• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • maskinpilot

Beklagar sorgen för TS och till hennes två barn, sonen och dottern i förhållandet med den hastigt avliden fadern.

I den uppkommna situtionen med en hastigt avliden förälder som varaktigt sammanbott med sin son i Stockholm och en tidsdistands med resa dit på 4,5 timmar för modern att kunna nå sonen för djupare samtal om den uppståndna situationens alla problem kan mycket väl en mängd frågeställningar komma fram för henne och de efterlevande barnen.

Ifall TS önskar återkontakt för att få besked i de flesta ställda funderingar är DU välkommen att skriva till

min mail adress som följer  ( goran.lsesnabelshotmail.com) byt ut snabela till det tecken som alltid används, skriver på¨detta sätt då vissa sidor täcker över e-postadress om tecknet används direkt i e-postadressen.

Har långvarig erfarenhet och sannolikt god insikt till svaromål i de flesta frågor du har ställt i din hastigt uppkommna situation välkommnas Du att skrivas vid.

Hälsningar och en varm och lugnade kram till Dej och barnen.

• anzita

Beklagar att dina barn förlorat sin far!

Så bra TS att du tar kontakt med en jurist, det behövs.

Dina barn behöver någon som bevakar deras rätt. De ska få ett arv efter pappan men vad det består av vet man inte innan bouppteckning är gjord.
    Du vet ju inte ens om det finns ett testamente. Finns inget, ärver dina barn sin pappa helt och hållet. Finns ett testamente till förmån för någon annan har de ändå rätt till sin laglott, dvs 1/2 av arvslotten.  Om en minderårig t ex ärver mer än ett prisbasbelopp (f n 42 000 så måste en överförmyndarspärr finnas på bankkontot. Vilket innebär att du som barnets vårdnadshavare (och förmyndare!) inte får ta ut något utan att överförmyndaren godkänner uttaget.

Du får reda på mer av juristen som du kommer att kontakta. Ni är alla i ett känsligt skede just nu och det är inte lätt att hålla reda på alla regler och rättigheter. Därför är det bra att låta en jurist förklara och bevaka att allt går rätt till.

• sextiotalist

Nu har jag inte läst hela tråden, men det jag har läst har jag också sett att du fått en massa bra råd (och en jäkla massa skit från folk som inte har mer än två hjärnceller och dessa kan inte kommunicera)

Jag råder dig att ha en jurist som för barnens talan, en kollega till mig, hennes exmans barn gick bort och barnen blev rejält blåsta då de äldre syskonen manipulerade bort allting.
    Så en bra, och rejäl jurist som inte kommer ge sig när det gäller barnens rättigheter.

Men jag tycker också att ni skall vara öppna till att pappans sambo skall ha möjlighet ett bo kvar, för det kan vara den bästa lösningen för både sonen och henne. De kanske kan stötta varandra bra, men då skall det också vara reglerat vad som gäller.

Utöver detta, så är det nog att sambon är i chock, man behöver inte gråta för att man förlorat någon nära, jag grät inte någonting när jag förlorade min pappa, även om jag sörjde honom djupt.
    Jag tror det tog flera år innan jag grät första gången efter min pappas död, det var självklart på en anställningsintervju, ja, jag fick jobbet ändå.

Anonym skrev 2011-12-04 01:27:48 följande:
    Vad läser du? Ts har skrivit att hon tycker grabben ska bo gratis förutom mat men att 2000 som styvmamman vill ha är för mycket....
    var läser du att jag tycker han ska bo gratis???  Innan du yttrar dig så läs allt. Jag har bara fått den summan och självklart ska jag betala hans boende. Jag väntar ju bara på att hon ska bestämma sig för hur mycket hon ska ha för att han bor kvar i "sitt" hus.

Jag är inte ute efter att smita undan utan är dum och tror att jag kan få lite råd och tips vad som gäller här..
    Anonym skrev 2011-12-04 01:34:53 följande:
    det har hon. Bevisa motsatsen genom att citera ts....:)
    var har jag skrivit att jag tycker han ska bo gratis?? Sitera gärna där jag nämner det...
  • sextiotalist
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:43:54 följande:
    var läser du att jag tycker han ska bo gratis???  Innan du yttrar dig så läs allt. Jag har bara fått den summan och självklart ska jag betala hans boende. Jag väntar ju bara på att hon ska bestämma sig för hur mycket hon ska ha för att han bor kvar i "sitt" hus.

Jag är inte ute efter att smita undan utan är dum och tror att jag kan få lite råd och tips vad som gäller här..
    var har jag skrivit att jag tycker han ska bo gratis?? Sitera gärna där jag nämner det...
    Lyssna inte på idioterna, de kommer vända varenda bokstav, ta bort ord, för att få det som dom tycker du skriver. Det viktigaste är just nu för att se till att dina barns rättigheter tillvaratas och samtidigt hålla en bra relation (för sonens skull) till sambon
    Anonym skrev 2011-12-04 01:39:48 följande:

Men om jag förstår dig ts rätt så handlar det om att sambon vill bo kvar i huset, du vill att din son ska bo kvar. Frågan är ju om sambon verkligen vill bo kvar i huset, eller om hon kanske tänkt flytta då hon tycker kostnaden blir för stor. Och även hur stor del hon vill ha i pojkens vårdnad nu när pappan gått bort är intressant. Är det så att sambon vill flytta helst, och du vill ha sonen där då är det rättvist att du betalar enligt mig. Är det så att kvinnan vill bo kvar i huset oavsett om din pojke är där eller inte, så låter det ju som att hon försöker mjölka på pengar. Det är svårt att veta i trådstarten hur det ligger till..

nä det är sonen som vill bo kvar där uppe och jag stödjer hans beslut. Det är inte tal om att de ska bo kvar i huset utan detta har hänt så nyligt så de bor där tills allt är utred. Enligt sonen så ska de försöka bo kvar där så länge de orkar/går. Jag låter min son bestämma just nu var han ska bo.. Han har det tufft som det är utan att jag ska tvinga honom att flytta hem.
    Anonym skrev 2011-12-04 01:46:22 följande:
    Jag fattar inte vad ts menar här:

"nä givetvis ska jag betala för hans boende men inte till henne. Hon kan ju kräva att jag ska betala för att han bor i "sitt" hus..  Att han ska bo gratis ... var grundar du det på??"

Meningsuppbyggnadsfel, får inte ihop det. Vad är det hon försöker komma fram till?
    att jag ska betala för min sons hyra men inte hennes hyra.
  • Anonym
    Good Golly Miss Molly skrev 2011-12-04 04:04:39 följande:
    Hon skriver uttryckligen att hon vill att en förmyndare ska övervaka arvet då hon inte vill beblanda sig med detta (detta för att inga missförstånd eller tvivelaktigheter ska uppstå). Dessutom skriver hon att eventuell pension/bidrag är sonens/dotterns och inte hennes. Hon skriver ingenstans att pengarna ska sparas utan att de ska gå till barnen (underförstått deras försörjning). Jag har läst ts alla inlägg tre gånger och ingenstans kan jag finna att pengarna ska sparas.
    hon skriver ju att hon inte har råd o pengarna är barnens o dom ska hon inte röra.
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-04 09:43:54 följande:

många har skrivit att du ska betala grabbens del i boendekostnaderna men då protesterar du för de är "pappas" hus som nu är hans. men hus är inte gratis o bo i!
  • Anonym
    Nossmiarfe skrev 2011-12-04 06:22:33 följande:
    Beklagar att dina barn mist sin pappa.

Tycker du ska ringa och begära en förmyndare till barnen som ser till barnens intresse i denna tråkiga situation. Jag vet att man inte kan testamentera bort barns lagligt rätt till pappans arv. Om så är fallet kan man bestrida det och det tycker jag att barnen ska göra om så är fallet. Du gör klokt i att inte dras in i det hela utan skaffar en förmyndare pga att din son vill bo kvar och tycker pappans sambon att du krånglar så kan hon ta bort sin vakande hand över honom om hon nu tänker ha det? Istället får hon krångla med en förmyndare.
    Tex. Ägde de huset tillsammans kommer hon äga 1/2 och dina barn 1/4 vardera. Det blir i så fall hyra till din dotter som din son får betala och inte till sambon och då har han rätt att nyttja halva huset. Annars får sambon betala hyra till din dotter för att få nyttja hennes 1/4. Annars får hon lösa ut barnen men finns det lån som måste lösas kan faktiskt barnen begära att husets säljs så de kan få sin laglott på direkten. Man kan fktiskt tvingas till tvångsförsäljning.
    Då säljs huset till första bästa, därför är det bättre att alla är med på att man ska sälja eller bo kvar. Vid försäljning löses lånen på huset och det som blir över delas 1/2 till sambon, 1/4 till din son, 1/4 till din dotter om nu sambon ägde sin del av huset.

Jag hade sett till mina barns bästa och struntat i sambon. Och att hon sitter och pratar ekonomi förstår jag fullt ut. Hon sitter antagligen i skiten och vet att hon ev måste gå från hus och hem om det vill sig illa. Men förr eller senare kommer det ske. Görs det inte nu kommer dina barn ha rätt att få ut sin del av arvet när de vill och då måste kanske huset säljas ändå. Sedan hur blir det fall sambon skaffar ny kille mm. Tänk på barnens bästa.
    Hur många köper hus i Stockholm utan lån? tror du farsan är skuldfri? hur kan grabben få bo "gratis" o ha el, vatten, uppvärmning, fastighetsskatt, lån, sophämtning, internet, försäkring mm betalt av styvmorsan? det är inte billigt...
Svar på tråden Pappan avled....