• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Loreena

Idag är det tre veckor sedan jag påbörjade min successiva övergång till LCHF efter att det värsta graviditetsillamåendet lagt sig. Men idag så hade jag verkligen ett bakslag. Jag har som sagt mått toppen de här veckorna. Illamåendet har försvunnit och jag har inte längre känt behovet att sova bort dagarna. Det kan man ju tro beror på den graviditesvecka jag är i nu(v.16) men idag fick jag mig en liten tankeställare.

Vi hade lite dåligt med frukostvaror i kylen i morse så jag käkade ca 1 dl jordgubbar, 1 stekt ägg och en kopp te med kokosfett. Till mellis fuskade jag och åt två knäckemackor med mycket pålägg och drack en kopp te igen med kokosfett. Jag hade känt mig seg hela morgonen, men efter melliset blev jag jättetrött, vilket jag inte brukar bli när jag ätit något LCHFvänligt (sedan jag börjat med LCHF igen så har jag varit pigg, mått bra och inte längre behövt flera tupplurar/dag) sedan blev jag hungrig igen efter bara en timme och så började illamåendet komma krypande...

När jag stod i färd med att steka en omelett till lunch så blev illamåendet för mycket för mig och jag spydde i vasken(förlåt för upplysningen men..), första ggn jag kräks under hela graviditeten och det är första gången som jag mår illa sedan jag känt av graviditetsillamåendet sedan började med LCHF. Hm... kan det finnas ett samband mellan illamåendet, hungerskänslor och blodsockerförändringar månne?

Från och med nu ska jag vara noga med att äta en bra frukost direkt, äta regelbundet och inte utsätta min kropp för onödiga blodsockersvängningar med fel mat.

Att jag klarade mig ifrån att spy trots kolhydratfrossa och konstant illamåendende första 12-13 veckorna berodde på att jag åt Postafen morgon och kväll

• Syster Norr

Hej!
    Nu är jag åter från en veckas semester i Jordanien där jag ätit allt annat än LCHF Skäms. Saken blev väl inte bättre av att det hela föregicks av julfirande med allt vad det innebär... Känner hur jag börjar samla på mig vätska och nu när illamåendet avtagit finns inget att skylla på och det är dags att ta itu med maten igen. Så, åter till kolhydratssnål mat med hopp om att må lite bättre och kanske undvika att stegra så galet i vikt. Kollade vikten idag, det var ingen rolig läsning, får se om det balanserats efter en vecka.

• Loreena

Systernorr
    Jag gick upp 8 kg under min kolhydratfrossa under illamåendeveckorna fram till v. 13. Det kändes ju lite sådär. Jag gjorde sedan en långsam övergång till en liberal LCHF. Jag går in i v. 17 imorgon och min vikt verkar ha stabiliserat sig och står kvar på +8 kg, så det känns skönt att viktuppgången lugnade ner sig. Jag håller tummarna för att den stabiliserar sig för dig också. Om inte annat så mår man ju så mycket bättre av att kunna äta riktig mat igen!

• Aroma

Hej alla,, nu är jag i v 35 och idag har jag på mig ett par byxor som jag knappt kunde knäppa för ett år sedan.. som det ser ut nu väger jag 15 kg mindre än när vi började i mars.. ska bli kul att se vad resultatet blir efter förlossningen.. angående bebisen så är den enligt tillväxtultraljudet helt perfekt.. beräknad vikt vid planerat snitt är ca 3300g, att jämföras med sina systrar som vägde strax över 4 kg båda två.  mår så jäkla bra;o) kram på er.

060515&101017&BF120220
  • Mariamx
    rednose skrev 2012-01-10 19:56:55 följande:
    hihi, du kanske väntar en liten tjej. De säger ju att man blir mer sugen på citru när man väntar flickor. :)) Stämde på mig i alla fall och jag kunde klämma 4-5 apelsiner om dagen. 
    Skönt att det verkar funka bra i alla fall! 

Jag var också sugen på sura saker under graviditeten, men väntar en pojke.
  • Spionen

Hej hej!

3 strikta veckor med LCHF efter juluppehållet. Några kilo lättare :) Tyvärr inte gravid som jag hoppades, utan mensen kom idag. Rynkar på näsan 2 dagar sen, vilket är väldigt olikt mig... Kan det ha något att göra med LCHF-kosten? Har ju ätit LCHF länge innan i julas, men upplevde inga rubbningar i min cykel då...

Någon som har erfarenheter om det?

• FiaFunderar

Ni som är gravida och äter LCHF nu hur strikta är ni?

Jag äter ca 20 kollisar per dag. Är lite osäker på hur jag ska ligga i kolhydratsintaget... Jag började med LCHF från 2 januari i år. Sen dess har jag stått still i vikt. För mig känns det helt okej eftersom jag gick upp 11 kg väldigt fort, tidigt i graviditeten.
    Idag ska jag till BM och lämna lite prover och mäta magen och allt det som hör till. Hoppas få reda på att mina och bebisens värden är bra Glad På torsdag går jag in i vecka 25

• Syster Norr

Äsch, det blev en potatis till middagen igår Skäms. Nya tag idag!

Loreena: Kolhydratsfrossan är en besvärlig tid. Skönt att vikten stabiliserats för dig, vi verkar vara ganska lika långt gångna. 

marsali: Vilket fantastiskt resultat! Bra jobbat, måste kännas jätteskönt att må så bra och ffa att barnet växer som det ska, och är alldeles perfekt. Då är det snart dags för planerat snitt för er? Spännande! För mig blir det nog också planerat snitt, måste bara få det beviljat först vilket kan vara lite bekymmersamt.  

• stinaa

Fiafunderar: Jag äter väldigt liberal lchf, dvs håller mig undan från det mest uppenbara som potatis, ris och pasta men har ätit rågknäckebröd, frukt och mycket grönsaker, till och med nån isglass då och då, samt lite si och så på helgerna. Vägde mig igår och har inte gått upp ett enda gram sedan jag blev gravid och det är jag väldigt nöjd med :) Är i v 21.

• Aroma

Nu har jag ätit godaste fisksoppan ever.. med saffarn lax, grädde och sparris ååå tänk att där är folk som svälter sig ner i vikt;o)

Systernorr: ja det känns jäkligt skönt.. jag kan röra mig som vanligt,, visst får jag lite sammandragningar jag med men jag är knappt anfådd och jag kan böja mig hur lätt som helst.. och detta är en befrielse med tanke på att jag har en 15 månaders som ska bäras och lyftas och kläs på nere på golvet etc etc..

Jag var hos läkaren på mvc igår och fick min tid så den 20 e februari smäller det.. då kommer trean och det lär bli liv i luckan här hemma haha..  måste även skryta lite om min gubbe som vägde 132 kg i mars.. igår ringde han från sjön och berättade att han nu väger 99,, under hundra för första gången på MASSOR med år... underbart!!!  jag är så glad att vi vågade oss på denna "livsfarliga" fettdiet som ingen tror på;o)   

060515&101017&BF120220
Svar på tråden LCHF för gravida!