• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Mamma20022005

Är det okej och äta enligt lchf när man ammar?? Någon som vet?
    Har börjat med lchf nu och ammar min 5 månaders bebis. Kör väldigt strikt utan bröd, pasta, ris osv.
    Måste jag äta något av det?

Stolt 3 barnsmamma till älsklingarna Simon,Tyra & Ebba. <3
  • rednose
    Mamma20022005 skrev 2012-01-07 17:05:42 följande:
    Är det okej och äta enligt lchf när man ammar?? Någon som vet?
    Har börjat med lchf nu och ammar min 5 månaders bebis. Kör väldigt strikt utan bröd, pasta, ris osv.
    Måste jag äta något av det?
    nej det måste du inte. kolla in på kostdoktorn.se. Du kan absolut amma och äta LCHF samtidigt.
    Strikt brukar menas under 10-20 g kolisar om dagen så om det bara är uteslutandet av bröd, ris pasta etc som du menar så äter du kanske inte så strikt i den bemärkelsen. :) 
  • Spionen

Jag blir så irriterad på alla kommentarer man får. Folk är så inrutade i det här med lightprodukter, fettfritt och nyckelhålsmärkt. Ren idioti!!

Hur gör ni för att möta alla kommentarer varje dag? Hur kontrar ni?  

• rednose
    Spionen skrev 2012-01-07 20:48:08 följande:
    Jag blir så irriterad på alla kommentarer man får. Folk är så inrutade i det här med lightprodukter, fettfritt och nyckelhålsmärkt. Ren idioti!!

jag brukar gäspa och le.

Nejdå men om man berättar (det gäller ju i alla fall för mig och min sambo) att man inte äter LCHF för att gå ner i vikt, utan för att helt enkelt MÅ BRA, så verkar fakta mottas mycket bättre.
    Att berätta att det INTE är någon "ny diet" utan en kosthållning precis som vegetarisk kost. :)

• Loreena
    Spionen skrev 2012-01-07 20:48:08 följande:

Jag brukar säga att jag vill äta så naturlig mat som möjligt, inte en massa fejkprodukter med härdade fetter utblandat med vatten. Om man nu vill ha en lättare creme fraiche så kan man ju lika gärna spä ut den med vatten själv hemma istället för att köpa en dyr lightprodukt. För det är precis det de gjort i lätt creme fraiche etc. De har blandat ut den med vatten och tillsatt stärkelse som förtjockningsmedel. Och vem vill äta lätt-yoghurt som innehåller lika mycket socker som läsk? Bara det borde ju få dem att tänka till ang. nyckelhålsmärkningen.

I övrigt så säger jag att jag äter LCHF för att jag mår så himla bra av det! För att jag äntligen fått bukt med mina magproblem, mitt sockersug, mina humörsvängningar etc. Viktminskningen är bara en bonus. Var och en måste ju hitta sin grej och vad som funkar för dem, och jag har hittat min. :)
  • Mamma20022005
    rednose skrev 2012-01-07 20:33:48 följande:
    nej det måste du inte. kolla in på kostdoktorn.se. Du kan absolut amma och äta LCHF samtidigt.
    Strikt brukar menas under 10-20 g kolisar om dagen så om det bara är uteslutandet av bröd, ris pasta etc som du menar så äter du kanske inte så strikt i den bemärkelsen. :) 
    Tack för ditt svar. Jag håller mig borta från alla kolhydrater. Inte bara pasta, ris och bröd.. kanske
    lät som det. Då ska jag fortsätta med detta, men det är ett nytt tänk för mig. Har varit så insnöad på
    att äta så fettfri mat som möjligt och light produkter osv.
    men hur länge har man ont i huvudet, är yrslig och matt? Känner mig så just nu, har ju bara hållt på med
    detta 2 dagar. Vet att när jag gick ner i vikt med hjälp av viktklubb för några år sedan tog det några dagar innan detta försvann.
    Stolt 3 barnsmamma till älsklingarna Simon,Tyra & Ebba. <3
  • Loreena
    Mamma20022005 skrev 2012-01-07 23:17:15 följande:
    Tack för ditt svar. Jag håller mig borta från alla kolhydrater. Inte bara pasta, ris och bröd.. kanske
    lät som det. Då ska jag fortsätta med detta, men det är ett nytt tänk för mig. Har varit så insnöad på
    att äta så fettfri mat som möjligt och light produkter osv.
    men hur länge har man ont i huvudet, är yrslig och matt? Känner mig så just nu, har ju bara hållt på med
    detta 2 dagar. Vet att när jag gick ner i vikt med hjälp av viktklubb för några år sedan tog det några dagar innan detta försvann.
    Det tar antagligen bara några dagar, men för vissa kan det ta ett par veckor. Om det blir för jobbigt kan man göra en mer successiv övergång.
    Förra gången gjorde jag en ganska snabb övergång till LCHF och kände mig lite matt och yr och muskelsvag, men jag visste ju att det skulle gå över så då accepterade jag det. Och det gick över på några dagar.
    Jag gjorde en mer successiv övergång den här gången, och jag slapp övergångsbesvären, men psykiskt så var det lite jobbigare tycker jag eftersom att det var svårare att kontrollera sötsuget.
    Lycka till!
  • stinaa

Jag skulle tycka det var intressant att veta hur en matsedel för er gravida som äter lchf kan se ut en dag. Jag äter ju som sagt inte strikt nu men undviker det mest uppenbara som pasta, ris, potatis mm.

Frukost: Rågknäcke med gräddost, ett kokt ägg eller en tallrik fil.
    Lunch: Korvstroganoff m Blomkålsris
    Middag: Broccoligratäng med kassler.
    Mellanmål: Apelsin el grapefrukt el grönt äpple.

• mabuse
    stinaa skrev 2012-01-08 14:16:39 följande:
    Jag skulle tycka det var intressant att veta hur en matsedel för er gravida som äter lchf kan se ut en dag. Jag äter ju som sagt inte strikt nu men undviker det mest uppenbara som pasta, ris, potatis mm.

Frukost: Rågknäcke med gräddost, ett kokt ägg eller en tallrik fil.
    Lunch: Korvstroganoff m Blomkålsris
    Middag: Broccoligratäng med kassler.
    Mellanmål: Apelsin el grapefrukt el grönt äpple.
    Jag har svårt att få i mig mat, har fullkomligt tappat matlusten, så min meny är inte så lång. Igår åt jag:

• En liten bit LCHF-pizza (med philadelphia-, ost-, ägg- och gräddbotten) med pizzasallad och lite jordnötter.
    • En bit tinad rå lax med lite sesamfrön, wasabi och soja att doppa i.

Slank nog ner några macadamianötter också.

Det brukar bli att jag äter ungefär så, en varm rätt och en (ofta lite mindre) oftast kall rätt.

Nyfiken på vad ni andra äter! 
  • Loreena

Idag har jag fuskat en del och min dag har sett ut såhär:

Frukost: En smoothie med några jordgubbar och en skvätt grädde. (Inget jag brukar äta till frukost men idag kände jag för att prova nåt nytt även om det inte direkt var en toppenstart på dagen....)

Lunch: En omelett gjord på 35 g bacon, 2 ägg, en skvätt grädde, 1/2 tomat och några skivor ost. :) Gott gott!

Mellis: Gravidillamåendet satte igång när vi var och handlade så jag åt en snickers... Fy på mig, men o så gott!

Middag: Tacoköttfärs med tomater, stekta champinjoner, gurka, ost, creme fraiche och tacosås.

Kväll: Lite keso med turkisk yoghurt, en kopp te med en tsk kokosfett.

Dagen hade väl varit hyfsad om jag hade skippat den där snickersen... Den är väl 40 kolhydrater bara den så den sabbade nog min dag. Jag försöker äta omkring 50 kolhydrater/dag.

Hur gör ni andra med D-vitamin under graviditeten? Tar ni D-vitamin och isof. hur mycket?

Svar på tråden LCHF för gravida!