• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Ellenbmt

Mamma- jag har könsherpes och har utslag som kommer såfort den innan gått bort!! Detta kan medföra att jag måste snittas! Vägrar snittas!!

• natlup

Bag har fått en mörk rand som går ca 5cm över naveln och ca 5cm under naveln. Tänkte kolla om tecknet stämmer med vad könet vi väntar.

• Stövelkatten
    Ellenbmt skrev 2012-03-20 21:32:47 följande:
    Härligt med bajsprat! :) jag har en nytt-fråga till alla som har ett eller fler barn. Har ni förlorat någon känsel i muffen efter era förlossningar? Detta har nu blivit min största skräck!! Klarade ju en förlossning, men nu då? Ska jag få behålla känseln? Fan så orolig man kan bli...
    Verkligen inte! Tvärt om- däremot kan det lätt bli lite obehagligt just där mit lilla ärr är efter att jag sprack lite (tre stygn), men det är det enda.

Däremot verkar det som att mushin nu har isolerat sig helt från omvärlden, inte ett endaste litet tecken på liv där nere.... jättekul...
  • banana81

Hej tjejer! Nu är det längesen jag skrev men jag är inne och läser varje dag så jag har koll på er, haha! Flört
    Jag har börjat bli rädd inför RUL, inte bara rädd heller utan livrädd.. Gråter Vad gör man åt det?? Tycker det känns jättejobbigt och tänker på det hela tiden att nåt är fel med bebisen. Usch, usch..!
    Dessutom så kan ev inte mannen få ledigt från jobbet för att följa med. Nån som har nåt bra tips på hur jag slutar oroa mig?

Var inne och kikade i bildtråden nyss, vad otroligt fina ni är allihop!!

• 7eHimlen
    mammsen skrev 2012-03-20 20:36:44 följande:
    Det är ju alldles lagom att sätta upp den och bädda nu! Är det någopn som anmärker/klagar så får ni ju bara hävda  att det är ju den perfekta förvaringen för alla bebisprylar ni kommer köpa på er med ;)

Hahaha vilken skön kommentar, den ska vi absolut köra på! :D Det är ju så svårt att låta bli när man ser kartongen hela tiden :P Det blir nog efter RUL iaf, men nu är det ju bara 6 dagar kvar så ;)
  • 7eHimlen
    Mamma070912 skrev 2012-03-20 22:03:28 följande:
    Tänkte också fråga om det är någon mer som har munsår? Jag får ofta och just nu har jag uppe i näsan. Vill gärna smörja med vectavir eller anti, men det står att de inte är testade för graviditet och hur det påverkar, så helst bör man undvika. Jag kan ju inte använda munsårsplåster då det är i näsan och det är ganska outhärdligt att inte smörja heller. Hur hade ni gjort? Tycker själv att det inte borde kunna påverka så mycket... 

Det finns en salva på apoteket som man får använda fast man är gravid, jag har oxå fått munsår av o till (är i v18) och den funkade för mig :) dessvärre är jag på jobbet nu o kan inte kolla vad den heter, men fråga personalen på apoteket så hjälper de dig! :D 
  • fransyskan
    mammsen skrev 2012-03-20 20:48:50 följande:
    Vad gör ni efter 3månader då?? Här FÅR inte ens barnen börja på dagis innan de fyllt ett år ju!! Galet!!

3 månader.... shit!!
    Obetalad ledighet. Vi får leva på makens inkomst, som på "den gamla goda tiden". Fast ska inte klaga; vi har tur som har råd att välja det alternativet. En kollega till mig lämnade bort sin lilla flicka till mormor söndag kväll och hämtade hem henne på fredag efter jobbet.

Ett annat alternativ är creche (dagis) eller någon slags nounou (typ dagismamma) men jag vill verkligen inte lämna bort mitt lilla, lilla barn utan, som sagt, lever hellre på vatten och bröd. Usch och fy.
    godisbit skrev 2012-03-21 06:38:33 följande:
    Äntligen börjar det hända ngt med magen här... Tror jag... V17 och jag kan nu känna det som måste vara livmodern, har vid några tillfällen känt hur det fladdrar till och i förrgår kom det en buff.
    Jag vill också ha! Känner ibland om jag ligger på rygg att det fladdrar konstigt i magen, men oroar mig för att det bara är som jag inbillar mig. Tisdag nästa vecka ska jag till doktorn och lyssna på hjärtat igen, men det är ju en evighet bort...
  • Sommaren12
    fransyskan skrev 2012-03-21 09:38:40 följande:
    Obetalad ledighet. Vi får leva på makens inkomst, som på "den gamla goda tiden". Fast ska inte klaga; vi har tur som har råd att välja det alternativet. En kollega till mig lämnade bort sin lilla flicka till mormor söndag kväll och hämtade hem henne på fredag efter jobbet.

Ett annat alternativ är creche (dagis) eller någon slags nounou (typ dagismamma) men jag vill verkligen inte lämna bort mitt lilla, lilla barn utan, som sagt, lever hellre på vatten och bröd. Usch och fy.
    Vet att i England är det samma sak. Och dagisen, när det blir dags, är inte så ofta ett alternativ heller. De kommunala dagisen är dåligt skötta så få vill ha sina barn där och de privata är SVINDYRA. Det kostar flera tusen i VECKAN. Därför lönar det sig ofta för familjer att mamman säger upp sig och blir hemmafru istället eller att man skaffar en nanny som många har. Det är klassfråga och genusfråga.

Tror få länder är så bortklenade som Sverige med ledighet och ekonomiskt stöd i olika situationer.
  • Albasmamma

Banana81: Känner igen din oro. Försök tänka att du kan ändå inte göra någonting, barnet växer säkert som det ska och allting är bra. Om inte maken kan vara med, har du någon annan som kan följa med som stöd? När har du RUL? Hoppas att det inte är allt för långt bort. Det bästa är att försöka tänka på annat (vet att det är svårt), aktivera dig eller ha andra roliga saker inplanerade så brukar tiden gå lite fortare. Sen tycker jag att du kan prata med din BM om din oro, hon kan säkert hjälpa dig! Kram

Svar på tråden Augustibebis 2012