• LakritsChokladVanilj

Ordet neger

Tycker du det är rasistiskt att säga neger? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ordet neger
  • Anonym (vafalls)

Använder aldrig neger, gillar inte ordet. Men lätt är det inte, för här funkar väl ordet färgad bra, men i USA är det tydligen jäkligt rasistiskt. 

• Lavish
    Quinna skrev 2011-12-28 23:41:05 följande:
    Så om dom har det för andra bekymrar dig inte?
    Jag brukar inte använda ordet neger. Men jag anser inte att det är givet att all användning av ordet är rasistisk, även om förmodligen den mesta är det.
  • Barbamami

Svår formulering på frågan... man måste naturligtvis inte vara rasist för att man säger neger, MEN man är ganska trångsynt och inte så väldigt ödmjuk.

• enavmig
    Barbamami skrev 2011-12-29 10:59:41 följande:
    Svår formulering på frågan... man måste naturligtvis inte vara rasist för att man säger neger, MEN man är ganska trångsynt och inte så väldigt ödmjuk.
  • Mamma SL
    cärröförfän skrev 2011-12-29 07:55:43 följande:
    ingen har ju fått damp över uttrycket "white trash" ännu, men tänk om man sagt "black trash". ve och fasa!

nej, att säga neger är inte rasistiskt.
    Uttrycket White trahs kommer av att man tyckte att alla mörkhyade var trash och så fanns det vita som och var trash, så det är redan fårn början ett uttryck som är väldigt rasistiskt mot mörkhyade.

On Topic: Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan om det är rasistiskt att säga neger men jag vet att många tycker det så då tycker jag att man kan låta bli, det komer man ju inte må dåligt av, eller hur?
  • Anonym

Ok. Vad är ok att säga? Det är ju tydligen fel att säga mörkhyad, färgad och svart också. Vad är inte stötande?

• Applepie

Åh nej inte en till sån här tråd! Hur svårt kan det vara att förstå att det är både kränkande och rasistiskt att säga det ordet? Det är inte ni som säger det som bestämmer om det är kränkande och rasistiskt eller inte! Det är de som blir utsatta för det samt lagar som bestämmer det!

• Applepie
    Anonym skrev 2011-12-29 12:45:05 följande:
    Ok. Vad är ok att säga? Det är ju tydligen fel att säga mörkhyad, färgad och svart också. Vad är inte stötande?
    Man kan säga mörkhyad eller svart. Det är inte fel med det. Men neger är fel att säga!
  • Anonym
    Applepie skrev 2011-12-29 13:05:16 följande:
    Man kan säga mörkhyad eller svart. Det är inte fel med det. Men neger är fel att säga!
    Nej, de benämningarna är tydligen också stötande.
  • An0nym0us
    Anonym skrev 2011-12-29 13:08:55 följande:
    Nej, de benämningarna är tydligen också stötande.

Nej. Så du kan sluta vara dramatiskt.

Svar på tråden Ordet neger