Selfish Geene skrev 2011-12-29 01:21:05 följande:
Jag tror inte att någon här argumenterar för att ord skulle skapa sig själva, naturligtvis har alla ord den betydelse som användarna av språket ger dom.
Med det sagt antar jag att du håller med om att det finns nedsättande ord (i bemärkelsen "ord som används i nedsättande syfte")?
Ordet "neger" är stigmatiserande på ett sätt som tex "vit" inte är, vita människor har aldrig betraktats som mindre värda eller mindre vetande.
Anledningen att småväxta inte vill bli kallade för "dvärgar" är att de har betraktats som något annan än bara "en kort person", att vara "dvärg" har genom historien inneburit att bli behandlad som ett djur, en icke-människa eller cirkus-attraktion.
Genom att byta ut epitetet "dvärg" mot "småväxt" gör vi en markering.
Det spelar roll vad vi kallar saker
Ord är ju numera negativt laddade och fullständigt nedsättande just bara för att folk gjort det till vad det är, det betyder ju inte att ordet i sig eller meningen bakom det är nedsättande.. hade vi inte gjort så hade vi inte heller haft den åsikt vi har idag.
Däremot kan jag tycka att fastän det inte är rasistiskt att använda det, är det definitivt ONÖDIGT att använda ord som är laddade och där andra tar illa vid sig av precis som att kalla någon CP, Idiot, hora, guling, neger, blatte, ja andra sådana ord oavsett vad de betyder och syftar till.
Kan samtidigt tycka att det är synd att det blir en sådan masshysteri och negativ laddning endast för ett ord som egentligen inte betyder någonting särskilt men som förvandlats till en dynghög och smörja pga människans handlingar och hjärnlöshet.
Det i sig är det sorgliga här...