• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym (URK!)
    Zaharaa skrev 2011-12-29 01:21:22 följande:
    Men varför räknas de inte som nativa längre, de är ju de som bodde där först? Precis som samerna i sverige.

Rödskinn, guling och neger (som du själv påpekade betyder svart på spanska), är väl alla lika fel? Men neger har en betydligt längre historia av förtryck och annat bakom sig än dom andra orden.
    Nej... enligt ny forskning och vetenskapliga fynd fanns det ett annat folkslag (som inte är besläktat med indianerna och som är betydligt äldre) som fanns där innan "indianerna" tog över. Ja nästan som den "vite" gjorde mot dem när de hittade Amerika.Det är inte så längesedan dessa fynd gjordes.
  • Anonym (URK!)
    Selfish Geene skrev 2011-12-29 01:21:05 följande:
    Jag tror inte att någon här argumenterar för att ord skulle skapa sig själva, naturligtvis har alla ord den betydelse som användarna av språket ger dom.

Med det sagt antar jag att du håller med om att det finns nedsättande ord (i bemärkelsen "ord som används i nedsättande syfte")?

Ordet "neger" är stigmatiserande på ett sätt som tex "vit" inte är, vita människor har aldrig betraktats som mindre värda eller mindre vetande.

Anledningen att småväxta inte vill bli kallade för "dvärgar" är att de har betraktats som något annan än bara "en kort person", att vara "dvärg" har genom historien inneburit att bli behandlad som ett djur, en icke-människa eller cirkus-attraktion.
    Genom att byta ut epitetet "dvärg" mot "småväxt" gör vi en markering.

Det spelar roll vad vi kallar saker
    Ord är ju numera negativt laddade och fullständigt nedsättande just bara för att folk gjort det till vad det är, det betyder ju inte att ordet i sig eller meningen bakom det är nedsättande.. hade vi inte gjort så hade vi inte heller haft den åsikt vi har idag.
    Däremot kan jag tycka att fastän det inte är rasistiskt att använda det, är det definitivt ONÖDIGT att använda ord som är laddade och där andra tar illa vid sig av precis som att kalla någon CP, Idiot, hora, guling, neger, blatte, ja andra sådana ord oavsett vad de betyder och syftar till.
    Kan samtidigt tycka att det är synd att det blir en sådan masshysteri och negativ laddning endast för ett ord som egentligen inte betyder någonting särskilt men som förvandlats till en dynghög och smörja pga människans handlingar och hjärnlöshet.
    Det i sig är det sorgliga här... 
  • Quinna
    Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 01:36:45 följande:
    Ord är ju numera negativt laddade och fullständigt nedsättande just bara för att folk gjort det till vad det är, det betyder ju inte att ordet i sig eller meningen bakom det är nedsättande.. hade vi inte gjort så hade vi inte heller haft den åsikt vi har idag.
    Däremot kan jag tycka att fastän det inte är rasistiskt att använda det, är det definitivt ONÖDIGT att använda ord som är laddade och där andra tar illa vid sig av precis som att kalla någon CP, Idiot, hora, guling, neger, blatte, ja andra sådana ord oavsett vad de betyder och syftar till.
    Kan samtidigt tycka att det är synd att det blir en sådan masshysteri och negativ laddning endast för ett ord som egentligen inte betyder någonting särskilt men som förvandlats till en dynghög och smörja pga människans handlingar och hjärnlöshet.
    Så svårt och sorgligt är det väl inte att använda andra ord än dom som är nedsättande?

Skrattretande faktiskt. 
    Keso är köttfärs gjord av mumintroll.
  • Selfish Geene
    Lampsken skrev 2011-12-29 01:02:32 följande:
    Finns olika betydelser med dvärg... både som förklaring på människan med sk dvärgväxt och som sagoväsen, en fantasiart.. men de är dock inte densamme och bör inte förväxlas.
    någon borde tala om för "dvärgarna" att de känt sig kränkta helt i onödan....
  • Selfish Geene
    Anonym (URK!) skrev 2011-12-29 01:36:45 följande:
    Du verkar utvecklingsstörd!

Du blev väl inte kränkt nu??
    "Utvecklingsstörd" är väl inget nedsättande ord!? Det är ju bara ett ord som beskriver en person med andra egenskaper än en normalstörd person, du tänker väl inte bli hysterisk? Jag menar ju inget illa.....
  • Anonym (URK!)
    Quinna skrev 2011-12-29 01:40:42 följande:
    Så svårt och sorgligt är det väl inte att använda andra ord än dom som är nedsättande?

Skrattretande faktiskt. 

Du missförstod mig på precis alla punkter möjliga...

Skratta du på, det gör mig ingenting.. det var inte jag som förstod helt fel. 
  • Lufsan
    Frontline skrev 2011-12-29 01:16:57 följande:
    g3.spraakdata.gu.se/saob/

Skriv neger till vänster och se vad som står där...
    Fast det där är inte svenska akademins hemsida.... 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Lufsan skrev 2011-12-29 02:05:58 följande:
    Fast det där är inte svenska akademins hemsida.... 
    okej, sorry missförstod helt.. 
    En dag i sänder.
  • Anonym (URK!)
    Selfish Geene skrev 2011-12-29 01:59:37 följande:
    Du verkar utvecklingsstörd!

Du blev väl inte kränkt nu??
    "Utvecklingsstörd" är väl inget nedsättande ord!? Det är ju bara ett ord som beskriver en person med andra egenskaper än en normalstörd person, du tänker väl inte bli hysterisk? Jag menar ju inget illa.....
    Nää du.... kränkt bir jag sällan, inte helelr blir jag hysterisk då jag hört allt möjligt skit man kan säga genom hela min barndom så jag är ganska härdad när det kommer till såna dumheter.

Vad jag vet så skrev jag ochså att jag tycker det är onödigt att använda laddade ord som kan såra andra och där de tar illa vid sig, ... men du missade visst den meningen. 

Btw...utvecklingsstörd är en person med lindrigt, mellan eller gravt störd utveckling... och normalstörd är inget som existerar, eftersom min dotter har en lindrig psykisk utvecklingsstörning med en IK-kvot på 60-70 och likaså en känslomässig avtrubbning och störning med en lägre kvot än 60, och som de flesta vet ligger normalpersoners IK kvot på medeltalet 100. 
    (lite info till dig bara då du verkar lite bortkommen inom detta område) 
  • Lampsken
    Selfish Geene skrev 2011-12-29 01:48:43 följande:
    någon borde tala om för "dvärgarna" att de känt sig kränkta helt i onödan....
    Näe... eller så blir de kränkta av missförståndet mellan dvärgväxt och dvärg a´la sagoväsen som folk oftast gör. och pga detta får de höra skällsord de inte tycker om såklart

Det är ju för att vara på den säkra sidan så inga misstag sker som man numera säger kortväxt ist för dvärg. 
Svar på tråden Ordet neger