stinaa skrev 2011-12-15 18:59:51 följande:
Hej tjejer! Nu har jag bestämt mig för att köra igång med lchf igen efter flera månaders dåligt ätande. Är ju i v 17 nu och har mått väldigt illa hela graviditeten vilket har bidragit till att jag ätit det jag fått i mig, men jag upplever att jag inte mår bra av det, är så uppblåst och ser ut som att jag ska föda om en vecka och är yr och trött av alla kolhydrater :( tänkte göra det till en liten utmaning och börja innan jul, tänker dock fortsätta äta en frukt om dagen.
Så nu behöver jag lite pepp och tips på fräsch lchf mat, frukost, snacks och mellanmål. Har fortfarande lite svårt för fett (gräddiga såser) så tänkte smyga in lite kokosfett här och var. Sen är jag sugen på syrligt och grönsaker så jag gissar att det blir mycket turkisk yoghurt, mozzarella, tomater, gurka mm. :) Är tacksam för alla tips jag kan få! :)
Heja heja!
Jätteduktigt att du orkar ta tag i maten igen
Fast jag vet inte om jag har fler tips än de saker du redan har nämnt, turkisk youghurt med hallon och vaniljpulver är ju en höjdare. Du kanske kan prova att smyga i en skvätt grädde för att få upp fetthalten?
Kanske ett gott, syrligt och krispigt grönt äpple som "lördagsgodis"?

*slurp* Mandlar eller någon annan nöt med lägre kh-innehåll till mellis? Har du provat fläsksvålar som snacks? Baka kokostoppar med lite saffran i och choklad på toppen som julgodis?
Jag kommer ihåg att jag hade svårt för bacon som gravid, men det gick rätt bra att äta den som kall (stekt alltså). Då åt jag den lite som snacks.
Någon enstaka finncrisp som frukost ibland?
Vet inte om det här är tillräckligt "fräsch mat", men jag brukar göra alaska pollock i ugn på en bädd av gröna bönor (haricort verts) med lite olivolja på. Sedna har jag lite grön pesto på fisken + mozzarella och sedan in ugnen. Sedan kan du ju välja om du vill ha någon fet sås till eller inte.
Tacosallad med valfria grönsaker + tacossås (finns någon som är lägre än 5 kh/100) och creme fraiche till?
Ska fundera om jag kommer på något mer.