• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym
    Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 01:55:11 följande:
    Hon menar att hon kommer att se till så att hennes son kan bo kvar på studieorten och betala för det. Men inte nödvändigtvis för det hus han bor i nu.

Om sambon vill att han ska bo kvar där och betala halva boendekostnaden för att hon (sambon) ska kunna bo kvar i huset vill TS inte ta ansvar för detta om kostnaden blir för dyr. Fullt förståeligt faktiskt. Hur många har råd att punga upp med halva boendekostnaden för en villa åt sin tonåring? Det borde då gå att hitta något billigare boende åt honom.

Om han vill bo kvar i huset och det går att lösa med den pension och studiebidrag han får samt kanske ett tillskott av TS är det ju inga problem men hon vill alltså inte stå för hela den kostnaden om det bara handlar om att sambon ska dra nytta av det.
    Okej då förstod jag, var som jag tänkte ungefär. Ja på ett sätt så om inte sonen skulle bott där, om vi säger att han flyttar hem.. Så skulle ju hela kostnaden hamna på sambon. Även om hon bestämmer isg för att flytta ligger väl hela hyran på henne om pappan gått bort, eller hur fungerar det? Isåfall är det ju rätt konstigt hon ska ta betalt av sonen. Kanske hon vill ha betalt för hon inte ser det som sin skyldighet att ta hand om honom eller liknande och han blir som vilken "inneboende" som helst. Då kan man ju förstå att sambon ändå vill ha betalt. Men beror ju som sagt på hur arvet blir och vad som går till barnen osv. Klurig situation, svårt att ge svar när så mycket frågor dyker upp på grund av att man inte vet så mycket ännu och fakta saknas.
  • HetaHelga
    Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 01:55:11 följande:
    Hon menar att hon kommer att se till så att hennes son kan bo kvar på studieorten och betala för det. Men inte nödvändigtvis för det hus han bor i nu.

Om sambon vill att han ska bo kvar där och betala halva boendekostnaden för att hon (sambon) ska kunna bo kvar i huset vill TS inte ta ansvar för detta om kostnaden blir för dyr. Fullt förståeligt faktiskt. Hur många har råd att punga upp med halva boendekostnaden för en villa åt sin tonåring? Det borde då gå att hitta något billigare boende åt honom.

Om han vill bo kvar i huset och det går att lösa med den pension och studiebidrag han får samt kanske ett tillskott av TS är det ju inga problem men hon vill alltså inte stå för hela den kostnaden om det bara handlar om att sambon ska dra nytta av det.
    Bs, ts skriver själv att grabben ska bo med farsans nya men hon vill inte betala mer än ungens käk o inte ens vad styvmorsan vill ha utan mindre än så. Vad ska hon med inackorderingstillägg o barnpension till plus vad hon ska betala själv? Barnpension är vad man får i stället för underhåll.... Varför i helsicke ska pengarna sparas? De funkar inte som ts tycker de ska. Grabben måste flytta hem om hon inte vill betala vad det kostar att bo o käka. Inte f.n ska styvmorsan åka på o försörja hennes unge.

Huset har farsan o styvmorsan ägt i 3 månader... Tror du de är mycke vinst på huset???
  • Anonym

Ja, lite låter det som att ts vill ha kakan kvar men äta upp den med.

• Anonym (Läs!)
    HetaHelga skrev 2011-12-04 02:08:05 följande:
    Bs, ts skriver själv att grabben ska bo med farsans nya men hon vill inte betala mer än ungens käk o inte ens vad styvmorsan vill ha utan mindre än så. Vad ska hon med inackorderingstillägg o barnpension till plus vad hon ska betala själv? Barnpension är vad man får i stället för underhåll.... Varför i helsicke ska pengarna sparas? De funkar inte som ts tycker de ska. Grabben måste flytta hem om hon inte vill betala vad det kostar att bo o käka. Inte f.n ska styvmorsan åka på o försörja hennes unge.

Huset har farsan o styvmorsan ägt i 3 månader... Tror du de är mycke vinst på huset???
    Var står det att pengarna ska sparas?

Var står det att hon tvunget vill att sonen ska bo kvar just hos sambon?

Var står det att hon ska behålla barnpension eller inackorderingstillägg?

Citat tack!
  • Anonym (Läs!)

Om ni läser noga så ser ni också att sonen just nu bor hos en kompis, alltså inte hos sin pappas sambo. Varför skulle TS då betala något till sambon i detta läge?

• Anonym

Tråkigt när man försöker att bidra och det blir totalt ignorerat.....

• Anonym (Läs!)
    Anonym skrev 2011-12-04 02:17:49 följande:
    Tråkigt när man försöker att bidra och det blir totalt ignorerat.....
    ?
  • HetaHelga
    Anonym (Läs!) skrev 2011-12-04 02:11:20 följande:
    Var står det att pengarna ska sparas?

Var står det att hon tvunget vill att sonen ska bo kvar just hos sambon?

Var står det att hon ska behålla barnpension eller inackorderingstillägg?

Citat tack!
    "Som jag har sagt så kommer jag stödja min son vad än han beslutar. Vill han bo kvar där så får han det. Jag kommer inte att tvinga hem honom. Han har det jobbigt som det är och varför ska jag göra det värre.
    Jag har redan pratat med csn och de föreslog att jag skulle söka inakorderingtillägg om han vill bo kvar där uppe. Nu måste jag bara ha redan på vad som gäller och vad sambon har rätt till.
    de 2000 kr var bara för mat ingen annat. Utan det skulle hon fundera ut vad jag skulle betala.. Den summan komemr sen när hon har bestämt sig för vad hon ska ha för att min son bor kvar i pappans hus..
    Skulle det vara 2000 kr för allt i månaden så skulle jag inte ens protsetera eller nämna det.. men nu är det bara maten som kostar..
    barnbidrag får han inte eftersom han är 16 år, han får studiebidrag från csn som utbetalas till mig. Underhåll ska jag väl ändå inte betala henne. Hon är inte vårndashavare utan det var ju pappan. Jag kommer att betala till sonen det han behöver..
    skolan vet vad som har hänt och jag har tyvärr inte telnummret till hans mentor
    nä givetvis ska jag betala för hans boende men inte till henne. Hon kan ju kräva att jag ska betala för att han bor i "sitt" hus..
    så du tycker att min ekomoni ska gå omkull och jag sa se till att hon kan ha kvar huset. Hur tänker du..  Om jag skulle ha råd att betala så skulle jag göra det.. men vart ska jag får pengar till det?? Om barnen får pengar så är det deras inte mina..  Men att jag ska betala ett till hus kan jag inte..
    Givetvis ska min son betala "hyra" fast han bor i "sitt" hus,, men att jag ska betala pappans del kan jag inte..  Speciellt inte när huset står i sth län.. Där är inte husen biliga.
    Jag har aldig påstått att jag inte ska betala för honom utan jag ska inte betala pappans del av huset.
    Ni som säger att jag måste betala pappans del av huset.. Var har ni fått de fakta ifrån??
    Att man är skylldig att betala underhåll vet jag.. Det gjorde jag i ett år då båda barnen bodde hos honom och han betalade mig när barnen bodde hos mig. Men då levde han.. Nu är ju frågan vad som kommer att hända. Att jag ska försörja min son är inge tvivel men att betala pappans del i huset går inte. Jag måste ju också leva och har också utgifter. Att sonen ska ha internet kan jag enkelt fixa. Mat fixar vi också och boende.. men inte till vilket pris som helst.. Jag kan inte betala ett hus som är sth området och mitt eget. Ska jag bli bostadslös bara för att jag måste betala hans del av huset för att barnen har ärvt.
    Om min son får pengar för att hans pappa avlidit så är det hans pengar inte mina.. jag skulle aldrig ta barnens pengar.. Jag har varit ensamstående så jag vet hur tufft det är att få ihop ekonomin. Detta ska jag fixa bara jag vet vad jag är skylldig till."

Ts bemöter inte ens det faktum att hon kommer att få mellan 4 och 8000 per månad till sonens försörjning utan anser att pengarna är hans.... Bs säger jag. Vill hon att han bor med sin styvmamma får hon betala för det!
  • Good Golly Miss Molly
    HetaHelga skrev 2011-12-04 02:28:46 följande:
    Ts bemöter inte ens det faktum att hon kommer att få mellan 4 och 8000 per månad till sonens försörjning utan anser att pengarna är hans.... Bs säger jag. Vill hon att han bor med sin styvmamma får hon betala för det!
    Alternativt att styvmamman köper ut barnen och sonen sedan hyr in sig. Verkar i denna situation enklast.
  • HetaHelga
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-12-04 02:33:56 följande:
    Alternativt att styvmamman köper ut barnen och sonen sedan hyr in sig. Verkar i denna situation enklast.
    Köper ut från ett hus man ägt i 3 månader?? Visst... Kanske ska ungarna dras med förluster på huset oxå.
Svar på tråden Pappan avled....