• Anonym (vad händer nu??)

Pappan avled....

Jag har två barn med en man som jag är separed ifrån. Nu hände det som inte får hända... han avled helt plötsligt. Nu undrar jag vad händer?? Jag har insett att jag har ensam vårdnad men min son bor(bodde) hos honom och min dotter bor hemma hos mig. Det är en bra bit ifrån vi bor. Jag i småland och han i Sth. Vad kommer att hända nu?
    Barnen är 16 och 13 år gamla. Sonen vill hest gå klart skolan där uppe. Pappan hade en ny sambo och nu vill hon att jag ska betala 2000 kr för mat i månaden till henne. Allt som hon vill mig får min son betätta.
    Att jag måste försörja sonen är ju självklart men till vilket pris? Kan hon kräva hyra av mig för att min son bor kvar i pappans hus??
    Jag ska ta kontakt med jurist och kolla upp för jag fick höra av sonen att de redan hade pratat med en och då fick min son vara med. Varför han skulle vara med vet jag inte.. Jag får inte reda på något..
    Vad kommer att hända nu? Någon som kan svara på frågorna innan jag får tag i juristen. Jag mår inte alls bra och det gör inte barnen heller. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-04 01:06
    förtydligar att hon har hittills bara sagt matpengar och att hon ska fundera på vad han ska ge i "hyra". Den summan måste väl ha grund vad det kostar för en tonåring att bo och leva. Matpengar är det jag har hör om. Min son har redan fått över 800 kr på en vecka. Min son äter lunch i skolan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-06 11:10
    Nu har sonen bestämt sig för att flytta hem och börja skolan här nere. Så det blir ännu en gång att åka upp till sth ( fem gånger på 2½ månad) fast det ställer jag upp för sonens skull.. Vad som händer sen återstår att se.. mycket tjafs kommer det nog att bli när arvskifter ska göras.. men det tar vi när det kommer.. Nu ska vi se till att vi börjar må bra igen..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-21 10:17
    Nu börjar det hända grejer. Fick papper på att huset är sålt, bodelningen är inskicka så nu är det bara arvskiftet som ska göras. Fast hon försöker få mer pengar än vad hon har rätt till. Det försvinner pengar från pappans konto till räkningar som rör hennes boendekostnad. Ingen av barnen bor där men ändå så ska pappan betala bil, el, bredband och telefonoch något annat jag inte kan få fram. Det rör sig lite över 20000 från och med i dec till början av april. Fick ut kontoutdraget på hens konto och där ser jag vad som händer inte kul..

Nu får vi se vad som kommer att hända. Om barnen får alla pappans grejr eller om vi måste skaffa en jurist. Nästa helg planerar vi på att åka upp och hämta hem mc:n. Men hennes tillåtelse eller med hjälp av myndigeherna.

• Svar på tråden Pappan avled....
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2012-01-19 20:14:35 följande:
    De räknar att pappans hem är "bardomshemmet" fast han är skriven hos mig i småland. VI får se hur det resonerar nu om de behöver flytta. Jag trode också att det skulle bli mer i bidrag men jag ringde och kolal med dem och då räknade de hans pappas hus som utgång till skolan och den är bara ca 2 mil.
    Det är ju helt fel, pappan är borta, då är du hans hem. 
    Har du redan skrivit honom hem till dig?
    Stå på dig, han ska vara skriven hos dig ända tills han minst slutar skolan. SEn kommer han få pensionen och den kommer att täcka mer än vad ett vanligt underhållsbidrag gör, betydligt mer.

Tycker det låter som ni behöver kontakta en jurist för egen del...kolla om inte hemförsäkringen täcker upp det. Är du med i facket kommunal? Jag hade hjälp av dom då min man hade en tvist med sitt ex. De gick in och tog halva kostnaden. Kolla upp det. 
  • Pumba

Han kan bo hos oss tills han hittar något eget. Bor i Hagsätra. Styvmor låter som en häxa, så jag förstår att han inte vill bo där!

Anonym skrev 2012-01-19 20:37:17 följande:
    Det är ju helt fel, pappan är borta, då är du hans hem. 
    Har du redan skrivit honom hem till dig?
    Stå på dig, han ska vara skriven hos dig ända tills han minst slutar skolan. SEn kommer han få pensionen och den kommer att täcka mer än vad ett vanligt underhållsbidrag gör, betydligt mer.

Tycker det låter som ni behöver kontakta en jurist för egen del...kolla om inte hemförsäkringen täcker upp det. Är du med i facket kommunal? Jag hade hjälp av dom då min man hade en tvist med sitt ex. De gick in och tog halva kostnaden. Kolla upp det. 
    den 1/1-12 blev han skriven hos mig eftersom jag inte trode att det gick att skriva iefterhand ( skickade in den i slutet av dec.) Har pratat med csn och de har gjort den bedömmningen att hans hem är hos pappan fast han inte finns i livet.
    Har kollat med folksam (har dem via facket) och deras försäkring täcket inte detta. Ska vi ha en jurist så måste antigen jag eller barnen betala fullt för det..
    Pumba skrev 2012-01-19 20:39:28 följande:
    Han kan bo hos oss tills han hittar något eget. Bor i Hagsätra. Styvmor låter som en häxa, så jag förstår att han inte vill bo där!
    Tack, det var snällt. Men jag tror inte han vill det.. han vill inte vara inneboende hos någon. Han vill ha en egen lägenhet.
    Han har berättar för henne att han vill flytta så hon ska kontakta juristen som har bouppdelningen och fråga om hon kan hjälpa till. (inte för att jag tror det eftersom socialen inte kan hjälpa till med något boende)
  • Anonym
    Anonym (vad händer nu??) skrev 2012-01-19 22:15:03 följande:
    den 1/1-12 blev han skriven hos mig eftersom jag inte trode att det gick att skriva iefterhand ( skickade in den i slutet av dec.) Har pratat med csn och de har gjort den bedömmningen att hans hem är hos pappan fast han inte finns i livet.
    Har kollat med folksam (har dem via facket) och deras försäkring täcket inte detta. Ska vi ha en jurist så måste antigen jag eller barnen betala fullt för det..

Tack, det var snällt. Men jag tror inte han vill det.. han vill inte vara inneboende hos någon. Han vill ha en egen lägenhet.
    Han har berättar för henne att han vill flytta så hon ska kontakta juristen som har bouppdelningen och fråga om hon kan hjälpa till. (inte för att jag tror det eftersom socialen inte kan hjälpa till med något boende)
    Jag är 100% säker på att så inte är fallet, de kör en rövare. Gå till media med det. Klart att han ska vara skriven hos dig och inte hos en styvmamma. Hur hade det varit om pappan inte hade haft ngn ny fru, skulle ett barn varit skriven i sthlm då med själv? Nej de har helt fel, gör klart för dom det. Du har ingen i din bekantskapskrets som är duktig på att prata? Ngn som kan hjälpa dig och har lite pondus?

• maskinpilot

Kolla vad som ingår i pappans hemförsäkring, samt övriga försäkringar som fanns för honom. Du SKA skaffa dej en jurist för det verkar helt klart som att hans sambo  helt klart har tendens att försöka skinna dina barn så mycket som hon bara kan. Vänta inte med att skaffa ombudet. Det är det första som ska göras,  det kommer säkert att finnas pengar i dödsboet att betala ombudet med.

Lycka till i svårigheterna, vänta inte in att andra ska ta för sig först!

• maskinpilot

I det som du berättar om hur begravningen gick till så måste du se att sambon drev hela senariot själv. Hade du tagit kontakt med begravningsförrättaren själv så hade du kunnat ordna så att sonens vilja kunnat komma att beaktas. Därav följer att sambon driver läget före du hinner vara med och agera, var stark och passera från läge gå till läge spring för att komma förbi den sannolikt elaka och illa görande sambon.

Önskar egentligen kontakt med dej för ytterligare pushning, det känns som att ni kommer att gå miste om tillgångar efter barnens far, bl.a. fastigheten, inventarier, smycken, ev. fordon, utfallande försäkringar, sambon gör redan allt för att det ska gå illa för er, du måste bara ligga steget före nu och räkna ut i förväg vad som komma skall i de olika lägena.

Skriv och berätta hur allt fortskrider.

Lycka till, trotts allt.

• aldrigmer

Lycka till. Ni har en tuff kamp framför er, kolla upp prisetna hos jurist ändå. Har barnen någon försäkring? Det är ju för deras talan juristen ska arbeta.

• Svedski

Angående CSN kan det vara värt att ringa en eller två gånger extra. När min pojkvän skulle söka studiebidrag för en månad utöver de 6 åren man har rätt till, för att kunna avsluta sitt examensjobb, så sa den första han ringde till "nej, det går inte", men den andra sa "javisst, fyll bara i den här blanketten!".

Nu har sonen bestämt sig att flytta hem.. så på fredag så åker vi upp och hämtar hem flyttlasset..

Det är mycket och kommer att bli mycket tjafs nu de närmsta tiden. Bodelningen/arvsskifter har påbörjat och det kommer mer och mer upp problem. Sonen äger ( ja pappan står som ägare men det är sonens) moppe. Sonen ville att jag skulel stå som ägare men då krävde farfar att jag skulle betala honom 15000 efter som jag kan sälja den och ta pengar... VA???? Vem kan göra så.. jag har haft utgifter på nästan 10000 kr och skulle och kommer aldrig att säga att barnen ska betala mig det.. Det är mina barn och jag är beredd att betala en massa pengar om det behövs för att de ska ha det bra.. Jag skulle och kommer aldrig att ta deras pengar. Jag har ju en egen inkomst och jag får dra in på olika grejer om inte det går i hop med ekonomin. Barnens pengar är ju barnens och det ska vara på konto tills de fyller 18 då får de pengarna. Jag håller på spara till dem (har gjort det nu i ca 6 år) och det ska jag fortsätta fast de ärver en massa pengar.. Att få höra att jag skulle ta deras grejer och sälja dem fattar jag inte varför de säger så..fast jag har väl aldrig varit omtyckt av farfar och faster och defenitivt inte av pappans sambo (fast jag inte har gjort något). Det har alltid varit på pappans villkor att träffa barnen och jag har aldrig satt emot. Har tom ändrat mina planerignar för att pappan, farfar eller faster ville ha dem.

Pappans sambo sitter och bråkar och ljuger för min dotter en massa om mig och hur mitt och pappans förhållande var. Desutom blir dottern anklagad för att ljuga och hon (pappans sambo) gör så att dottern får dåligt samvete för att hon inte träffade pappan på 4 månader innan han dog. Dottern mår sämre när hon hålller på så... jag försöker förklara att pappa visste att hon älskade honom och han förstod nog varför hon inte kom (pappans sambo försökte låsa in henne i ett skjul i sommras och när dottern berättade åt pappa så sa sambon att hon ljög).

Nu väntar vi bara på att arvsskiftet ska bli gjort så vårat liv kan komma igång. Sonen flyttar hem och börjar skolan här nere. Det skänns otroligt bra att få hem honom. Dels slipper han höra tjatet om att vi ska betala henne för att han bor där. Hon hade mage att ta upp att jag inte betalade henne för att han bor där på bodelningeninför juristen.. Men hon har total vägrat prata med mig och hon inte nämt något om pengar till mig. När jag sa att hon måste ju prata med mig och inte med sonen som ska föra vidare så var hon tyst. Efter bodelningen så blev det diskution om halsbandet och då hotade hon att slänga den i havet istället för att barnen skulle få den. ( "den får inte hamna i orätta händer" var hennes ord).. Hans barn är ändå inte orätta händer utan hon sa även att det var som att pissa på ahns grav om den skulle komma till vår familj. Hon påstod att jag skulle ta och sälja den och ta pengarna. Hur kan någon göra sånt??? Jag skulle aldrig kunna ta barnens grejer och sälja dem.  Jag fick reda på halsbandets värde och då förståd jag varför hon inte ville släppa den. Men nu har hon och sonen kommit överens om att den ska gå i familjens namn. Från son till son ska den bära namnet vidare. Mycket tjaft för ett halsband.. Men nu hoppas jag verkligen att det snart är över.. Jag pallar inte mer bråk och anklagelser..

Tyvärr blev det mycket hoppning och difust då jag är lite less och trött på dessa anklagelser som barnen får höra. Jag tror inte det kan säga något rakt till mig. En 13 årig och en 16 årig får höra en massa anklagelser och påhopp är inte rättvist. De mår ju inte bättre över att få dessa över sig. Men sonen har börjat säga emot och det är bra. Högsta önskan är ju att de som har problem tar det upp med mig och inte med barnen fast jag tror knappt de törs göra det..

Lite uppdatering blev det fast det blev rörigt. 

• Maturo

Trevligt att du orkar uppdatera för oss nyfikna som följer din tråd. Skönt att sonen flyttar hem och hoppas ni snart kan slippa den här röran! {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Pappan avled....