• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Syster Norr
    stinaa skrev 2011-12-07 10:07:59 följande:
    Usch flickor, idag ligger jag hemma med risig mage och diarre (magsjuka), mår skit (!) rent ut sagt. Det enda jag får i mig är Resorb :( maken ska komma hem på lunchen med blåbärssoppa och vitt bröd. Svårt att lchf:a när man mår dåligt..

Eftersom jag är sängliggande hela dagen tänkte jag kolla om nån av er har nåt tips på nån bra gravid-lchf blogg? :) Ha en bra dag!
    Usch, ja magsjuka är verkligen ingen höjdare. Det finns blåbärssoppa utan tillsatt socker. Lite bättre iallafall. Krya på dig!

Jag är på gång att börja blogga, återkommer så snart det är igång!
  • Aroma

Välkommen grodan81.. måste bara fråga hur du kände när du säger att du "inte fick tillräckligt"? jag har åxå gått ner hela tiden fram tills för en månad sen eller lite mer,, allt som allt 19 kg, jag har tvätr om kännt att jag har ätit så bra mat att min bebis absolut inte fattats något och att kilona som försvinner är MITT fett och helt avskillt från den näringen bebisen behöver,,  kanske är det så att jag har mycket mer övervikt och det är därför det känns annorlunda?  Jag är ju övertygad men man har ju alltid en liten rädsla i bakhuvudet att ens övertygelse inte stämmer.. fast jag intalar mig själv att det måste vara bättre för bebisen med bra hemlagad mat utan en massa tillsatser och socker..  mina 2 första barn är kolhydrat uppfödda i magen;o) och dom föddes ganska stora, ganska exakt 4 kg, undrar om denna blir lika stor eller om den blir aningen mindre,, får vänta en sådär 9 veckor till och se;o)

060515&101017&BF120220
  • Aroma

stinaa:Inte kul med magsjuka.. krya på dig!! har inte hiitat nån sån blogg,, fast jag kanske inte letat;o) du får kanske ägna sjukdagen med att starta en egen;o)

060515&101017&BF120220
  • skånegås
    Aroma skrev 2011-12-07 10:35:27 följande:
    Välkommen grodan81.. måste bara fråga hur du kände när du säger att du "inte fick tillräckligt"? jag har åxå gått ner hela tiden fram tills för en månad sen eller lite mer,, allt som allt 19 kg, jag har tvätr om kännt att jag har ätit så bra mat att min bebis absolut inte fattats något och att kilona som försvinner är MITT fett och helt avskillt från den näringen bebisen behöver,,  kanske är det så att jag har mycket mer övervikt och det är därför det känns annorlunda?  Jag är ju övertygad men man har ju alltid en liten rädsla i bakhuvudet att ens övertygelse inte stämmer.. fast jag intalar mig själv att det måste vara bättre för bebisen med bra hemlagad mat utan en massa tillsatser och socker..  mina 2 första barn är kolhydrat uppfödda i magen;o) och dom föddes ganska stora, ganska exakt 4 kg, undrar om denna blir lika stor eller om den blir aningen mindre,, får vänta en sådär 9 veckor till och se;o)
    Jag vet inte riktigt, det kändes inte bra att bli mindre och mindre och inte kunna äta tillräckligt under graviditet. Det finns ju risker med att utsöndra fettbundna miljögifter... Det kändes som att jag behövde mer. Kanske var det inte så..? Hade jag börjat med den kosten ett år innan jag blev gravid hade jag kanske fortsatt... då jag hunnit stabilisera vikten lite och ställa in kroppen på den tiden tänker jag. Nu började jag bara någon månad innan jag blev gravid.

Lite av samma anledning ville jag inte börja gå ner i vikt för tidigt efter förlossningen heller utan först då liten också äter annan mat...

Har också fått stora barn. Dock har jag gått långt över tiden med dem. Sista vägde 5180g och föddes 3 veckor sent... 500 g mer än brorsan som föddes en vecka tidigare... Killen som föddes 2 veckor innan bf vägde bara 3240g så troligen beror de stora barnen på att jag gått över tiden. Hade de kommit i tid hade de varit normala...
  • Syster Norr

Hur resonerar ni runt frukt? Finns det ngn frukt som är bättre? Jag behöver få i mig ngt på förmiddagen, vi har fruktkorg på jobbet och jag brukar ta ett litet äpple men frågan är om typ en banan skulle vara bättre.

• stinaa

Systernorr: jag tror Banan är den sämsta frukten, bättre med ett äpple men allra bäst är grapefrukt :) Men är du sugen på banan så tycker jag du ska äta det, jag är inte alls lika strikt med frukt nu som gravid :)

• Syster Norr

stinaa: jag är inte speciellt sugen på banan, bara funderade om det kunde vara ett alternativ. Grapefrukt har vi inte, däremot vindruvor och äpplen som jag brukar ta.

Idag är det dag 4 med LCHF. Känns ganska bra. Det enda är att jag har svårt att hålla mig mätt och nöjd mellan huvudmålen. Verkar behöva mellanmål numera.

• rednose

Du behöver dricka mer vatten och ära mer fett. Enkelt med LCHF.
    Testa kokosfett i en äggmjölkslatte tex.
    Och glöm inte att du får äta så mycket du vill men ät dig mätt på fett!
    Om ett tag, två veckor för min del, så fattar kroppen att den ska ta till sig allt fett och jobba med det istället för som innan längta efter kolhydrater!

• Syster Norr

rednose: Tack för tipsen! Äggmjölkslatte vågar jag mig inte på, om ingen har ett super duper jättegott recept förstås. Försöker äta mkt fett men det är lite svårt till mellanmål. Ffa när kaffeintaget är begränsat. Får försöka dricka någon kopp te med kokosfett.

• Maruid
    Syster Norr skrev 2011-12-08 09:22:09 följande:
    rednose: Tack för tipsen! Äggmjölkslatte vågar jag mig inte på, om ingen har ett super duper jättegott recept förstås. Försöker äta mkt fett men det är lite svårt till mellanmål. Ffa när kaffeintaget är begränsat. Får försöka dricka någon kopp te med kokosfett.
    Jag var själv HELT emot ägglatte och sa som min syster "Jag gör inte kött av bönor och jag gör inte mjölk av ägg". Men jag funderade och funderade ändå. Ett KRAV var att det fick absolut inte varken smaka eller lukta ägg för då går det inte. Jag är rätt känslig mot ägg, äter det bara i vissa former och sådär.

Men så testade jag ändå utifrån receptet nedan. Nu dricker jag det nästan varje dag och har inga som helst problem. Ja, det är riktigt gott!

En äggula
    10 gram osaltat smör
    15 gram kokosfett (vill man kan man använda bara kokosfett istället för en del smör)
    En espresso (eller bryggkaffe eller neskaffe)
    1,5 dl vatten
    1 msk vispgrädde
    Vaniljulver och möjligtvis kryddor som kanel och kardemumma.

Jag lägger äggula, smör, kokosfett i ett mixerglas.
    Tillsätter vanilj (vill man ha i andra kryddor är det bara att köra på).
    Sedan häller jag på espresson och det kokta vattnet och mixar direkt med stavmixer.
    Det är viktigt att göra det omedelbart för annars kan äggulan koagulera av vattnet.
    Då jag mixat en stund tillsätter jag vispgrädde, kör ett par varv till. Häll upp i en mugg och drick. 
Svar på tråden LCHF för gravida!