Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
"Neger" betyder lat,dum, lägrestående varelse.
Så ja, du har inte rätt att avgöra om en mörhyad/svart person ska tycka det är rasistiskt eller inte.
Jag förstår inte heller hur vissa tror sig ha rätten att bestämma vad som är kränkande eller inte.
Den som känner sig kränkt är den som har rätten att avgöra det! Det är som att jag skulle bestämma vad som kränker dig.
Samma sak med de som säger att det inte är rasistiskt...det är inte DU som avgör om det är rasistiskt eller inte.
Den så kallade mottagararen är den som har rätt att avgöra det. Punkt.
Du missade min poäng helt.
Du skrev att alla mörkhyade inte är "negrer" (dina ord).
Jag skrev då att en "neger" är en mörkhyad person...du menar att bara Afrikaner (svarta) är "negrer" och såna som du, indier, inte är "Negrer".
Jag menade då att i de flestas ögon, som använder sig av ordet "neger", så är du lika mycket "neger" för dem som en svart Afrikan är och så gav jag dig också exempel som "sandneger".
Här i Finland har vi haft väldigt litet utlänningar jämfört med i Sverige. Första "mörkare" barnet, en östeuropeisk flicka, kom först när jag gick i gymnasiet. Ända tills den tiden (början av 90-talet) använde vi ordet neger helt utan någon tanke på att det skulle kunna uppfattas negativt. Det fanns negrer och vita, indianer, mestiser, mulatter osv. Jag minns att vi lärde oss det i högstadiet. Kanske sa läraren mörkhyad, men han kan lika gott ha sagt neger. Kanske stod det rentav neger i skolboken.
Hemma använder jag nog ordet neger ännu. Men inte ute bland folk. Ändå tycker jag inte själv det har någon negativ klang. Jag använder ordet i sammanhang som jag skulle använt ord som vit, kines, asiat, aboriginier, europe, muslim, indier (som nämndes i förra inlägget här), indian, eskimo/inuit, same/lapp osv.
Nej, du är lite bättre än en dum lat, ointelligent,lägrestående "neger".
Mår du bättre av att tro att du är bättre än en svart Afrikan eller vad är grejen? I rasisters ögon så är du lika mycket "neger" eller "sandneger" för dem.
De flesta mörhyade/svarta personer använder sig inte av "neger".
Bara för att du ser tonåringar använda ordet för att beskriva varandra betyder inte det att alla gör det, speciellt inte vuxna människor.
"Neger" betyder inte "bara svart"..ad nauseum.
"Neger" betyder lat,dum, lägrestående varelse.
Så ja, du har inte rätt att avgöra om en mörhyad/svart person ska tycka det är rasistiskt eller inte.