• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym (Läs!)

Nu är det ju med störat sannolikhet så att barnen, dvs både sonen och dottern (som bor hos TS), får ärva minst halva huset.

Vid en bodelning handlar det om hur de ska fortsätta bo och betala. Vill och kan sonen bo kvar i huset får han betala sin del av boendekostnaden. Det behöver inte hans mamma göra. Har han och hans syster inte råd att behålla sin del av huset får pappans sambo lösa ut dem eller så får de sälja huset. Han kan ju skaffa ett billigare boende på studieorten.

• Anonym (Läs!)
    Anonym skrev 2011-12-04 01:34:53 följande:
    det har hon. Bevisa motsatsen genom att citera ts....:)
    Ska jag citera vad hon inte skrivit?
  • Anonym

Men om jag förstår dig ts rätt så handlar det om att sambon vill bo kvar i huset, du vill att din son ska bo kvar. Frågan är ju om sambon verkligen vill bo kvar i huset, eller om hon kanske tänkt flytta då hon tycker kostnaden blir för stor. Och även hur stor del hon vill ha i pojkens vårdnad nu när pappan gått bort är intressant. Är det så att sambon vill flytta helst, och du vill ha sonen där då är det rättvist att du betalar enligt mig. Är det så att kvinnan vill bo kvar i huset oavsett om din pojke är där eller inte, så låter det ju som att hon försöker mjölka på pengar. Det är svårt att veta i trådstarten hur det ligger till..

• Anonym (Läs!)
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 20:09:37 följande:

Jag kommer inte att kräva att hon ska försökrja honom utan det ska jag göra.. men jag är inte beredd att betala för henne med. Jag måste ha fakta och veta vad det kommer att kosta för honom att bo kvar där. han är min son och jag kommer att försörja honom.

Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-03 22:32:43 följande:
    nä givetvis ska jag betala för hans boende men inte till henne. Hon kan ju kräva att jag ska betala för att han bor i "sitt" hus..  Att han ska bo gratis ... var grundar du det på??

Jag har sagt att jag kommer att försörja honom men inte henne.
  • Emeli
    arkeologitjejen skrev 2011-12-03 21:11:24 följande:
    TS, med all respekt för jag vill inte kritisera dig i sorgens stund, men du måste faktiskt ta en större roll och inte överlämna allt på din son (även om du stödjer det han beslutar). Då bidrar du till att han tvingas bli vuxen innan han är det och det är inte rätt. Du måste faktiskt ta en aktiv del i allt detta för att hjälpa din son. Det innebär att du sitter med vid planering av begravning, även om han får bestämma så ska du vara där som stöd, sedan skall du gå på möten etc. Det barnen ska få enligt dig är en överförmyndare. Det är någon som tar hand om deras pengar till dess att de blivit myndiga, det betyder inte att överförmyndaren kommer ta något föräldraansvar eller liknande. Det är fortfarande ditt ansvar. Vilket du säkert förstår. Sambon kan inte heller utestänga dig från begravningen, då du är mor till de två efterlevande barnen. Det finns inte på kartan att du skulle uteslutas, ditt jobb där är ju att stötta dina barn som förlorat sin far. Förstår du inte att hon skadar dina barn när hon beter sig så här? Du måste skydda dem och låta dem ha sin mamma hos sig! Att kommunicera genom en 16-årig pojke som nyss förlorat sin pappa är inte rätt! Du ska antingen kommunicera via jurist eller direkt med sambon, inte via sonen. Jag har varit i den sitsen och det sätter spår. Förstår att allt är chockartat, men du måste vara den aktiva i detta, inte din son.
    Så bra skrivet. TS, läs detta och ta till dig det.
  • Anonym

Extra:

Sry, missade att även dotter din var gemensam så att säga (trodde hon bara var din så att säga). Givetvis så blir den ju två att dela då.

Och HELT arvslös lär de ju ändå inte bli.

Om de köpte huset inom 3mån, så var troligen max 85% lånat, ett hus i Stockholm, säg 3miljoner, 15% cash, ger 450tkr. Utgå från att de får tillbaka pengarna de gav för huset, då är det minst 450tkr att dela, barnen får då MINST 225tkr att dela på två. OM det nu var så att deras pappa ägde hela huset, så kan du nog räkna på det själv.

Jobbigt det där med bortgång, inte minst när det gäller uppdelning och jag tror nog aldrig att folk fått så många ovänner, släktfejder etc, som när det handlar om just pengar...., tråkigt om inte annat, men du TS verkar vara en sund och förståndig människa, hoppas verkligen att det går väl för dig.

Om du vill snacka vidare så hör av dig, kan om inte annat ge bra ideér och "bra att tänka på" om du vill det.

Sköt om dig

• Anonym

Jag fattar inte vad ts menar här:

"nä givetvis ska jag betala för hans boende men inte till henne. Hon kan ju kräva att jag ska betala för att han bor i "sitt" hus..  Att han ska bo gratis ... var grundar du det på??"

Meningsuppbyggnadsfel, får inte ihop det. Vad är det hon försöker komma fram till?

• Anonym

OCH glöm inte att barnen skall se till att få ut sin laglott. Tekniskt sett så kan han testamentera bort 100% till sin sambo, men detta skall då bestridas.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-04 01:46:22 följande:

"nä givetvis ska jag betala för hans boende men inte till henne. Hon kan ju kräva att jag ska betala för att han bor i "sitt" hus..  Att han ska bo gratis ... var grundar du det på??"

Meningsuppbyggnadsfel, får inte ihop det. Vad är det hon försöker komma fram till?

Troligen så är väl huset "hennes" tills dess att allt funnit laga-kraft och således en skuld till henne så länge detta inte är uppklarat.

Dock skulle de kunna kräva tillbaka den del som de betalat "i hyra" retroaktivt så det blir rätt. Dessutom med rättmätig ränta.

• Anonym (Läs!)
    Anonym skrev 2011-12-04 01:46:22 följande:

Hon menar att hon kommer att se till så att hennes son kan bo kvar på studieorten och betala för det. Men inte nödvändigtvis för det hus han bor i nu.

Om sambon vill att han ska bo kvar där och betala halva boendekostnaden för att hon (sambon) ska kunna bo kvar i huset vill TS inte ta ansvar för detta om kostnaden blir för dyr. Fullt förståeligt faktiskt. Hur många har råd att punga upp med halva boendekostnaden för en villa åt sin tonåring? Det borde då gå att hitta något billigare boende åt honom.

Om han vill bo kvar i huset och det går att lösa med den pension och studiebidrag han får samt kanske ett tillskott av TS är det ju inga problem men hon vill alltså inte stå för hela den kostnaden om det bara handlar om att sambon ska dra nytta av det.
Svar på tråden Pappan avled....