• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Good Golly Miss Molly
    HetaHelga skrev 2011-12-04 02:36:48 följande:
    Köper ut från ett hus man ägt i 3 månader?? Visst... Kanske ska ungarna dras med förluster på huset oxå.
    Hur kan barnen dras med förluster? Man kan inte ärva skulder. Särkullsbarn har rätt att få ut sin laglott vid faderns död. Om sambo insisterar på att bo kvar får hon således köpa ut dem.
  • Anonym (Läs!)
    HetaHelga skrev 2011-12-04 02:28:46 följande:
    "Som jag har sagt så kommer jag stödja min son vad än han beslutar. Vill han bo kvar där så får han det. Jag kommer inte att tvinga hem honom. Han har det jobbigt som det är och varför ska jag göra det värre.
    Ja hon står bakom vad sonen beslutar och tänker inte tvinga honom från stockholm. Det står inte att han nödvändigtvis måste bo kvar i huset med pappans sambo och att detta skulle vara TS vilja.
    Jag har redan pratat med csn och de föreslog att jag skulle söka inakorderingtillägg om han vill bo kvar där uppe. Nu måste jag bara ha redan på vad som gäller och vad sambon har rätt till.
    Ja i egenskap av vårdnadshavare hjälper hon sin son att söka inackorderingstillägg ifall han vill bo kvar i stockholm. Vill han bo kvar i huset måste de ta reda på vilka rättigheter och skyldigheter han har ekonomiskt gentemot sambon. Konstigt? Nej.
    de 2000 kr var bara för mat ingen annat. Utan det skulle hon fundera ut vad jag skulle betala.. Den summan komemr sen när hon har bestämt sig för vad hon ska ha för att min son bor kvar i pappans hus..
    Skulle det vara 2000 kr för allt i månaden så skulle jag inte ens protsetera eller nämna det.. men nu är det bara maten som kostar..
    Detta var ett svar på frågor som ställt i tråden och kan inte läsas utanför sitt sammanhang. Hon bekräftar att de 2000 handlar om matkostnader. Och konstaterar att om det bara varit den kostnaden det handlat om hade hon inte protesterat. Men nu kan det ju tillkomma fler krav från sambon och detta måste hon nu förbereda sig på juridiskt. Det är detta tråden handlar om.
    barnbidrag får han inte eftersom han är 16 år, han får studiebidrag från csn som utbetalas till mig. Underhåll ska jag väl ändå inte betala henne. Hon är inte vårndashavare utan det var ju pappan. Jag kommer att betala till sonen det han behöver..
    Hon beskriver bara fakta här. Som ensam vårdnadshavare nu sedan pappan gick bort betalas sonens studiebidrag ut till henne. Sonen får sedan studiebidraget av henne, detta skriver hon tydligt och klart i tråden. Hon är ju självklart inte underhållsskyldig till pappans sambo. Bara till sin son.

Nä nu orkar jag inte ens försöka förklara citaten för dig utan avslutar. Du får själv läsa om och läsa rätt. Utan att tolka in en massa som inte står där. Jag har då inga problem att läsa TS och förstå situationen.
  • Anonym (Läs!)
    Ts bemöter inte ens det faktum att hon kommer att få mellan 4 och 8000 per månad till sonens försörjning utan anser att pengarna är hans.... Bs säger jag. Vill hon att han bor med sin styvmamma får hon betala för det!
    Skilj på TS och sonens pengar. Att hon inte bemött det betyder inte att hon skrivit något om det åt motsatt håll heller.

HAN kommer att få pension och bidrag. Kanske genom henne, kanske genom förmyndare. Men det är som sagt hans pengar. Om det täcker hans boendekostnader är det ju toppen för då slipper TS tänka på att gå in med sina pengar för att stödje boendet. Men om han inte skulle få något vill och kan hon inte betala hana boendekostnader om han bor kvar i det dyra huset.
  • Anonym (mimmi)

Alltså.. Om pappan äger hela huset så är huset barnens.. I sådana fall är det ju sambon som får hyra in sig hos dem i sådana fall, eller så får hon väl köpa huset utav barnen om det inte finns något skrivet i ett testamente..

Äger dem däremot halva huset var så får hon väl köpa ut barnens del och att sonen sen inackorderar sig där?
    typ hyr ett rum eller så?
    Men du får ju räkna med att betala lika mycket för din son även att han bor i sthlm som för din dotter sen tillkommer ju då boende kostnad för din son men får han då inackorderings tillägg kanske det räcker med dem som hyra och sen att du betalar då 2000 för mat då . 

Jag är själv ungdom och bor ensam och jag klarar mig gott och väl med middag för 1500-2000 per månad..  

• Anonym
    Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 02:46:09 följande:
    Skilj på TS och sonens pengar. Att hon inte bemött det betyder inte att hon skrivit något om det åt motsatt håll heller.

HAN kommer att få pension och bidrag. Kanske genom henne, kanske genom förmyndare. Men det är som sagt hans pengar. Om det täcker hans boendekostnader är det ju toppen för då slipper TS tänka på att gå in med sina pengar för att stödje boendet. Men om han inte skulle få något vill och kan hon inte betala hana boendekostnader om han bor kvar i det dyra huset.
    Suck, inte fn får man barnpension genom förmyndare... De är i stället för underhålet farsan hade kunnat betala. Pengar för att leva alltså men ts vill spara dom.... Livränta lr försäkringsppengar ska hon spara men inte barnpension o inackorderigsbidrag. Vill o kan hon inte betala vad han kostar varje månad får han flytta hem!
  • HetaHelga
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-12-04 02:33:56 följande:
    Alternativt att styvmamman köper ut barnen och sonen sedan hyr in sig. Verkar i denna situation enklast.
    om hon vill ens o vad ska hon köpa ut om huset är nyköpt. vill hon stå för den förlust de nog blir?
  • Good Golly Miss Molly
    HetaHelga skrev 2011-12-04 02:57:48 följande:
    om hon vill ens o vad ska hon köpa ut om huset är nyköpt. vill hon stå för den förlust de nog blir?
    Jag vet inte hur deras ekonomi såg ut/hennes ekonomi ser ut (ägarskap, lånedel, pantbrev etc.) men min gissning är att styvmamman gärna ser att sonen bor kvar för att på så sätt skjuta upp fördelningen av dödsboet. 
  • Good Golly Miss Molly
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-12-04 03:01:11 följande:
    Jag vet inte hur deras ekonomi såg ut/hennes ekonomi ser ut (ägarskap, lånedel, pantbrev etc.) men min gissning är att styvmamman gärna ser att sonen bor kvar för att på så sätt skjuta upp fördelningen av dödsboet. 
    Tillägg; då styvmamman sitter i en väldigt prekär situation för tillfället. Inte bara det att hon förlorat sin livskamrat utan också för det att det finns två särkullsbarn som omedelbart kan kräva att få ut sitt arv efter fadern.
  • HetaHelga
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-12-04 03:01:11 följande:
    Fördelningen av dödsboet kan man inte skjuta upp utan den blir gjord ändå o nya bruden kan inte lura till sej nåt.
  • Good Golly Miss Molly
    HetaHelga skrev 2011-12-04 03:15:26 följande:
    Fördelningen av dödsboet kan man inte skjuta upp utan den blir gjord ändå o nya bruden kan inte lura till sej nåt.
    Jag tror absolut inte att hon vill lura åt sig något. Däremot kan hon ju hoppas på att man tillfälligt kan lösa detta på ett för henne mer fördelaktigt sätt. Hursom är hela den här historien tragisk och jag tror dessvärre inte att det finns några enkla lösningar. Därför föreslog jag i mitt första inlägg att en lösning är att styvmamman löser ut barnen ur dödsboet. En annan lösning är att huset går till försäljning då jag har svårt att tro (notera att jag inte är ett dugg insatt) att man kan få inackoderingsbidrag för att bo i ett hus man delvis äger men jag kan ha helt fel.
Svar på tråden Pappan avled....