• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • sextiotalist
    120126 A skrev 2011-12-16 08:26:02 följande:
    och om sambon inte har råd att bo kvar där ni bor i dagsläget?
    Vi hyr, så det kan vi inte styra över. Fastigheten jag äger är del av ett sommarhus som jag delar med mina syskon, 30 mil från där vi bor idag, övriga saker är arvegods
  • 120126 A
    sextiotalist skrev 2011-12-16 08:37:36 följande:
    Vi hyr, så det kan vi inte styra över. Fastigheten jag äger är del av ett sommarhus som jag delar med mina syskon, 30 mil från där vi bor idag, övriga saker är arvegods
    ok, då blir det inte så mycket att ärva heller. (förutom eventuellt sparkapital :) )
    h8him skrev 2011-12-15 22:35:45 följande:
    Ts, eftersom sonen är minderårig är det naturliga att han ska vara skriven hos dig. Men det hindrar inte att han fortsätter att bo i Stockholm och avslutar utbildningen där. Gymnasieelever ska, i normalfallet, vara skriva hos sina föräldrar även om de studerar på annan ort.

Har du pratat med begravningsentreprenören? De brukar ha koll på när bouppteckning blir och vem som är bodelningsförrättare har jag för mig, så det skadar inte att höra med dem.
    nä jag har inte pratat med bergravningsentreprenören. Jag har inget med detta att göra enligt pappans sambo och det är tillräckligt jobbigt för grabben att vara förmedlare av vad hon vill mig så jag trampar inte på några tår nu. Jag lär få reda på det sen. Just nu måste barnen må bra och det är det som prioriteras nu. Dottern mår inte så bra utan jag håller på luska vart det finns ett stall som hon kan hjälpa till utan att det ska kosta en förmögenhet. Hon vill inte prata med någon människa utan med hästar vill hon vara med för att bearbeta detta. Hennes högsta önskan är att få en egen häst. (som de flesta tonårstjejer har).

Jag kommer att stödja grabben om han vill bo kvar men att pappans sambo ska ha hyra för honom är jag inte så glad över. Hon måste ju redovisa för mig vad som kostar för honom isåfall. ( med risk för påhopp från andra säger jag detta). Jag är beredd på att betala för honom men då vill jag ju att hon pratar direkt med mig och inte via grabben (som det har skett nu). Men att betala 2000 i mat när han äter lunchen i skolan är mycket tycker jag.. Han äter inte frukost heller så då är det bara ev kvällsmat han äter (om han är hemma och inte hos någon kompis). Men vi ska väl lösa detta när hon börjar prata med mig direkt och inte via sonen. ( ja jag vet att en tonårsgrabb äter mycket) och vad hon har sagt til grabben är att hon vill ha underhållstäd på 2500 för honom. Men allt detta har grabben fått berätta. (vi betalade 2500 för två barn då vi hade båda barnen boendes hos oss.)
  • sextiotalist
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-16 09:58:07 följande:
    nä jag har inte pratat med bergravningsentreprenören. Jag har inget med detta att göra enligt pappans sambo och det är tillräckligt jobbigt för grabben att vara förmedlare av vad hon vill mig så jag trampar inte på några tår nu. Jag lär få reda på det sen. Just nu måste barnen må bra och det är det som prioriteras nu. Dottern mår inte så bra utan jag håller på luska vart det finns ett stall som hon kan hjälpa till utan att det ska kosta en förmögenhet. Hon vill inte prata med någon människa utan med hästar vill hon vara med för att bearbeta detta. Hennes högsta önskan är att få en egen häst. (som de flesta tonårstjejer har).

Jag kommer att stödja grabben om han vill bo kvar men att pappans sambo ska ha hyra för honom är jag inte så glad över. Hon måste ju redovisa för mig vad som kostar för honom isåfall. ( med risk för påhopp från andra säger jag detta). Jag är beredd på att betala för honom men då vill jag ju att hon pratar direkt med mig och inte via grabben (som det har skett nu). Men att betala 2000 i mat när han äter lunchen i skolan är mycket tycker jag.. Han äter inte frukost heller så då är det bara ev kvällsmat han äter (om han är hemma och inte hos någon kompis). Men vi ska väl lösa detta när hon börjar prata med mig direkt och inte via sonen. ( ja jag vet att en tonårsgrabb äter mycket) och vad hon har sagt til grabben är att hon vill ha underhållstäd på 2500 för honom. Men allt detta har grabben fått berätta. (vi betalade 2500 för två barn då vi hade båda barnen boendes hos oss.)
    När det gäller detta så är det ingen diskussion, du skall företräda din son i dessa samtal. Det är bara för henne att gilla läget. Du tillsammans med en jurist skall föra barnens talan i denna process, ditt ex sambo kan inte ställa några krav eller villkor när det gäller detta.
  • h8him
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2011-12-16 09:58:07 följande:

Skit i pappans sambo! Som vårdnadshavare över era 2 omyndiga barn har du ALLT med detta att göra. Självklart finns det andra prioriteringar just nu. Du är såå klok! Har du kontakter i hästvärlden? Om inte så skulle du kunna t.ex kontakta ridskolan och höra om de har några tips, du kan besöka stall i närheten och fråga direkt om det finns någon som behöver hjälp. Det finns olika forum på nätet där du skulle kunna lägga upp en tråd och höra dig för om någon kan ta emot henne och låta henne hjälpa till.  Jag tror säkert att det finns någon som tar emot din dotter med öppna armar och låter henne vara med hästar, som är väldigt bra att vara med när man mår dåligt, bara du hittar rätt väg att nå dessa hästmänniskor.

Vad ingår i de 2000 kronorna? Är det hygiensaker, internet osv eller ska hon ha separat hyra för det också?
  • Anonym

Familjens jurist är ett välkänt företag. Där kan du säkert hitta någon du kan anlita.

h8him skrev 2011-12-16 10:09:48 följande:
    Skit i pappans sambo! Som vårdnadshavare över era 2 omyndiga barn har du ALLT med detta att göra. Självklart finns det andra prioriteringar just nu. Du är såå klok! Har du kontakter i hästvärlden? Om inte så skulle du kunna t.ex kontakta ridskolan och höra om de har några tips, du kan besöka stall i närheten och fråga direkt om det finns någon som behöver hjälp. Det finns olika forum på nätet där du skulle kunna lägga upp en tråd och höra dig för om någon kan ta emot henne och låta henne hjälpa till.  Jag tror säkert att det finns någon som tar emot din dotter med öppna armar och låter henne vara med hästar, som är väldigt bra att vara med när man mår dåligt, bara du hittar rätt väg att nå dessa hästmänniskor.

Vad ingår i de 2000 kronorna? Är det hygiensaker, internet osv eller ska hon ha separat hyra för det också?
    I de 2000 kr är det bara mat sen vill hon ha 2500 för hyra och dyl. Men detta är sonen som har sagt och inte hon. Jag väntar fortfarande på hennes samtal och krav på vad hon ska ha för att han bor där uppe. Jag kommer att se till att barnen har det bra. Pratade med sonen idag och igår bräöt han ihop. Så idag är han hemma från skolan så det är tur att jag ska hämta hem honom på tisdag. Jag har bokat hotell så vi ska umgås bara han och jag en kväll. Ut och äta och ha det trevligt (fast jag har inte egentligen råd men jag tar mig det). Ansökan om barnpension är inskickad så få se hur länge det tar innan man får reda på det.

Jag håller på luska med stall men det är svårt. Har en arbetskompis som har hästar och har pratat med henen men hon verkar inte vara intresserad att dottern ska hjälpa till där. Hon har fått vara där 1 gång sedan det hände och innan detta hände så frågade vi om hon behövde hjälp med hästarna ( hon har tre) och det behövde hon. Men dottern har inte fått komam dit ännu. Har lagt ut lite krokar men nackdelen är att hon måste bli körd dit och det är inte alltid det fungerar då jag jobbar kvällar och helger. Men jag försöker luska reda på mer så hon får komma till hästar och börja berarbeta sin sorg.
    Anonym skrev 2011-12-16 21:18:05 följande:
    Familjens jurist är ett välkänt företag. Där kan du säkert hitta någon du kan anlita.
    Ok ska testa och ringa dem nästa vecka. JAg vet ju inte ännu om jag behöver anlita för om de har fornus jurister så ska de vara neutrala. Men jag ska försöka luska vidare om det.. Tack för tipset..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-16 21:18:05 följande:
    Hjälp... dom använde exet i vårdnadstvisten och mer inkompetent ombud har jag aldrig stött på! Min advokat praktiskt taget klev över juristen och lämnade knappt aska kvar... Ts, ska du anlita ett ombud så se till att det är en advokat med gott rykte.
Svar på tråden Pappan avled....