• rednose

LCHF för gravida!

Hej!

Här kan vi som äter LCHF och planerar att bli gravida, redan är gravida eller varit gravida prata om vår kost, LCHF.
    Kanske har ni som varit gravida, och ätit LCHF under graviditeten, tips och funderingar ni vill dela med er till oss andra av.
    Länkar till intressanta artiklar ang LCHF för just gravida välkomnas också detta varmt.
    Hur mår ni som nu är gravida och äter LCHF. Märker ni någon skillnad, tex om ni är omföderskor och har tidigare graviditet att jämföra med? Kanske har du just börjat med LCHF för att du mådde dåligt på "vanlig" kost, och kan berätta om dina erfarenheter efter bytet till LCHF? Fördelar och nackdelar.

Detta är alltså en tråd för oss som är positiva till LCHF. Inte en tråd för motståndare.

• Svar på tråden LCHF för gravida!
  • Syster Norr

marsali: varför vill dom att du ska göra en glucosbelastning? Fick du förhöjt värde eller är du i riskzon på något sätt? Jag hade nog agerat som Annika skriver och ätit lite extra nötter, bönor och rotfrukter, långsamma kolhydrater så att glucosbelastningen inte blir en för stor chock.

• Puffar

vad är glucosbelastning för ngn som inte har en anning.. :-P

• Stikkan

Har installerat app och testar radbyten tack för tipset!!

Marsali:
    Grattis till graviditet och en jättebra viktminskning
    personligen skulle jag tacka nej, händer det något med sockret så skulle jag fundera en gång till och överväga en belastning.
    att du inte haft bekymmer de två tidigare graviditeter
    na, trots att du vägde mer då gör ocks
    å att jag skulle vilja avstå denna belastning.

men det är vad jag skulle välja och som Annika svarade, man måste inte tacka ja till allt som erbjuds

hoppas att du kommer fram till vad som känns bäst för dig!

• Aroma
    Syster Norr skrev 2011-12-06 21:10:30 följande:
    marsali: varför vill dom att du ska göra en glucosbelastning? Fick du förhöjt värde eller är du i riskzon på något sätt? Jag hade nog agerat som Annika skriver och ätit lite extra nötter, bönor och rotfrukter, långsamma kolhydrater så att glucosbelastningen inte blir en för stor chock.

Där jag bor får alla mammor göra glykosbelastning minst en gång per graviditet,, så det är liksom standard.. jag är inte så nervös över resultatet för jag har ju min BM på min sida som kan förklara för ev läkare vad jag sysslar med, hoppas jag i min enfald i alla fall;o) jag är nog mest orolig för att jag kommer må skit och ev få migrän som jag fått vid mina senaste godis frossor... Jag kommer nog endå att äta lite mer kolhydrater i morgon  och hoppas på att jag fixar det bra på torsdag. är så jävla mesig så jag vågar nog inte säga nej när jag redan tagit upp det en gång och blivit rekomenderad att göra det endå... Jag är ju inte super strikt med kosten som det ser ut nu så det ska nog lösa sig..
    Puffar skrev 2011-12-06 21:15:39 följande:
    vad är glucosbelastning för ngn som inte har en anning.. :-P
    Man får dricka ett stort glas socker lösning på fastande mage och sen mäter dom blodsockret efter 2 timmar. för att kolla efter graviditets diabetes.

mina tidigare gånger har jag varit en sån socker junkie att jag tyckt att det var gott,, är inte lika säker på det denna gången... 
    060515&101017&BF120220
  • Aroma
    Stikkan skrev 2011-12-06 21:18:34 följande:
    Har installerat app och testar radbyten tack för tipset!!

Marsali:
    Grattis till graviditet och en jättebra viktminskning
    personligen skulle jag tacka nej, händer det något med sockret så skulle jag fundera en gång till och överväga en belastning.
    att du inte haft bekymmer de två tidigare graviditeter
    na, trots att du vägde mer då gör ocks
    å att jag skulle vilja avstå denna belastning.

men det är vad jag skulle välja och som Annika svarade, man måste inte tacka ja till allt som erbjuds

hoppas att du kommer fram till vad som känns bäst för dig!

Tack.. mår som en prinsessa;o)
    060515&101017&BF120220
  • stinaa

Usch flickor, idag ligger jag hemma med risig mage och diarre (magsjuka), mår skit (!) rent ut sagt. Det enda jag får i mig är Resorb :( maken ska komma hem på lunchen med blåbärssoppa och vitt bröd. Svårt att lchf:a när man mår dåligt..

Eftersom jag är sängliggande hela dagen tänkte jag kolla om nån av er har nåt tips på nån bra gravid-lchf blogg? :) Ha en bra dag!

• skånegås

Hallåj! Denna skulle jag velat haft förra året....

Är 30 år har 4 barn och innan sista började jag äta LCHF och slapp illamående (utom om jag fuskat nån dag..) Jag fortsatte dock att gå ner i vikt så när jag minskat 6-7 kg och var i vecka 18 ca så slutade jag. Kände inte att jag fick tillräckligt.

Nu är liten 8 mån och jag börjar så smått igen. Provade för 1-2 mån sedan och gick ner 4 hg per dag, blev illamående och ville inte äta alls så jag slutade igen... Ammar gör jag, en kille som inte klarar att jag äter varken mjölk- eller sojaprotein och kanske inte heller baljväxter... så helt lätt är det inte och inte så mycket fett tillsätter jag då allt gott fett finns i mjölkprodukter... Blir kanske mest av lågkolhydratkost. Men jag mår bättre av det. Blir piggare, orkar mer, mindre tung i huvudet

Började i förrgår och försöker ta det mer långsamt den här gången, men har nog redan minskat bortåt ett kg. Har ca 10 kg jag vill gå ner, men inte så snabbt...

Kram på er!!!

• skånegås
    Syster Norr skrev 2011-12-06 20:55:15 följande:
    Mmmm... Lättvispad grädde med keso, smaksatt med vanilj och kanel. Toppad med hallonkross. Tungan ute
    Måste tipsa om turkisk yoghurt med kanel, nejlikor och ingefära så här i juletid. Smakar precis som pepparkaka
  • Syster Norr
    skånegås skrev 2011-12-07 10:23:23 följande:
    Måste tipsa om turkisk yoghurt med kanel, nejlikor och ingefära så här i juletid. Smakar precis som pepparkaka
    Låter som ett perfekt kvällsmys!
Svar på tråden LCHF för gravida!