• Gadget

Augustibebis 2012

Är det fler än jag som precis har plussat och därmed räknat ut att beräknad födsel bör bli i början av augusti?

Själv är jag i vecka 5 (4+1 om jag förstått hur man räknar. ) och plussade på BIM-1.
    Det är första barnet och vi har kämpat länge, blev gravida för ganska exakt ett år sedan men det slutade tidigt i ett MF tyvärr. Jag känner på mig och hoppas förstås innerligt att det ska gå bättre denna gången, om inte annat plussade jag då bara svagt trots att det var på BIM+3, fick negativt på varannan sticka och som sagt blödningar från början nästan. Och nu fick jag ett starkt plus på BIM-1 så än så länge känns allt bra.

Hittills har jag lätt växtvärk i livmodern (typ mensvärk) som också strålar ut i ryggen vilket är vanligt för mig vid mens så jag hoppas det inte är något konstigt. Brösten är ömma och tunga och jag är fruktansvärt hungrig, redan kort efter att jag just har ätit. Ska försöka sprida ut maten till lite fler mål under dagen istället. Illamående känner jag tack och lov inte än.

Hur mår ni och hur ser er historia ut? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-26 20:49
    BF-listan hittar ni här: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m62259058.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-27 20:51
    Här kommer länk till bildtråden: www.familjeliv.se/Forum-11-220/m62673391.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-23 11:02
    Länk till den NYA BF-listan att använda istället för den gamla: www.familjeliv.se/Forum-2-14/m63163283.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-12 20:14
    Länk till lista över våra födda bebisar, tänk att den dagen skulle komma/kommer till slut! www.familjeliv.se/Forum-3-28/m64884035.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-12 15:29
    Här kommer länk till fortsättningstråden för oss som fått våra små, fast vi hänger säkert här också ett tag till.
    www.familjeliv.se/Forum-3-20/m66164958.html

• Svar på tråden Augustibebis 2012
  • Albasmamma

Varit till BM idag för andra besöket:
    V 20+5
    blodtryck 120/60
    Hb: 120
    Socker: 6,7
    Bebis hjärta: 142 slag/min
    Vikt: +8 kg
    Det tog lång tid innan hon hittade hjärtljudet, men jag hann aldrig bli särskilt orolig för jag kände lillen sparka. Min BM tyckte mitt socker var lite högt men vi ska följa upp det om 3 veckor igen. Men jag får nog skärpa till mig lite med kosten, inte så mycket oboy-drickande och godis. Vet ni vad man bör ligga på i sockervärde, är det under 5?

• Angelica1991

om jag inte är helt ute på cykelbanan nu så vill jag minnas att jag hade socker : 5 precis, och det sa hon var bra. :) 

• Stövelkatten
    FruFoxy skrev 2012-03-21 12:37:34 följande:
    stövelkatten:
    Går du på mamamia när du har dina vanliga kontroller också? 
    Aha, ja det gör jag ju. Tycker du ska ringa och kolla, kanske de inte tänkte på att du inte går där annars? Värt att kolla upp så att du får rätt info i journalen. Annars har de ju ibland tillgång till journalerna mellan olika instanser, om man går med på det, kanske är det ett sånt läge här?
  • astro
    Albasmamma skrev 2012-03-21 13:07:42 följande:
    Varit till BM idag för andra besöket:
    V 20+5
    blodtryck 120/60
    Hb: 120
    Socker: 6,7
    Bebis hjärta: 142 slag/min
    Vikt: +8 kg
    Det tog lång tid innan hon hittade hjärtljudet, men jag hann aldrig bli särskilt orolig för jag kände lillen sparka. Min BM tyckte mitt socker var lite högt men vi ska följa upp det om 3 veckor igen. Men jag får nog skärpa till mig lite med kosten, inte så mycket oboy-drickande och godis. Vet ni vad man bör ligga på i sockervärde, är det under 5?
    Vad som är bra socker beror förstås på när du hade ätit senast och vad. 6,7 är inte särskilt högt om du t ex hade fikat nytt.

Annars är det generellt bra om det håller sig under 6.

Om du är godissugen men vill dra ner på sockret, kolla in lite LCHF-godis. LCHF-bounty t ex är hur mumsigt som helst utan att dra upp ditt blodsocker.
    http://jonnasrecept.blogspot.se/2011/01/bounty-bollar-paleo-with-twist.html

(Är man inte LCHF-ätare kan man gott byta ut sukrinet mot något vanligt socker, gärna råsocker eller sirap. Testa dig fram till rätt sötma, det kan räcka med mycket mindre än i receptet.)
  • fru Elle
    banana81 skrev 2012-03-21 08:53:19 följande:
    Hej tjejer! Nu är det längesen jag skrev men jag är inne och läser varje dag så jag har koll på er, haha! Flört
    Jag har börjat bli rädd inför RUL, inte bara rädd heller utan livrädd.. Gråter Vad gör man åt det?? Tycker det känns jättejobbigt och tänker på det hela tiden att nåt är fel med bebisen. Usch, usch..!
    Dessutom så kan ev inte mannen få ledigt från jobbet för att följa med. Nån som har nåt bra tips på hur jag slutar oroa mig?

Var inne och kikade i bildtråden nyss, vad otroligt fina ni är allihop!!
    Det är så jobbigt när man får sånna tankar och man känner att något är fel. Har du tid för RUL snart? Om din man inte kan följa med så kanske du ska välja att ta med någon kompis istället. Jag kände mig med orolig inför RUL, mycket för att jag inte kände bebisen på några dagar. Min oro minskade när jag äntligen fick känna en spark igen. Allt visade sig vara ok på RUL, gjorde det igår. På kvällen igår när min man hade kommit hem från jobbet sa han att han med hade haft en känsla av att något skulle vara fel. Vet inte om han hade känt av min oro? Vi har aldrig varit oroliga inför tidigare UL/RUL.

Nu såg ju allting ok ut och vi hade inget att egentligen oroa oss för, men de känslorna är svåra att styra över. Oftast så får man ju besked på att allt ser ok ut med bebisen på RUL. Har du gjort någon UL-undersökning tidigare? Hoppas att du snart ska på undersökning och slipper gå och oroa dig.
    Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Helenaa

Nu blev jag överlycklig! Kände sparkar på utsidan för första gången precis nyss! Är ju i v.21+4 idag så jag här väntat och väntat men alltid missat de. Det gjorde min dag!

• banana81

Tack snälla för de stöttande orden. Detta är ju min lilla trea i magen och jag kan inte minnas att jag var så här rädd de andra gångerna. Jag känner små buffar men med sonen kände jag mycket mer vid denna tiden! Det är nog det som får mig att tro att nåt är fel, sen kan jag fortfarande i v 18 spänna/hålla in magen så den inte syns alls.. Jag lägger ihop detta och min tanke blir att den inte växer som den ska! Usch.. Jag lider så med er som fick tråkiga besked på RUL.

Jag har tid den 29, så det närmar sig!

• fransyskan
    Helenaa skrev 2012-03-21 13:34:12 följande:
    Nu blev jag överlycklig! Kände sparkar på utsidan för första gången precis nyss! Är ju i v.21+4 idag så jag här väntat och väntat men alltid missat de. Det gjorde min dag!
    Grattis!
  • fru Elle

Gick tillbaka till jobbet idag, men jobbiga sammandragningar kommer som ett brev på posten när jag är där. Brukar inte reagera på stress i vanliga fall, men det är som kroppen säger ifrån när jag är gravid. Är sån hög arbetsbelastning och det är svårt att ta det lugnare. Är helt övertygad att mina onda sammandragningar beror på stress. Fick gå hem idag igen. Har fått läkartid på fredag, förra graviditeten blev jag sjukskriven för sammandragningar och mina besvär med foglossning.

Molly 2008, Harry 2010 och BF 13/8 2012
  • Naimis

Jag går på mamamia karlaplan, fick inget papper med mig hem efter rul.

Svar på tråden Augustibebis 2012