• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • FiaFunderar
    stinaa skrev 2012-01-04 20:40:51 följande:
    FiaFunderar: Vad roligt att vi ses här också! :) Jag äter lchf fast mindre strikt, jag käkar lite frukt, mycket grönsaker (har svårt för allt fett nu), och knäckebröd (Wasa sport gjort på rågmjöl) men all lunch och middag är lchf, kan bli nån potatis ibland. Har typ inte gått upp nåt i vikt och har ätit lchf sedan våren 2008, med undantag för några snedsteg.

Solig Ja vad kul!

Jag har ju gått upp 9 kilo redan men det stör mig egentligen inte men nu när jag börjar märka att jag börjar bli svullen i ben och händer och så vidare så vill jag köra på med LCHF igen eftersom jag har läst att det ska hjälpa mot svullnader.
    Sen vet jag sen innan att jag mår bra av LCHF. Har inte alls lika mycket huvudvärk till exempel.  
  • mabuse

Har kört lchf i fyra dagar nu och imorse var så gott som all svullnad och vätska borta i fötter, ansikte och händer! Kissade som en tok i natt dock :) Otroligt tycker jag, att vården inte har koll på sådant och kan rekommendera lchf till dem som har problem med att samla vätska. Skulle gärna veta också varför kolhydrater bidrar till att man binder så onaturligt mycket vätska i framför allt slutet av graviditeten och inte annars.

Nu vet jag dock inte om jag orkar hålla fast vid lchf fram till förlossningen även om jag gärna skulle vilja. Jag blir alltid lite låg när jag ställer om kosten och känner mig lite skör just nu, tycker alltid att det är ganska psykiskt påfrestande att ställa om kosten. Får se hur det blir. Kroppen mår utmärkt i alla fall! 

• FiaFunderar
    mabuse skrev 2012-01-04 23:11:36 följande:
    Har kört lchf i fyra dagar nu och imorse var så gott som all svullnad och vätska borta i fötter, ansikte och händer! Kissade som en tok i natt dock :) Otroligt tycker jag, att vården inte har koll på sådant och kan rekommendera lchf till dem som har problem med att samla vätska. Skulle gärna veta också varför kolhydrater bidrar till att man binder så onaturligt mycket vätska i framför allt slutet av graviditeten och inte annars.

Nu vet jag dock inte om jag orkar hålla fast vid lchf fram till förlossningen även om jag gärna skulle vilja. Jag blir alltid lite låg när jag ställer om kosten och känner mig lite skör just nu, tycker alltid att det är ganska psykiskt påfrestande att ställa om kosten. Får se hur det blir. Kroppen mår utmärkt i alla fall! 
    Gud vad härligt att höra! Jag hoppas min svullnad försvinner också. Jag är inte jättesvullen men lite grann i alla fall och det vill jag gärna undvika så mycket som möjligt.
    Jag har ätit lchf sen i måndags. Det jag märker är att jag är otroligt törstig. Så jag dricker nog ca 2 liter vatten per dag.
  • Spionen

Hej allihopa!

Joinar er på inrådan av rednose, precis den tråden jag vill ha! :)
    Jag och killen är på andra försöket till bebis nu (första barnet) och jag har bestämt mig för att fortsätta med LCHF under graviditeten. Har ätit kolhydratfattig kost i drygt ett år nu (men små uppehåll, 1 i höstas på semestern och 1 runt jul) och mår bättre än någonsin!

Ska bli jättespännande att läsa era erfarenheter! Nu ska jag plöja hela tråden! :)

• selmv

Hej hoppar in här! Har ätit lchf i et år nu o mår toppen! Började inte äta det pga av vikt utan för att jag kände mig ofta trött och hade problem med magen men som bonus gick jag ju såklart ner ca fem kilo. (fast jag egentligen inte behövde det).

Nu är jag gravid och tänkte fortsätta på samma spår i o med att jag mår bättre med denna kosten.

• Aroma

Hej,, har haft en kolhydratsfrosse jul och mår därefter,, men nu är det lchf som gäller igen och det känns bra,, har dock haft en del humörsvängningar som tyvärr gått ut över både barn och hund och allt,, örk va det där sockret ställer till med... jag är i v 33 nu och det står så här på min "gravid sida" på familjeliv

Ät gärna:500 g frukt och grönt varje dag Fisk 2–3 gånger i veckan. Fisk och skaldjur är rikt på vitamin D, jod och selen, som är viktiga nu när du är gravid. Fet fisk som lax och makrill innehåller också omega 3-fett. Lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag. Kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag. Bröd och potatis, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, helst fullkornsalternativ. Drick gärna vatten till maten och när du är törstig. Källa: Livsmedelsverket 

enligt livsmedelsverket ska man även ge 1 åringar lätt produkter för att främja goda vanor i framtiden.. det är sorgligt..

god fortsättning på er alla      

060515&101017&BF120220
  • mabuse
    FiaFunderar skrev 2012-01-05 09:46:36 följande:
    Gud vad härligt att höra! Jag hoppas min svullnad försvinner också. Jag är inte jättesvullen men lite grann i alla fall och det vill jag gärna undvika så mycket som möjligt.
    Jag har ätit lchf sen i måndags. Det jag märker är att jag är otroligt törstig. Så jag dricker nog ca 2 liter vatten per dag.
    Hoppas din svullnad också försvinner! Det är riktigt skönt att vara helt böjlig i vristerna och handlederna igen, och smärtan i knäna är också borta!

Jag är också otroligt törstig, det har jag inte varit tidigare på lchf, undrar vad det kan bero på...

Tycker också att bebis rör sig mycket mindre, förut brukade den ju börjar sparka och hicka jättemycket när jag ätit socker, undrar om det är att den inte får sina sockerkickar nu. Hm... Någon annan som känner igen?
  • Loreena

mabuse
    Jag är också väldigt törstig, men jag tror det är för att kroppen släpper en massa vätska när glykogendepåerna töms.

• mabuse
    Loreena skrev 2012-01-05 19:54:07 följande:
    mabuse
    Jag är också väldigt törstig, men jag tror det är för att kroppen släpper en massa vätska när glykogendepåerna töms.
    Ja, kanske det. Fast jag tänker sådär lite hobbyfysiologiskt att om vätskan är bunden när man äter kolhydrater så borde man ju vara lika törstig då, om du förstår vad jag menar... Antingen borde den ju vara bunden eller borta så att säga. Nu är ju vätskan släppt och då borde ju vätskebalansen balansera sig.

Det är verkligen synd att det finns så lite fakta och forskning på det här (i alla fall för oss amatörer som jag förstår det). Vi verkar sannerligen vara pionjärer! Fantastisk roligt, men lite läskigt! 
  • Aroma

Ang vätska så har jag märkt väldiga skillnader fram och tillbaka.. grav 1 0ch 2 hade jag inte onormalt med vätska men jag hade carpaltunnelsyndrom som kommer av att det blir en förtränkning i handleden och det blir värre ju mer vätska där finns.. detta började tidigt och jag fick sova med skenor hela graviditeten. Denna gången har jag inte alld behövt skenor och enda gången jag märkt av att händerna somnar är nu när jag har haft ett par slarviga veckor. jag gick upp massor och har efter bara ett par dagar med lchf gått ner 2 kg i vätska igen.. så det är verkligen tvära kast..

060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!