenten. Jag tycker, även om det nog inte syns med kläder på, att magen börjar få en mer bestämd och mindre plufsigt svullen jag-äter-gräddtårta-till-frukost-form. Blir spännande att se om det kanske börjar synas även på magfotona jag försöker ta 1 gång i veckan!

På jobbet börjar det pratas om min mage nu. Jag jobbar på gruppbostad för personer med utvecklingsstörningar och vissa av de boende följer nu med stor spänning utvecklingen! Redan dagen efter jag berättade var det en av de boende som tyckte sig se att magen hade växt massor (vilket varken jag eller ngn annan höll med om...), men det är kul att hyresgästerna har tagit det så positivt! Mina kollegor är supergulliga och kollar hur jag mår och erbjuder sig att byta om det är ngt arbetsmoment som blir tungt för mig. Så här långt går det bra för det mesta, men det känns också bra att veta att jag får stöd om det behövs.

Knappt 4 veckor till RUL... Otålig? Mmhmmm!!!!

Svar på tråden Augustibebis 2012