Ordet neger
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Tycker du det är rasistiskt att säga neger?
Jag förstår inte heller hur vissa tror sig ha rätten att bestämma vad som är kränkande eller inte.
Den som känner sig kränkt är den som har rätten att avgöra det! Det är som att jag skulle bestämma vad som kränker dig.
Nej. Så du kan sluta vara dramatiskt.
Samma sak med de som säger att det inte är rasistiskt...det är inte DU som avgör om det är rasistiskt eller inte.
Den så kallade mottagararen är den som har rätt att avgöra det. Punkt.
?
Svart = Black? Black är inte rasistiskt i USA heller. Däremot om du säger "Blacks" och grupperar....Men helst vill väl de också bli kallade för sitt förnamn som alla andra.
Men white och black är inte rasistiskt...däremot så är yellow det och red....för att beskriva asiater och native americans.
Samma sak med de som säger att det inte är rasistiskt...det är inte DU som avgör om det är rasistiskt eller inte.
Den så kallade mottagararen är den som har rätt att avgöra det. Punkt.
?
Svart = Black? Black är inte rasistiskt i USA heller. Däremot om du säger "Blacks" och grupperar....Men helst vill väl de också bli kallade för sitt förnamn som alla andra.
Men white och black är inte rasistiskt...däremot så är yellow det och red....för att beskriva asiater och native americans.
Du missade min poäng helt.
Du skrev att alla mörkhyade inte är "negrer" (dina ord).
Jag skrev då att en "neger" är en mörkhyad person...du menar att bara Afrikaner (svarta) är "negrer" och såna som du, indier, inte är "Negrer".
Jag menade då att i de flestas ögon, som använder sig av ordet "neger", så är du lika mycket "neger" för dem som en svart Afrikan är och så gav jag dig också exempel som "sandneger".
Nope.
Du har helt fel.