• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • An0nym0us
    Lavish skrev 2011-12-29 13:16:28 följande:
    Näe du, så kan det inte rimligtvis funka. Att något är rasistiskt innebär att man gör skillnad på olika raser och anser att de är olika mycket värda. Den värderingen måste finnas hos talaren för att det ska vara rasistiskt.

Däremot kan mottagaren avgöra att ordet är förolämpande eller kränkande för denne. Men han kan inte avgöra att det är rasistiskt.

"Neger" betyder lat,dum, lägrestående varelse.

Så ja, du har inte rätt att avgöra om en mörhyad/svart person  ska tycka det är rasistiskt eller inte.

• Applepie
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:12:31 följande:

Jag förstår inte heller hur vissa tror sig ha rätten att bestämma vad som är kränkande eller inte.

Den som känner sig kränkt är den som har rätten att avgöra det! Det är som att jag skulle bestämma vad som kränker dig.

An0nym0us skrev 2011-12-29 13:14:19 följande:

Samma sak med de som säger att det inte är rasistiskt...det är inte DU som avgör om det är rasistiskt eller inte.

Den så kallade mottagararen är den som har rätt att avgöra det. Punkt.

• lövet2
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:20:08 följande:

Du missade min poäng helt.

Du skrev att alla mörkhyade inte är "negrer" (dina ord).

Jag skrev då att en "neger" är en mörkhyad person...du menar att bara Afrikaner (svarta) är "negrer" och såna som du, indier, inte är "Negrer".

Jag menade då att i de flestas ögon, som använder sig av ordet "neger", så är du lika mycket "neger" för dem som en svart Afrikan är och så gav jag dig också exempel som "sandneger".

Nej, indier är inte negrer. Ser du inte skillnaden själv i utseendet?
    Annars kan du läsa beskrivningen även du i inlägg 49.
  • Applepie
    Anonym skrev 2011-12-29 13:18:06 följande:
    Eller hur...
    Svart är helt otillåtet för vita att säga. Precis som röda och gula.
    Vitt är däremot helt ok. För alla.
    Men sluta nu! Det är inte alls otillåtet att säga! Vem har sagt det egentligen?
  • LarsS
    Applepie skrev 2011-12-29 13:04:12 följande:
    Åh nej inte en till sån här tråd! Hur svårt kan det vara att förstå att det är både kränkande och rasistiskt att säga det ordet? Det är inte ni som säger det som bestämmer om det är kränkande och rasistiskt eller inte! Det är de som blir utsatta för det samt lagar som bestämmer det!
    Men samtidigt kan en svart eller en mörkhyad kasta ur sig orden "neger" eller "blatte" utan att vara rasistiska. En viting säger svarting så är det rasism, men svarting får säga svarting. Och svarting får säga viting.

Så, by default, är alla vita rasister om de säger svarting/blatte. Ingen mörkhyad är rasist.

(Neger från ordet negro, dvs svart).
  • Anonym (Finlandssvensk)

Här i Finland har vi haft väldigt litet utlänningar jämfört med i Sverige. Första "mörkare" barnet, en östeuropeisk flicka, kom först när jag gick i gymnasiet. Ända tills den tiden (början av 90-talet) använde vi ordet neger helt utan någon tanke på att det skulle kunna uppfattas negativt. Det fanns negrer och vita, indianer, mestiser, mulatter osv. Jag minns att vi lärde oss det i högstadiet. Kanske sa läraren mörkhyad, men han kan lika gott ha sagt neger. Kanske stod det rentav neger i skolboken.

Hemma använder jag nog ordet neger ännu. Men inte ute bland folk. Ändå tycker jag inte själv det har någon negativ klang. Jag använder ordet i sammanhang som jag skulle använt ord som vit, kines, asiat, aboriginier, europe, muslim, indier (som nämndes i förra inlägget här), indian, eskimo/inuit, same/lapp osv. 

• An0nym0us
    lövet2 skrev 2011-12-29 13:24:14 följande:
    Nej, indier är inte negrer. Ser du inte skillnaden själv i utseendet?
    Annars kan du läsa beskrivningen även du i inlägg 49.

Nej, du är lite bättre än en dum lat, ointelligent,lägrestående "neger".

Mår du bättre av att tro att du är bättre än en svart Afrikan eller vad är grejen? I rasisters ögon så är du lika mycket "neger" eller "sandneger" för dem.

• An0nym0us
    Anonym (Finlandssvensk) skrev 2011-12-29 13:26:12 följande:
    Här i Finland har vi haft väldigt litet utlänningar jämfört med i Sverige. Första "mörkare" barnet, en östeuropeisk flicka, kom först när jag gick i gymnasiet. Ända tills den tiden (början av 90-talet) använde vi ordet neger helt utan någon tanke på att det skulle kunna uppfattas negativt. Det fanns negrer och vita, indianer, mestiser, mulatter osv. Jag minns att vi lärde oss det i högstadiet. Kanske sa läraren mörkhyad, men han kan lika gott ha sagt neger. Kanske stod det rentav neger i skolboken.

Hemma använder jag nog ordet neger ännu. Men inte ute bland folk. Ändå tycker jag inte själv det har någon negativ klang. Jag använder ordet i sammanhang som jag skulle använt ord som vit, kines, asiat, aboriginier, europe, muslim, indier (som nämndes i förra inlägget här), indian, eskimo/inuit, same/lapp osv. 
    Vi har kommit längre än så...Dags att hänga med i tiderna.
  • An0nym0us
    LarsS skrev 2011-12-29 13:25:53 följande:
    Men samtidigt kan en svart eller en mörkhyad kasta ur sig orden "neger" eller "blatte" utan att vara rasistiska. En viting säger svarting så är det rasism, men svarting får säga svarting. Och svarting får säga viting.

Så, by default, är alla vita rasister om de säger svarting/blatte. Ingen mörkhyad är rasist.

(Neger från ordet negro, dvs svart).

De flesta mörhyade/svarta personer använder sig inte av "neger".

Bara för att du ser tonåringar använda ordet för att beskriva varandra betyder inte det att alla gör det, speciellt inte vuxna människor.

"Neger" betyder inte "bara svart"..ad nauseum.

• Lavish
    An0nym0us skrev 2011-12-29 13:22:47 följande:

"Neger" betyder lat,dum, lägrestående varelse.

Så ja, du har inte rätt att avgöra om en mörhyad/svart person  ska tycka det är rasistiskt eller inte.

Varken mer eller mindre rätt än de har att bestämma vad ordet ska betyda för mig isf. Jag anser att det är ett beskrivande ord, och då menar jag inte beskrivande lat dum och lägrestående, utan endast beskrivande mörkhyad från Afrika.

Det kan helt enkelt inte vara rasistiskt att använda ett ord om man inte har en rasistisk avsikt med ordet. Däremot kan det vara kränkande ändå, och därför bättre att undvika.
Svar på tråden Ordet neger