• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym (URK!)
    Quinna skrev 2011-12-29 03:03:07 följande:
    Haha, DÄR var däremot ett uttryck jag gillade. Trötta mig långsamt.
    tack...antar jag.
  • Quinna
    Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 03:04:29 följande:
    du kan ju uppenbarligen läsa så LÄS då vad jag skrev förut.. för har jag förklarat min mening förut men du fortsätter att missuppfatta är det då lönt att fortsätta att förklara till dig???
    Tror inte det. 

Dessutom ang om du förstår mig eller inte är väldigt OT och förblir om inget annat endast ett litet bekymmer för dig.
    Tycker du bara försöker mucka och hitta onödigt skit ist för att läsa vad som står skrivet och föra en normal diskussion utav det. 
    Jag står över sånt onödigt trams,
    tack. 
    Låt oss komma överens om att vi inte är överens.
    Timmen är sen och jag är rätt trött.
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • sharatec

Jag är (aningen off-topic) lite nyfiken på en sak som nämts i tråden - nämligen detta att "eskimå" enligt vissa ska ersättas med "inuit". Lite läsning: http://www.faktoider.nu/esquimaux.html

Några kommentarer? Finns det någon grupp av eskimåursprung som aktivt driver den här frågan? Jag har på andra håll läst att exempelvis vissa yupik tar direkt illa vid sig av att kallas inuiter (vilket är mer specifikt), men hittar ingen källa.

• Anonym (..)

Kan inte rösta, eftersom det beror på sammanhang.

• cärröförfän

ingen har ju fått damp över uttrycket "white trash" ännu, men tänk om man sagt "black trash". ve och fasa!

nej, att säga neger är inte rasistiskt.

• DenNamnbitne

Nä, jag brukar säga det. Det beror väl på hur man säger det och vad man lägger in i begreppet.

• lövet2
    Selfish Geene skrev 2011-12-28 23:59:25 följande:
    "dvärg" är också nedsättande, det heter "småväxt"
    (en dvärg är ett litet sagoväsen, en fantasi-art inte en människa)

Jag förstår att du förm inte menar något illa, men kan du förstå att din okunskap orsakar människor lidande?
    Min mor är småväxt. Hon är 156 cm lång. Dvärgväxt är något helt annat.

Jag är inte okunnig i vilka olika åsikter det finns. Om någon känner sig kränkt av min åsikt så är det beklagligt, men en åsikt kränker alltid någon.
  • lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-28 23:59:40 följande:

Ah, nu förstår jag...Lövet2 är indier och mörkhyad därför menar hon att "neger" inte borde användas för såna som henne.

Jo du Lövet, det spelar ingen roll om du är indier, är du mörkhyad så räknas du som "neger" eller "sandneger" för rasister.

Vad rasister har för åsikter vet vi väl alla. Jag låter inte dem styra mina handlingar eller ord.
  • lövet2
    Quinna skrev 2011-12-29 00:15:25 följande:
    Jag har ingen aning om hur en neger ser ut.  Kan du förklara?
    Trevligt att du är villig att bredda dina kunskaper lite! Se inlägg 49, så kanske du känner dig upplyst i frågan.
  • MammaOchGravid

Tycker jag inte.. Är väl mer rasistisk med svartskalle då? Brukar iofs använda mig av mörkhyad :P

Svar på tråden Ordet neger